Digitalizarea in Romania

Digitalizarea in Romania

In business, fiecare perioada isi are cuvintele ei vedeta. Folosirea acestora este uneori marca actualitatii, a afilierii la comunitatea de afaceri,iar alteori a caracterului vizionar al utilizatorilor, sau a unei aspiratii. Astfel de cuvinte sunt în acest moment inovatie, agilitate si digitalizare.

Despre digitalizare se vorbeste din ce in ce mai mult in Romania. Se fac conferinte si se tin prezentari. Pana la urma, exista un demers de informare si educare care este necesar intr-o prima faza. Numai ca, daca te rezumi doar la conferinte si discursuri, ratezi beneficiile pe care digitalizarea le produce daca este implementata coerent in fiecare companie. Pentru ca digitalizarea are ca efect si cresterea coeficientului de competitivitate – de felul in care este implementata digitalizarea la nivel micro (companii) depinde competitivitatea la nivel macro (tara).

Digitalizarea si competitivitatea

Competitivitatea unei tari se refera la capacitatea acesteia, comparativ cu altele, de a asigura un mediu economic si social care sa sustina crearea accelerata de valoare adaugata. Digitalizarea creeaza accelerat valoare adaugata. De la cumparaturi si plata impozitelor online la automatizarea proceselor de productie si chatbot-uri, digitalizarea generează plus valoare.

Identificam, astfel, doua direcţii care converg la implementarea si atingerea beneficiilor digitalizarii:

- De jos in sus – de la nivelul companiilor la nivel de industrie/sector si economie

- De sus in jos – de la nivelul statului, propagandu-se pana la nivelul fiecarei companii.

In acest moment nu stam prea bine la niciunul dintre cele doua puncte de mai sus. Potrivit Comisiei Europene, Romania se afla pe ultimul loc (28), in functie de indicele economiei si societatii informationale (DESI). Acest indice compozit integreaza un set de indicatori relevanti, structurati in jurul a cinci dimensiuni:

a. Conectivitatea

Acest indicator se refera la nivelul de acoperire, viteza si numarul de abonamente la banda larga rapidă. Nivelul de acoperire a gospodariilor prin retelele fixe de comunicatii in banda larga este scazut (89% in Romania comparativ cu 97% in UE). Nivelul de acoperire prin reteaua de acces de generatie următoare (NGA) este 72% in Romania, similar cu media UE. In ce priveste numarul de abonamente la banda larga rapida (viteza peste 30Mbps), in Romania procentul este de 63%, cu 30% peste media UE. Totusi accesul la serviciile de IT&C ramane neuniform in randul populatiei, cu decalaje mari in special în zonele rurale. Utilizarea retelelor mobile in banda largă este de asemenea sub media UE (59 abonati in România vs. 75 abonati in UE la 100 de persoane). Iata de ce, per total, Romania se situeaza sub media UE la acest indicator. 

b. Capitalul uman

In ciuda faptului ca avem aproximativ 100,000 de specialisti în IT, competentele digitale in randul populatiei si al fortei de munca sunt printre cele mai scazute din Uniunea Europeana. Doar 52% dintre romani folosesc internetul cu regularitate (comparativ cu 76% in UE), iar 32% nu au folosit niciodata internetul (comparativ cu 16% in UE). Potrivit indicelui compozit DESI competentele digitale in randul populatiei din Romania sunt cele mai slabe din UE, numai 26% dintre romani avand competente digitale peste nivelul de baza (comparativ cu 55% in UE).

c. Utilizarea internetului

In aceasta privinta se inregistreaza progrese semnificative, chiar daca România este si la acest capitol sub media UE. Utilizarea internetului a crescut in special datorita unei mai mari participari a populatiei in cadrul retelelor de socializare. Pe de alta parte, companiile din Romania doresc sa exploateze mai bine avantajele oferite de retelele de socializare, de comertul online si de aplicatiile de tip cloud.

d. Integrarea tehnologiei digitale

Integrarea tehnologiile digitale de catre companii, desi foarte importanta, in Romania inregistreaza rezultate sub media UE, iar progresele sunt limitate. Lipsa bugetelor la nivel de companie, dar si lipsa de incredere a masei mari a consumatorilor in serviciile online, lipsa unui cadru juridic adecvat pentru gestionarea potentialelor dispute intre companii si consumatori, precum si alte preocupari legate de comunicatiile criptate si plati, conduc la o rata scazuta de integrare a tehnologiilor digitale de catre companii.

e. Servicii publice digitale

Rezultatele Romaniei sunt sub media UE in ce priveste serviciile publice digitale, dar se preconizeaza progrese importante mai ales prin promovarea unei politici de date deschise (tip Open Data). Totusi nivelul de utilizare a serviciilor de e-guvernare este cel mai scazut din UE, numai 8% dintre utilizatori interactionand cu autoritatile publice prin retrimiterea formularelor completate. Poate că initiativa de identificare a modalitatilor de reducere a birocratiei prin colectarea sugestiilor publicului larg cu ajutorul unei platforme online va contribui la rezultate mai bune privind digitalizarea adminstratiei publice. 

Companiile ca driver de digitalizare

Un studiu realizat la nivel global de compania de consultanta Cap Gemini arata care ar putea fi beneficiile aduse de digitalizare la nivelul unei companii: cresterea profitabilitatii(EBIT)cu 9-26%, cresterea randamentului de utilizare a activelor cu 6-9% si cresterea valorii firmei cu 7-12%. Avand in vedere faptul ca in 2015 cifra de afaceri totala a companiilor active din Romania a fost de 275 miliarde euro, din care top 500 companii genereaza circa 110 miliarde euro, prin digitalizarea companiilor aceasta valoare ar putea creste de 2-5 ori in urmatorii ani, ceea ce ar produce un efect de domino si la nivelul altor dimensiuni analizate mai sus, mai ales in ce priveste capitalul uman si integrarea tehnologiilor digitale.