Am vorbit cu antreprenori din constructii, iar domeniul este grav afectat

Am vorbit cu antreprenori din constructii, iar domeniul este grav afectat

Daca zilele trecute scriam ca, in Romania, domeniul constructiilor este afecat in proportie de aproximativ 40%, iata ca lucrurile continua sa se inrautateasca cu fiecare zi care trece. In fapt tensiunile sunt atat de mari in domeniu incat FPSC (Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii) a publicat pe pagina sa web un comunicat din care reiese ca varianta somajului tehnic trebuie aleasa cu responsabilitate, numai in cazul in care reducerea/intreruperea activitatii este de neevitat.

Cum stau lucrurile la Strabag

Intrigati de aceasta stare de fapte, am mers la sursa si am stat de vorba cu domnul Adrian Cojenescu, Sef productie agregate in cadrul Strabag. Astfel, acesta ne-a declarat insa, in exclusivitate si contrar informatiilor din piata de profil, faptul ca disponibilizari nu sunt si nici nu s-au luat in calcul. Activitatea a scazut pentru ca cei cu care colaboram au incetinit si ei, dar ne mentinem la un nivel acceptabil de productie si vanzare. Ma refer aici la Bucuresti si judetele limitrofe. In momentul acesta nu s-a gandit o masura de tipul somajului tehnic si credem ca vom trece peste criza asta fara sa apelam la el. Ne gandim ca undeva in iunie sa ne reluam activitatea la capacitate maxima.”

Izolarea sociala afecteaza muncitorii  

Indata ce studiem mai bine fotografia de minut, insa, detalii mai putin placute incep sa iasa la iveala. Tot domnul Cojenescu, prin urmare, ne-a spus ca „furnizorii isi fac treaba, dar termenele de livrare s-au schimbat, totul se livreaza prin curier, deci totul se livreaza mult mai incet. Speram totusi sa nu ajungem la termene de un an, pentru ca sunt greu de recuperat. In imobiliare va fi o implozie, vor scadea foarte mult volumele pe domeniul asta, pentru ca clientul final isi va regandi posibilitatile de finantare si veniturile si nu se vor mai vinde acelasi numar de apartamente sau imobile ca pana acum.” Cat despre masurile de izolare sociala, in mod logic neplacute pentru acest sector de activitate, Adrian Cojenescu recunoaste ca „angajatii nu s-au plans pana acum (de aceste masuri, n.r.), dar ne afecteaza vis-à-vis de productivitatea muncii, pentru ca trebuie sa-i separi, prin urmare incercam sa inlocuim aceste activitati cu utilaje, numai ca nu se poate face chiar totul mecanizat”.  

Trendul vanzarilor, in scadere

Dar daca Strabag are angajati de domeniul miilor, cum stau lucrurile in cadrul companiilor mai mici? Am aflat acest lucru de la domnul Andrei Postu, Director executiv in cadrul RoofArt Romania, producator de solutii durabile pentru acoperisuri. Astfel, acesta recunoaste ca „compania a fost direct afectata de pandemia creata de virusul SARS-CoV-2. Vanzarile au scazut semnificativ si, din pacate, trendul este in continua scadere din acest punct de vedere. Consideram insa ca in acest moment este prea devreme sa ne facem concluzii daca ar trebui sa recurgem la disponibilizarea anumitor posturi. Dupa ce situatia se va restabiliza, vom evalua nivelul de activitate la care ne vom regasi in acel moment si vom hotari daca este necesar sa restrangem activitatea companiei, ceea ce ar putea presupune si disponibilizarea anumitor posturi.”

Volume de lucru cu 50% mai mici

In continuare, Andrei Apostu spune ca nici clientii nu mai sunt la fel de deschisi cu privire la anumite produse specifice acestui sector de activitate. Astfel, spune acesta, „domeniul nostru este foarte afectat de aceasta pandemie deoarece bunurile pe care le producem si le comercializam nu reprezinta produse de prima necesitate sau de baza, ori in aceasta perioada de maxima incertitudine (…) clientii nostri sunt mai rezervati cu privire la decizia de a cumpara produsele destinate construirii sau renovarii unui acoperis. In acest moment discutam despre scaderi de peste 50% ale volumelor pe care le procesam fata de perioada similara din anii precedenti”.

Somajul tehnic, totusi o solutie

Nu in ultimul rand, Directorul executiv RoofArt se arata optimist in privinta viitorului apropiat, desi pentru moment opereaza cu previziuni mai putin pozitive. Prin urmare, arata domnia sa, „Ca urmare a scaderii semnificative a volumelor de lucru, am fost nevoiti sa restrangem de curand activitatea companiei si sa apelam la somajul tehnic pentru o mare parte din colegii nostri. In scenariul pesimist pe care il analizam noi, vom fi nevoiti si in urmatoarea luna sa functionam sub aceeasi forma (…), insa suntem optimisti si speram ca autoritatile sa poata mentine sub control raspandirea virusului, astfel ca dupa Sarbatorile Pascale lucrurile sa inceapa a reveni la o minima normalitate, ceea ce ne-ar da posibilitatea sa continuam activitatea si sa diminuam efectele negative aferente”.

Declin relativ pentru comenzile noi, proiecte putine

Pentru ca lucrurile sa fie si mai elocvente pentru acest domeniu, am stat de vorba si cu Vladimir Ghiga, administrator UberHause, birou de arhitectura specializat in proiecte de constructii. Astfel, ne-a declarat in exclusivitate acesta, „Fără îndoială că situația de stare de urgență în care se află țara (…) ne-a afectat activitatea atât nouă, cât și partenerilor (…). Dacă inițial am mai avut de lucru pentru a duce la bun sfârșit proiecte care fuseseră lansate în lunile de dinaintea crizei, pe măsură ce trece timpul acestea se finalizează, iar numărul de comenzi noi a intrat într-un declin relativ. Nu am disponibilizat angajați, am trecut o parte în șomaj tehnic, iar cu minimum necesar ne continuăm activitatea preponderent în regim de telemuncă. În relația cu clienții folosim comunicarea la distanță prin Skype, WhatsApp (Facetime) pentru a discuta despre proiectele în desfășurare sau pentru a oferi detalii celor interesați să demareze proiectarea și execuția unei construcții. Dar aceștia din urmă sunt foarte puțini...”.  

Masurile guvernamentale sunt binevenite” 

Intr-o nota de optimism, insa, domnul Vladimir Ghiga vede si partea plina a paharului: „Măsurile guvernamentale sunt binevenite, pentru că ne ajută să ne menținem poziția pe segmentul nostru de piață. Până acum am solicitat doar plata contravalorii indemnizației prevăzute de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2020, pentru o parte dintre angajați, urmând să vedem în ce măsură vom putea să ne folosim de facilitățile privind plata obligațiilor fiscale. Din fericire, proprietarii imobilelor în care funcționează grupul nostru de firme au fost de acord să ne reducă nivelul chiriei la 50% pe perioada stării de urgență. Noi sperăm ca imediat după aceea să avem capacitate de regenerare rapidă, dar cine poate fi sigur că așa vor sta lucrurile?”

Cateva concluzii

In mod evident, sectorul constructiilor este grav afectat de pandemia de coronavirus, diferentele intre situatiile particulare ale unor companii nefiind legate decat de marimea acestora, jucatorii mari din piata avand evident mai multe fonduri pentru a se sustine in perioada actuala. Asta inseamna ca, avand in vedere gravitatea situatiei cu care se confrunta acestia, acest sector de activitate va fi foarte greu de repornit odata carantina ridicata. Iar, cu cat aceasta dureaza mai mult, suntem nevoiti s-o spunem, cu atat mai greu va fi pentru antreprenorii mici si medii sa-si revina. Din acest punct de vedere consideram carantinarea totala, nediscriminatorie, ca fiind o masura neavenita pentru cazul particular al firmelor de constructii, care au nevoie ca angajatii sa poata lucra in grupuri mai mari de doi-trei oameni, dupa cum o arata si cazul Strabag. Cat despre raul facut economiei romanesti in general si acestui domeniu in particular, consecintele se arata foarte, foarte severe.

Cauta in articole: