Fenomenul demisiilor. RisCo intreaba, specialistul raspunde: De ce aleg sa demisioneze angajatii in 2023?

Fenomenul demisiilor. RisCo intreaba, specialistul raspunde: De ce aleg sa demisioneze angajatii in 2023?

In perioada post-pandemie, un fenomen care a debutat in strainatate a atras atentia specialistilor. Marea Demisie, definita ca o tendinta economica in care angajatii au demisionat voluntar de la locurile lor de munca in masa, in principal in SUA, ulterior si in alte zone ale lumii, a capatat proportiile unui fenomen. Cristina Florescu, fondatoarea Business Power Development, companie ce ofera servicii de recrutare, salarizare, managementul performantei si administrare personal a explicat motivele schimbarii de comportament in randul angajatilor, intr-un interviu acordat pentru RisCo.

 

“Marea demisie” este un fenomen real si in Romania? Credeti ca va capata proportii?

Daca in alte tarii marea demisie s-a axat in procent de 75% pe restructurari determinate de fluctuatiile financiare, in Romania demisiile vin din multe alte motive: un management defectuos, instabilitatea companiei, lipsa previziunilor pe termen lung, lipsa transparentei angajatorilor. Suntem pe o piata extrem de restransa a locurilor de munca si ne indreptam spre una incerta si de aici dorinta oamenilor de a se reorienta fie spre antreprenoriat, fie spre reconversie profesionala. 3 din 5 candidati aflati in procesele de recrutare vin din profesii diferite cu postul pentru care aplica. Oamenii inteleg ca pot utiliza abilitatile si competente dobandite si in alte domenii si isi doresc sa exploreze diferite locuri de munca. Reconversia se simte cel mai pregnant in domeniul IT. Sunt poate mult prea atractive salariile, dar intradevar un rol in IT este si de perspectiva. Pentru seniori cel mai avantajos a devenit antreprenoriatul. Posibilitatea lucrului la distanta le-a deschis o poarta importanta catre companiile din afara Romaniei si evident consultanta este in continuare platita foarte bine.

 

De ce aleg sa demisioneze angajatii in 2023?

Provocarile, stabilitatea, program de lucru, locatia si pachetul de beneficii sunt principalele subiecte abordate in 2023 intr-un proces de recrutare cu un candidat. Rotatia pe piata fortei de munca este tot mai vizibila, angajatii sunt intr-o continua cautare a jobului care sa reflecte mai degraba life-work balance decat work-life balance. Cine nu a reusit sa promoveze intern atentia angajatorului fata de nevoile salariatilor, acum se confrunta cu o migrare a acestora accentuata. O alta veriga slaba pentru unii angajatori este imposibilitatea rotatiilor interne. Angajatii vin dupa o perioada de pandemie care prin mai mult timp liber oferit le-a crescut interesul spre dezvoltarea personala. Acum isi doresc sa se dezvolte nu doar pe verticala (team leader, coordinator, manager) isi doresc sa aprofundeze ceea ce stiu si sa adauge valoare profesionala prin participarea in proiecte din arii diferite. Lipsa unei oferte clare si a unui plan sustenabil de traininguri este un alt element esential. Angajatii simt nevoia sa ii ajutam sa se dezvolte, sa aiba oportunitatea de a-si consolida cunostintele la locul de munca. Cu cat se insista la revenirea totala la birou cu atat un alt angajator devine mai atractiv. Oferte cu cel mult 3 zile zile la birou sunt mult mai atractive decat cele cu 100% on-site.

 

Care sunt consecintele acestor schimbari de atitudine ale angajatilor pentru piata muncii, in viitorul apropiat?

Este important sa constientizam ca angajatul are nevoile lui si intr-o masura rezonabila, tine de angajator sa le acopere. Un angajat este cu atat mai mult implicat in a da rezultate cu cat angajatorul reuseste prin pachetele de beneficii sa-i acopere nevoile: medicale, tichete de masa, zile de concediu de odihna, mic dejun, transport etc.

Se simte evident ca focusul in zilele noastre a trecut pentru un angajat pe zona de satisfactie profesioanala, in sensul ca oamenii o constientizeaza mai mult, au mai multa grija de ei si de familie. Si de fapt nu vorbim despre ceva anormal, cu cat un angajat este mai constient de cat stie, cat poate si ce merita cu atat un angajator poate intuit cu usurinta pentru ce perioada poate conta pe sustinerea salariatului. In definitiv cu cat creste un angajat cu atat creste si afacerea angajatorului. Si asta este o realitate. Evident si reciproca cu cat o companie are o strategie de business corecta si transparenta cu atat creste loializarea salariatilor ei.