Cat de important este UX (User Experience) intr-o afacere de e-commerce

Cat de important este UX (User Experience) intr-o afacere de e-commerce

Mai demult, Bill Gates spunea ca: ”In viitor afacerile vor fi de doua feluri - pe internet sau deloc”, si iata ca acel viitor a devenit prezent. In momentul de fata, daca nu esti prezent online cu afacerea ta (indiferent de domeniul in care-ti desfasori activitatea), este ca si cum nu ai exista deloc pe piata respectiva.

Insa, intr-o lume atat de competitiva precum cea de astazi, sa existi in online nu mai este deloc suficient. Ca sa te dezvolti, ai nevoie sa fii cu un pas inaintea competitorilor si poti face asta, oferindu-le clientilor tai cea mai buna experienta online. User Experience (UX) te poate ajuta sa cresti sau te poate scoate definitiv de pe piata.

 

Ce este User Experience (UX)?

 

UX reprezinta experienta utilizatorului uman in conditiile interactiunii cu un produs, serviciu sau companie. In mediul online, UX contine perceptia, emotiile, atitudinea si comportamentul unui om atunci cand utilizeaza un website, o aplicatie sau un magazin online. Ca sa realizezi un UX bun ai nevoie ca un intreg sistem format din interfata, aspectul unui site, functionalitate si utilitate sa fie la cotele cele mai inalte.

Asadar, pentru orice afacere care-si desfasoara activitatea in mediul online, este extrem de important cum functioneaza site-ul companiei, cat de usor se gasesc informatiile de care utilizatorul are nevoie, cat de repede se incarca pagina de web, dar si cat de ”eye-catching” este aspectul/interfata respectivului site. Intreg sistemul trebuie sa functioneze bine astfel incat UX sa fie cat mai bun.

Si pentru ca in mediul online UX este primul lucru care conteaza, in spatele realizarii unui site sau a unei aplicatii exista o intreaga armata de specialisti care lucreaza impreuna pentru imbunatatirea gradului de utilizare a respectivului site/aplicatie. Fiecare buton trebuie sa fie la locul potrivit, trebuie sa aiba culoarea potrivita pentru a atrage atentia si a declansa decizia de cumparare, fiecare poza de pe site trebuie sa aiba dimensiunea corespunzatoare si fiecare informatie trebuie aiba claritatea necesara pentru a genera efectele scontate. Iar ca toate acestea sa se intample sunt necesare studii, analize complete si teste detaliate care sa ia in considerare mentalitatea utilizatorului si cerintele acestuia pentru un anume produs/serviciu.

In procesul de realizare a UX, trebuie implicate toate departamentele unei companii, pentru ca fiecare are de furnizat informatii importante legate de utilizatori si piata produselor respective. Un brainstorming cu departamentele de vanzari, call center, manageri de produs, programatori si business analysts poate fi de mare ajutor pentru ca fiecare dintre acestia pot oferi informatii clare despre preferintele si comportamentul utilizatorilor.

Totodata, se pot identifica mai usor probleme tehnice, functionale si operationale care impiedica realizarea unei experiente placute ale utilizatorilor in raport cu site-ul respectiv si produsele/serviciile prezentate acolo. Toata activitatea in raport cu ce se intampla pe site este atent monitorizat si analizat. De ce utilizatorii nu se aboneaza la newsletter, de ce utilizatorii parasesc unele pagini mai repede, de ce utilizatorii nu acceseaza niciodata unele pagini etc, toate aceste lucruri isi gasesc raspunsuri in sondaje de opinie, diverse statistici, analize de trafic si multe alte studii elaborate.

 

De ce conteaza atat de mult UX?

 

De ce se fac atatea analize si de ce consuma atat de multe resurse pentru UX? Pentru ca un UX bun iti aduce mai multi clienti si ii face pe cei existenti sa revina tot timpul la tine pe site. Un UX bun inseamna sa-i oferi clientului tau o experienta placuta, la care sa se intoarca cat mai curand. Un UX bun inseamna mai mult trafic, mai multi utilizatori, mai multe conversii și, prin urmare, mai multi bani.

 

 

 

Iata mai jos ce spun unele studii despre importanta unui UX cat mai bun:

 

  • 75% dintre consumatori parasesc site-urile care nu se incarca repede

  • 88% dintre utilizatorii care au avut o experienta proasta cu un site nu se mai intorc niciodata la respectivul site

  • mai mult de o treime dintre utilizatorii nemultumiti fac o reclama negativa respectivului site

  • Google a introdus UX ca unul din factorii determinati pentru stabilirea clasamentului motorului de cautare, asadar cu cat un site este mai optimizat si mai usor de navigat, cu atat el va aparea mai sus in motorul de cautare Google

 

Cum sa creezi cel mai bun UX posibil?

 

Inainte de a crea si lansa pe piata o aplicatie sau un site, e important sa te informezi cu privire la cele mai bune practici in domeniul respectiv, insa crucial este procesul de testare al aplicatiei/site-ului respectiv. Cu cat faci mai multe teste si cu cat o faci mai repede in procesul de programare, cu atat vei identifica mai usor problemele care apar.

 

Iata, asadar, cateva sfaturi despre ce ar trebui sa faci ca sa oferi cea mai buna experienta online utilizatorilor tai:

 

  • Invata cat mai multe despre utilizator. Trebuie sa stii cine iti foloseste site-ul, ce asteptari si preferinte are, trebuie sa-i inveti comportamentul. Implica toate departamentele in procesul de realizare a site-ului/aplicatiei si creeaza profile de utilizatori.

  • Design simplu si functional. Aplicatia/site-ul nu trebuie sa aiba functii complicate, pentru ca acestea indeparteaza utilizatorul. Pentru acesta gradul de utilizare a site-ului trebuie sa fie foarte usor, totul trebuie sa fie foarte simplu atunci cand il utilizezi. Nu folosi prea multe culori inutile, nu incarca pagina cu informatii care nu sunt necesare. Foloseste si spatii goale, libere intre continut, tocmai pentru a atrage atentia asupra continutului util care devine mai vizibil

  • Testeaza aplicatia/site-ul folosind utilizatori reali. Reactia utilizatorilor reali fata de aplicatie/site este cum nu se poate mai importanta. Doar asa vei vedea care sunt problemele, ce poti imbunatati si doar asa vei putea aduce valoare si adauga continut relevant aplicatiei/site-ului tau. Accepta feedback-ul negativ ca pe ceva pozitiv, ca pe ceva care te ajuta sa progresezi si sa creezi cea mai buna experienta posibila pentru utilizator.

 

In concluzie, daca ai o afacere de e-commerce, nu trebuie sa treci cu vederea UX. Acorda o atentie deosebita experientei pe care o au utilizatorii pe site-ul tau, pentru ca acesta este unul dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie sa le urmaresti si sa le imbunatatesti continuu pentru a-ti dezvolta afacerea.

 

Te-ar putea interesa si: Top 6 aplicatii inovative pe care trebuie sa le incerci!