Nascuti in zodia schimbarii

 Nascuti in zodia schimbarii

Traim in schimbare. Cand nu este imperativa, schimbarea este moneda de conversatie intre prieteni, sursa de replanificare pentru tehnicieni si motivatie pentru transformare in forurile de decizie.

In mediul de business, pragmatic vorbind, la nivel individual, schimbarea se refera de multe ori la actualizarea competentelor pentru a fi relevant in companie si pe piata muncii. La nivel de companie, schimbarea se refera la transformarea acesteia ca sa fie relevanta pentru consumator si piata.

In companii, initiativele de schimbare consuma timp/resurse si influenteaza succesul organizatiilor.

Managementul schimbarii este capacitatea esentiala a fiecarei organizatii, care se cascadeaza in toate unitatile de business prin managementul de portofolii, programe si proiecte. Pentru a gestiona cu succes schimbarea, o companie are nevoie de un management eficient al proiectelor si programelor. Implementarea strategiei organizatiei depinde de priceperea managerilor responsabili si de alinierea schimbarilor de implementat la obiectivele de business.

Succesul sau esecul initiativelor de schimbare nu depinde doar de DMAIC (eng. Definition, Measurement, Assesment, Implementation and Control conform Lean Six Sigma), de initiere, planificare, monitorizare, executie si evaluare (conform PMI) sau alte etape specifice diverselor metodologii consacrate de managementul proiectelor. Acesta presupune si pregatirea organizatiei pentru schimbare, disponibilitatea la schimbare a factorilor implicati si implicarea factorilor de decizie pentru sustinerea schimbarii inainte, in timpul si dupa implementarea acesteia.

In mediul de afaceri din ziua de azi, cu modele de business in tranzitie catre social economy, sharing economy, knowledge economy, este imposibil pentru companii sa-si implementeze strategia fara sa treaca prin initiative strategice care sa aduca si schimbari de comportament si cultura organizationala.

In 2014 Economist Intelligence Unit identifica lipsa competentelor de management al schimbarii ca fiind principalul motiv de esec al initiativelor strategice.

Cand faci schimbari într-o companie influentezi: cultura, modelul de recompensare, recunoastere, stimulentele si normele existente. Fiecare separat si toate impreuna se refera la oameni.

Acestora li se cere sa faca lucrurile diferit si deci sa aiba comportamente diferite. De aceea este necesara atentia acordata: 1. integrarii in proiect a tuturor factorilor implicati şi 2. comunicarii.

Potrivit HBR, London Schools of Economics, INSEAD si The Economist principalii factori de risc privind succesul managementului schimbarii sunt: cultura (52%), structura organizationala nepotrivita (48%), rezistenta la schimbare a angajatilor (46%), rezistenta middle managementului la schimbare (45%), frica (43%), magnitudinea schimbarii (36%), masurarea inexacta a performantei (33%).

Ca sa te adresezi inimii este necesar ca sa vorbesti aceeasi limba cu toti angajatii indiferent de pozitia lor ierarhica. Pentru ca schimbarea propusa sa devina o miscare este necesar ca liderii sa-si concentreze atentia pe 3 factori: 1. Liderii informali 2. Trasparenta 3. Formularea provocarilor.

Liderii informali sunt influentatori cheie in organizatie. Deoarece ei sunt respectati si convingatori, acestia pot facilita accesul spre resursele relevante. Stimularea lor poate genera o reactie in lant de motivarea celorlalti angajati.

Transparenta actiunilor acestor lideri, prin evidentierea activitatii lor in mod repetat si vizibil, ridica foarte mult miza inactiunii.

Descompunerea obiectivului major al schimbarii în obiective mici si realizabile de fiecare este un mijloc de a implementa schimbarea cu rezultat. Aceasta mutare aduce mai aproape de fiecare scopul schimbarii formulandu-l in termeni simpli. Pe de alta parte, responsabilizeaza pe fiecare sa atinga obiective mici si realizabile. Asemenea mersului de gheisa, cu pasi mici, implementarea schimbarii isi atinge scopul.

 

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 8 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara, cat si in strainatate. Constantin are un Master în Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor.