Avem GAZE NATURALE dar ne batem joc de ele. STUDIUL care trage un SEMNAL de ALARMA

Avem GAZE NATURALE dar ne batem joc de ele. STUDIUL care trage un SEMNAL de ALARMA

Piata gazelor din Romania are mari probleme, se arata intr-un studiu facut de Emerton.

Sectorul gazelor naturale din Romania este nefunctional, iar evolutia sa catre o piata liberalizata echitabila si echilibrata este impiedicata de obstacole majore, se arata in raportul ”Piata Gazelor Naturale din Romania. Cum garantam securitatea si competitivitatea sectorului”, lansat de Federatia Patronala de Petrom si Gaze si Emerton. Lansarea raportului a avut loc in cadrul conferintei Romania Durabila: Piata gazelor naturale – predictibilitate, concurenta si liberalizare desfasurata in Aula Magna – Academia de Studii Economice, Bucuresti.

In ciuda unor progrese substantiale pe calea liberalizarii pietei gazelor naturale din ultimii ani si pana la sfarsitul anului 2018, cateva obstacole majore continua sa impiedice crearea unei piete mature si atractive a gazelor naturale in Romania. Aceste obstacole, se arata in raport, au fost identificate de-a lungul intregului lant valoric, de la upstream pana la downstream, si afecteaza deopotriva pietele angro si pe cele cu amanuntul de gaze naturale.

Pe de o parte, lichiditatea redusa de pe piata angro a gazelor naturale afecteaza in mod negativ intregul sector romanesc al gazelor naturale, prin limitarea atractivitatii investitiilor in productia de gaze naturale si generarea unui mediu slab concurential pe piata cu amanuntul. Pe de alta parte, in lipsa unei piete angro solide, mecanismele adoptate pentru acoperirea costului aprovizionarii cu gaze naturale la tarifele reglementate sunt lipsite de transparenta si predictibilitate.

Aceste incertitudini limiteaza masiv atractivitatea segmentului pentru posibilii noi actori pe aceasta piata. In plus, lipsa unei scheme eficiente de protejare a consumatorilor de energie vulnerabili submineaza masiv acceptabilitatea politica a dereglementarii pietei cu amanuntul pentru clientii casnici. Recenta introducere a plafonului de pret de 68 lei/MWh preconizeaza exacerbarea majoritatea obstacolelor existente si generarea unor impacturi negative pe termen lung asupra sectorului gazelor naturale din Romania.

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 114/2018, zisa si a lacomiei, adoptata de Guvernul Romaniei la sfarsitul lui 2018 (si modificata la sfarsitul lui martie 2019), a impus un plafon de 68 lei/MWh asupra unei parti substantiale a volumelor comercializate pe piata de gaze naturale cu amanuntul. Cu toate ca o astfel de masura impiedica consumatorii casnici romani sa fie expusi la posibile cresteri de preturi in viitorul apropiat, punerea in aplicare a OUG nr. 114/2018 va exacerba in mod clar lipsa de lichiditati de pe piata angro a gazelor naturale si va genera efecte daunatoare pe termen mediu si lung asupra securitatii aprovizionarii si accesibilitatii financiare a clientilor finali. De fapt, OUG nr. 114/2018 nu remediaza deficientele sistemice de pe piata romaneasca a gazelor naturale, ci va continua sa agraveze obstacolele care impiedica o dezvoltare eficienta si echilibrata a sectorului. Simpla introducere a unui plafon de pret incalca din punct de vedere structural conditiile care permit dezvoltarea unei piete atractive si competitive pentru producatori, comercianti cu amanuntul si consumatori, se spune in raport.

 

Pentru a depasi aceste obstacole, autorii documentului au propus un plan de actiune pentru ameliorarea atractivitatii si competitivitatii sectorului gazelor naturale in cadrul intregului lant valoric. Principalele obiective ale planului de actiune sunt urmatoarele:

 

(1) Garantarea accesibilitatii gazului natural pentru consumatorii finali romani, prin cresterea concurentei pe piata cu amanuntul a clientilor casnici si adaptarea nivelului de protectia acordat consumatorilor vulnerabili.

(2) Imbunatatirea lichiditatii de pe piata angro prin dereglementarea completa a pretului cu amanuntul al gazelor naturale si continuarea dezvoltarii unui indice precis al preturilor in Romania.

(3) Incurajarea investitiilor in sectorul upstream si imbunatatirea interconexiunilor intre Romania si piata gazelor naturale din UE.

 

Planul de actiune propus a fost conceput pentru aplicare sub forma unui pachet consistent de masuri interdependente intr-un orizont de timp suficient de scurt. Daca astfel de masuri vor fi acceptate de autoritatile romane, acest pachet va putea fi implementat intr-o perioada de 18 luni, spun autorii documentului. Anularea integrala a plafonului de pret introdus de OUG nr. 114/2018 este o preconditie a dezvoltarii unei piete de gaze naturale lichide si profunde; o astfel de anulare este conditionata de aplicarea unui mecanism echitabil si specific dedicat protectiei consumatorilor vulnerabili de energie. Este necesara crearea si implementarea unui program cuprinzator de combatere a saraciei energetice, care sa combine masuri financiare, non-financiare si de eficienta energetica, in scopul asigurarii unei protectii durabile a consumatorilor vulnerabili de energie din Romania.

Unele dintre actiunile recomandate, precum adaptarea obligatiilor de pe piata centralizata, sunt relativ usor de aplicat, cu efecte preconizate pe termen scurt, in timp ce alte masuri pot necesita mai mult timp pentru a deveni functionale, dar vor genera evolutii structurale cu un mai mare impact, precum consolidarea capacitatilor de interconectare cu Uniunea Europeana, se arata in raport.

 

Obstacole majore

 

Reteaua de gaze naturale din Romania este relativ izolata de piata europeana a gazelor naturale. Capacitatile de transport transfrontalier sunt limitate atat pentru importuri, cat si pentru exporturi. Cea mai mare parte a capacitatilor de import transfrontalier este concentrata in Ucraina (~85%). Cele doua puncte de interconectare cu tarile din UE, cum ar fi Ungaria si Bulgaria, au capacitati foarte limitate. De exemplu, punctul de transfer al importurilor din Ungaria in Romania (Csanadpalota) a fost saturat in ultima perioada de varf de cerere din ianuarie 2019.

Sursa: Money.ro