Atenție! Un nou tip de înșelătorie pe Whatsapp

Atenție! Un nou tip de înșelătorie pe Whatsapp

Escrocii au adoptat un nou tip de înșelăciune pe una din cele mai utilizate platforme la nivel global, Whatsapp. Fraudatorii pretind că sunt membri apropiați de familie care și-au pierdut telefonul mobil împreună cu accesele la aplicațiile de online banking și că au nevoie să își plătească facturile sau chiria.

The Guardian a povestit despre cazul unei femei din Anglia care a fost păcălită prin această metodă. Femeia a fost abordată în chatul din Whatsapp de pe un număr necunoscut. Escrocul a pretins că este fiica acesteia și a folosit des expresia „mamă, te rog!”. Mama fetei nu a stat mult pe gânduri și a transferat imediat cei $3000 ceruți către copila sa, intrucât aceasta era stabilită de puțin timp în Statele Unite. Femeia nu a suspectat nimic, deoarece fata ei obișnuia să îi ceară ajutorul financiar odată la ceva timp. După doar câteva zile, mama fetei a fost abordată din nou și i s-a cerut o sumă similară. Acesta a fost momentul în care femeia a apelat telefonic numărul de la care primea mesaje și și-a dat seama că este o înșelătorie. Un robot cu o voce diferită față de cea a fiicei sale repeta în mod repetat „microfonul meu nu funcționează”. Femeia a apelat la bancă să afle dacă poate să își recupereze banii și astfel a aflat că nu este un caz singular. Banca a răspuns că va face o proprie investigație a cazului și abia apoi va lua o decizie.

Ce spun specialiștii în securitate cibernetică

Experții în securitate cibernetică au declarat că acești escroci sunt conștienți de faptul că folosirea elementlor psihologice garantează un rezultat mai bun al înșelătoriei față de clasicul phishing. Escrocii obțin cu ușurință o bază de date care conține informații precum nume, numere de telefoane și zile de nașteri prin intermediul dark web, dar și prin canalele de social media. Mai mult de atât, specialiștii spun că există liste cu persoane care au un istoric al înșelăciunilor, iar acestea sunt cele mai căutate.

Cum a reacționat Whatsapp

Whatsapp a declarat că a lansat anul trecut o campanie de informare care se numește “Stop. Gândește. Sună.”, cu scopul de a încuraja oamenii să îi sune pe cei apropiați, ca să se asigure că într-adevăr aceștia au cerut ajutorul. De asemenea, compania îi sfătuiește pe toți să solicite un mesaj vocal de la persoana care cere bani, pentru a verifica autenticitatea acesteia. Whatsapp a anunțat că utilizează diverse tehnici, care includ și inteligența artificială, cu țelul de a depista conturile false și activitatea frauduloasă și că face îmbunătățiri regulate în acest sens.