5 metode eficiente pentru a-ti dezvolta inteligenta emotionala

5 metode eficiente pentru a-ti dezvolta inteligenta emotionala

Suntem fiinte rationale, insa in primul rand suntem fiinte emotionale. De multe ori luam decizii in functie de starea noastra de spirit si de cele mai multe ori reactiile noastre fizice sunt un rezultat al emotiilor si sentimentelor pe care le avem. Tipam daca suntem frustrati, radem daca suntem fericiti, asadar viata noastra depinde in mare masura de emotiile pe care le avem sau mai corect spus, depinde de felul in care reusim sau nu sa ne gestionam propriile emotii.

Cu cat avem mai mult control asupra emotiilor noastre, cu atat vom avea mai mult succes in viata personala si profesionala. Un studiu realizat de compania Johnson&Johnson pentru a vedea daca exist vreo legatura intre inteligenta emotionala si leadership, a aratat ca managerii care au obtinut scorurile cele mai mari la capitolul ”inteligenta emotionala” erau managerii cei mai performanti din companie.

Asadar, daca vrei sa devii un lider de succes, va trebui sa-ti dezvolti inteligenta emotionala. Iata, mai jos, cateva sfaturi de pus in practica care te vor ajuta sa-ti cresti nivelul de inteligenta emotionala!

 

Cum sa-ti dezvolti inteligenta emotionala (EQ)

 

  1. Invata sa alungi emotiile negative

Poate cel mai important aspect al inteligentei emotionale este capacitatea de a-ti controla emotiile negative. Acestea ne intuneca judecata si, de fiecare data cand ne lasam coplesiti de ele, nu mai putem gandi rational. Prin urmare, devenim persoane de nerecunoscut, nervoase, frustrate si anxioase.

Emotiile negative ne inhiba creativitatea si ne reduc productivitatea, asadar e important sa gasim modalitati de a le alunga. Ca sa putem face asta, trebuie sa stim in primul rand de ce apar astfel de emotii negative.

De cele mai multe ori, emotiile negative apar atunci cand avem prea multe frici. Frica de esec, frica de respingere sau frica de a nu dezamagi pe cineva, toate aceste emotii negative ne impiedica sa evoluam si sa ne atingem adevaratul potential in viata personala si profesionala.

O cale eficienta de a ne depasi fricile este sa ne gandim la cel mai pesimist scenariu care s-ar putea intampla in cazul unui eveniment de care ne este frica si sa ne pregatim dinainte niste solutii, de genul Planului B sau Planului C. Atunci cand creierul este pregatit si stie intr-o oarecare masura ce-l asteapta, este mult mai relaxat si nu mai permite emotiei negative sa se mai instaleze atat de usor.

 

  1. Invata sa-ti controlezi nivelul de stres

In secolul vitezei, viata noastra a devenit din ce in ce mai agitata si nivelul de stres a tot crescut. Este aproape imposibil sa nu fim pusi fata in fata cu situatii stresante, atat in viata de zi cu zi, cat si in viata profesionala. Ca sa avem o viata de calitate si o cariera de succes este foarte important sa incercam sa ne reducem pe cat posibil nivelul de stres.

De exemplu, cand suntem nervosi sau agitati, cateva trucuri foarte simple pentru a ne calma sunt: sa ne racorim cu putina apa rece pe fata, sa luam putin aer sau sa respiram adanc pentru cateva minute. De asemenea, este important sa reducem bauturile energizante care ne pot amplifica starea de nervozitate.

 

 

Daca, dimpotriva, ne simtim apatici, descurajati sau paralizati de frica, o metoda foarte buna de a ne schimba starea de spirit este sa facem miscare. Exercitiul fizic ne energizeaza, ne pune sangele in miscare si ne oxigeneaza creierul. Prin urmare, starea noastra emotionala se va imbunatati rapid, la fel si increderea in noi insine.

 

  1. Exerseaza empatia

Atunci cand te afli in fata unei persoane dificile, incearca sa intelegi de ce are un anume comportament. Poate ai un sef extrem de exigent, care are cerinte exagerate de la angajatii sai. De multe ori, un astfel de sef este foarte exigent cu el insusi si astfel cere acelasi lucru si de la alti oameni.

O data ce ai inteles ce determina o persoana sa faca sau spuna un anumit lucru, vei sti cum sa o abordezi si cum sa pui problema in viitor. Analizeaza persoana respectiva, asculta si fii atent la semnalele non-verbale pe care aceasta le transmite. Asa vei invata s-o intelegi mai bine si chiar sa-i anticipezi anumite reactii.

Daca reusesti sa te pui in locul persoanei din fata ta, chiar si pentru un moment, ii vei intelege reactia si acest lucru te va ajuta sa nu raspunzi si tu inapoi cu aversiune. Astfel vei fi capabil sa pui capat unui eventual conflict. Bineinteles ca asta nu inseamna ca trebuie sa toleram un comportament inacceptabil. Este doar o metoda de a vedea lucrurile dintr-o perspectiva mai obiectiva si de a te ajuta sa comunici/relationezi cu o persoana mai dificila.

 

  1. Invata sa-ti exprimi sentimentele

Comunicarea eficienta reprezinta una din cheile succesului personal si profesional. Atunci cand esti capabil sa exprimi clar ce simti este mult mai usor sa stabilesti relatii interpersonale de calitate cu oamenii de langa tine. Daca stii sa explici clar ce vrei sa faci intr-un proiect, ce crezi ca e mai bine sau ce crezi ca nu functioneaza, atunci vei avea mai mult succes in cariera.

Cuvintele pot face minuni, insa limbajul corporal si felul in care te comporti pot fi extrem de importante pentru a avea succes. Asadar, invata sa ai contact vizual cu persoana din fata ta, invata puterea zambetului si a gesturilor marunte. Ofera un compliment sau o mica atentie, insa ai grija ca aceste gesturi sa fie sincere si nu exagerate.

 

  1. Invata sa faci fata criticii

Toti avem nevoie de feedback constructiv. De cele mai multe ori insa, primim critici si feedback-uri negative. Cand se intampla asta, oamenii cu inteligenta emotionala ridicata nu iau o pozitie defensiva si nu reactioneaza agresiv. Dimpotriva, acestia sunt capabili sa transforme critica intr-un lucru bun, si anume sa vada ce pot imbunatati sau schimba. Ei nu se lasa afectati de critica si nu o iau personal. In schimb, incearca sa inteleaga cauzele care au dus la aparitia acesteia si cauta solutii sa rezolve problemele in mod constructiv.

Inteligenta emotionala se poate dezvolta prin exercitiu si perseverenta, asadar incearca chiar de azi sa pui in aplicare aceste 5 principii!

Te-ar putea interesa si: Cum sa scrii un e-mail la care vei primi raspuns garantat!