RisCo: TOP 5 servicii de curierat din Romania

RisCo: TOP 5 servicii de curierat din Romania

Piata de curierat rapid din Romania s-a caracterizat, in anul 2015, prin stabilitate si maturitate, mentinerea liderilor de piata in pozitii de top, dar si mici modificari ale jucatorilor aflati pe pozitii secunde, care se pot observa prin comparatie cu situatia financiara a anilor trecuti.

RisCo.ro va pune la dispozitie cel mai relevant clasament de pe piata, al companiilor ce desfasoara activitati de posta si curierat. Acest top este realizat in functie de cifra de afaceri inregistrata la sfarsitul anului 2015 si contine analiza specialistilor RisCo.

Serviciile de curierat sunt din ce in ce mai utilizate si necesare in ziua de astazi, cand cumparaturile traditionale sunt inlocuite cu cele efectuate in mediul on-line. Posta traditionala s-a adaptat la noile conditii economice, iar partea de curierat a inlocuit serviciile traditionale ca importanta in activitate.

Ca si in anii trecuti, pozitia istorica de monopol, detinuta de Posta Romana isi spune cuvantul. Lider de piata, Posta Romana continua sa fie in fruntea clasamentului din industrie.

Cu o cifra de afaceri de 1,078 miliarde de lei si 24. 000 de angajati in anul 2015, Posta Romana a intregistrat o scadere fata de rezultatele anului 2014. Astfel, cifra de afaceri din 2015 este in scadere cu 4,2 % fata de 2014. Declinul s-a observat si in zona profitului, deoarece in 2015 Posta Romana a inregistrat o pierdere de 33 milioane lei, fata de un profit de 22 de milioane obtinut in 2014.

Pierderea s-a manifestat desi compania si-a redus numarul de angajati in anul 2015 cu 1.000 de persoane, de la cei 25.000 de angajati pe care ii numara in anul 2014.

Conform cifrelor publicate pe site-ul oficial al Postei Romane, in primele 6 luni ale anului 2016, Posta Romana a obtinut un profit de 3,5 milioane de euro.

Posta Romana este cel mai mare operator de profil de pe piata locala, beneficiaza de o lunga traditie si incredere din partea populatiei mai ales in mediul rural, si dispune de o retea teritoriala de peste 5.500 oficii postale, fapt care ii ofera un avantaj competitiv major fata de concurenta.

In ciuda acestor date, Posta Romana nu valorifica acestea avantaje si ar trebui sa traverseze un proces de restructurare, care sa puna un accent mai puternic pe modernizarea si conectarea la mediile actuale de comunicare.

O incercare in acest sens s-a realizat in 2015. Posta Romana a demarat colaborarea cu eMAG, prin care operatorul national de servicii postale livreaza colete catre clientii retailerului online. Parteneriatul a marcat si lansarea unui nou serviciu pentru Posta Romana– Postcollect –oferind clientilor posibilitatea de a-si ridica produsele comandate dintr-un punct fix, respectiv din unitatea postala pe care o prefera. Pentru perioada urmatoare, o linie strategica importanta ar fi dezvoltarea de noi parteneriate cu alti furnizori de servicii de retail online, servicii financiare etc, care sa utilizeze la maximum reteaua teritoriala a Postei si, in acelasi timp, sa ajute institutia sa se modernizeze si sa isi extinda gama de servicii oferite pentru segmentele business si tinerii cu venituri peste medie.

Pe locul al doilea se afla Fan Courier Express din Bucuresti, cu o cifra de afaceri de 399 de milioane de lei, in crestere cu 19,6% fata de 2014 (60 de milioane). Profitul net este in crestere cu 20% in 2015 fata de anul anterior si a depasit 74 milioane lei. 

Cresterea s-a observat si la numarul de angajati Fan Courier, mai multi cu 150 in anul 2015, ajungand astfel la cifra de 1723.

Istoria Fan Courier incepe in 2006 cand o echipa de 1200 de oameni si o flota de 900 de autovehicule au realizat, in primul an de activitate, o cifra de afaceri de 75 milioane lei. In cei 10 ani de activitate, cifra de afaceri a firmei a crescut de peste 5 ori.

Proiectul FAN Courier s-a creat in 1998, cand trei antreprenori romani, Felix Patrascanu, Adrian Mihai si Neculai Mihai au bazele unuia dintre cei mai mari furnizori de servicii de curierat din Romania.

Un plus al companiei FAN Courier este interesul pe care il acorda inovatiei si serviciilor specializate. Incepand cu luna aprilie, clientii au acces la aplicatia FAN Courier, disponibila pe Android si App Store, aplicatie care permite verificarea statusului curent al unei livrari dupa AWB, primirea de notificari push atunci cand expeditia al carei expeditor esti s-a livrat, dar si estimarea de cost pentru o expeditie si plasarea de comenzi. Cele aproximativ 15,5 milioane de expeditii cu ajutorul a 1550 de autovehicule au produs companiei o cifra de afaceri de 54,7 milioane de euro.

Si anul 2013 a fost unul prolific pentru FAN Courier. Interesul principal a fost indreptat catre investitiile majore pentru dezvoltarea companiei. 1.5 milioane de euro au fost investiti pentru demararea proiectului de largire a depozitului si alte 3 milioane de euro pentru innoirea parcului auto, investitii in IT etc. Desi pozitia Postei Romane este greu de atacat pe termen scurt, putem spune ca Fan Courier este principalul candidat la pozitia de lider de piata in viitor. Pe de alta parte, al treilea jucator din piata ameninta serios pozitia Fan Courier.

Urgent Cargus a urcat doua pozitii in 2015, fata de anul anterior.

In 2014, Urgent Cargus se afla pe locul 5, iar in 2015 este pe locul al treilea, cu o cifra de afaceri de 311 milioane lei. Cifra de afaceri aproape s-a dublat intr-un an: de la cei 163,7 milioane lei din 2014. Dublarea cifrei de afaceri se reflecta si in dublarea personalului: de la 672 de angajati, in 2014, la cei 1205 din 2015.

Cresterea Urgent Cargus este urmare a infuziei de capital si fuziunii dintre Urgent Curier si Cargus. Astfel, in 2012, Cargus a fost achizitionata de fondul de investitii Abris Capital Partners. Incepand cu 2013, Cargus beneficiaza de cea mai mare investitie din istoria companiei: extinderea flotei cu 900 de vehicule de curierat. De asemenea, in 2014, Cargus si Urgent Curier devin parteneri egali intr-un proces de fuziune, care a dat si numele actual al companiei: Urgent Cargus. 

 

Urgent Cargus are peste 2.900 de colaboratori si angajati, o flota formata din peste 2600 de vehicule de curierat, 72 de centre operationale, iar in anii 2013 si 2015 a fost  validata ca Superbrand Romanesc.

DHL International a coborat o pozitie fata de anul 2014, de pe locul al treilea pe al patrulea in clasament. In anul 2015 a obtinut o cifra de afaceri de 244 milioane lei, cu 16 milioane mai mult fata de 2014 (6% CA). Profitul pe 2015 a crescut cu 7% fata de 2014.

 

2015 a fos un an de success pentru DHL Express Romania, marcat de crestere, cu investitii importante, menite sa aduca imbunatatiri notabile (cum ar fi noul terminal operational deschis in Aeroportului International din Timisoara sau sediul operational extins din Cluj).

Cresterea companiei a venit in principal din volumul expedierilor de tip import, in special din Asia-Pacific, dupa cum remarca Daniel Kearvell, director general DHL Express Romania, in acest articol.

DHL este de aproape 25 de ani pe piata din Romania, are 500 de angajati, opereaza cu 3 aeronave, detine o flota de peste 200 de masini si ofera o acoperire de 100% la nivel national, prin aproape 50 de locatii aflate in cele mai importante orase din Romania.

Desi TNT Romania a coborat o pozitie fata de anul 2014, compania a inregistrat o crestere majora a cifrei de afaceri. In anul 2015, compania se afla pe locul 5 din clasament.

Cifra de afaceri TNT Romania pe 2015 este de 193 milioane lei, in crestere  fata de cifra de afaceri de 171 milioane lei din 2014.

Cu toate acestea, profitul net i-a scazut cu 6% in 2015, fata de 2014. Numarul de angajati nu s-a marit semnificativ, de la 306 (cf. situatiei pe 2014) la 320 de persoane (anul 2015).

TNT Romania are acoperire globala, cu o singura retea integrata rutiera si aeriana, si o prezenta in peste 200 de tari.

Conform cifrei de afaceri obtinute, urmatorii cinci jucatori de pe piata locala de servicii de curierat, din Romania anului 2015, sunt: UPS Romania (locul 6), Nemo Prod Com Impex SRL (locul 7), Dynamic Parcel Distribution (locul 8), GLS General Logistics Systems Romania (locul 9), Total Post Mail Services (locul 10).

In tabelul urmator, puteti gasi primele 10 companii din Romania care s-au remarcat pe piata autohtona de curierat rapid, din 2015, conform analizei RisCo!

 

Anul 2016 va aduce o competitie acerba intre Fan Courier si Urgent Cargus pentru cota de piata. Este foarte posibil ca Fan Courier sa fie nevoita sa isi diminueze din marja de profit deosebit de ridicata pe care o are, incercand sa isi conserve cifra de afaceri.

Competitorii mai mici, care ocupa in prezent locurile 7 – 10 in top, pun si ei presiune pe marjele de profit din industrie, care vor ramane in plaja de 2 – 3% pentru majoritatea actorilor din piata.

Piata serviciilor de curierat va creste in continuare, pe fondul importantei tot mai mari a comertului online in Romania.