România, cel mai mic număr de autoturisme la mia de locuitori în Uniunea Europeană

România, cel mai mic număr de autoturisme la mia de locuitori în Uniunea Europeană

România a avut în 2020 cea mai mică rată de motorizare din Uniunea Europeană, potrivit statisticilor publicate de Eurostat.

Astfel, în țara noastră existau în anul precizat 379 de autoturisme la mia de locuitori, ceea ce înseamnă o rată de motorizare de 0,38 autoturisme pe locuitor.

Statele membre UE din Est au înregistrat cele mai scăzute cifre, în timp ce statele occidentale au înregistrat rate mai mari.

Discrepanțe mari în UE

Rate apropiate de țara noastră au mai fost înregistrate în Letonia, cu 390 de autoturisme la mia de locuitori (0,39 autoturisme pe locuitor), Ungaria 403 (0,4),  Bulgaria 414 (0,41), Croația 433 (0,43) și Slovacia 447(0,45).

La polul opus, cele mai multe autoturisme la mia de locuitori au existat în 2020 în Luxemburg - 682 (rata 0,68), Italia -  670 (0,67), Polonia 664 - (0,66), Finlanda – 654 (0,65) și Cipru -  645 (0,65).

În 2020, în UE existau 0,53 autoturisme pe locuitor, notează Eurostat, România, cu cea mai mică rată de motorizare, fiind sub media blocului comunitar.

Situația pe regiuni

Pe regiuni, București-Ilfov este singura din România care, cu 596 autoturisme la mia de locuitori nu se încadrează în regiunile cu cele mai mici rate din UE, de sub 450 de autorurisme la mia de locuitori.

În celelalte regiuni din țara noastră datele se prezintă după cum urmează: Vest: 398 autoturisme la mia de locuitori, Nord-Vest: 376, Centru: 374, Sud-Vest Oltenia: 357, Sud-Est: 353, Sud-Muntenia: 329, respectiv Nord-Est: 291.

Potrivit Eurostat, trei dintre cele mai mari cinci rate de motorizare au fost înregistrate în Italia: Valle d'Aosta (1.787), provincia autonomă Trento (1.285) și provincia autonomă Bolzano (871).

Celelalte două au fost înregistrate în Flevoland (857) din Țările de Jos și regiunea finlandeză a Insulelor Åland (840).

Aceste satistici regionale sunt adesea legate de situația economică, dar pot fi afectate și de circumstanțe specifice, potrivit sursei citate.

Pe de altă parte, cele mai scăzute rate de motorizare au fost raportate în două regiuni franceze (departamente de peste mări) și trei regiuni grecești: Mayotte (72), Peloponez (186), Guyana Franceză (209), Grecia Centrală (238) și Egee de Nord (261).

Vehiculele utilitare

Imaginea este destul de diferită când ne uităm la vehiculele utilitare (camioane, tractoare rutiere și vehicule speciale, cu excepția remorcilor și semiremorcilor), unde nu au fost observate diferențe sistematice între regiunile vest-europene și cele de est.

Douăsprezece dintre primele 15 regiuni ale UE cu cele mai mici cote de vehicule utilitare în toate tipurile de vehicule se află în zonele urbanizate ale Germaniei (variind între 7,4% și 9,7%).

Având în vedere lipsa datelor din 2020 pentru Grecia (care a avut cele mai mari cote de vehicule utilitare în numărul total de vehicule în 2019), cele mai mari cote de vehicule utilitare în stocul total de vehicule în 2020 au fost situate în Spania (9 din 15 regiunile cu cele mai mari rate), variind între 25,4% (Insulele Canare) și 19,4% (Catalunia).