Ce aptitudini trebuie să dezvolte angajaţii în era post-pandemie?

Ce aptitudini trebuie să dezvolte angajaţii în era post-pandemie?

În ultimii ani, contextul pandemic încă actual ne-a schimbat semnificativ viața, în special modul în care comunicăm și lucrăm cu alți oameni. Prin urmare, implementarea restricţiilor anti-Covid pe scară largă, a condus la creșterea interacţiunilor interumane în spaţiul virtual, atât din perspectivă profesională, cât și personală.

Referitor la mediul de afaceri, numeroase organizații, au fost nevoite să adopte diverse noi tehnici în modelul lor de operare, luare a deciziilor și strategiilor pentru a-și continua activitatea într-un ritm corespunzător. Astfel, în acest cumul de schimbări, angajaților le-a revenit obligaţia de a se perfecționa din punct de vedere profesional, prin însuşirea unui set de aptitudini ce vor fi la mare căutare şi în viitor.

➔     Abilități digitale

Dezvoltarea competențelor digitale este un factor esenţial, indiferent dacă activitatea profesională se realizează la birou sau acasă. Totodată, în contextul apariţiei modelului hibrid de lucru, este necesar ca fiecare angajat să cunoască instrumente virtuale simple şi la îndemână, pe care le poate utiliza pentru a finaliza cu rapiditate şi în mod corespunzător sarcinile atribuite. Mai mult, competențele digitale vor oferi angajaților o altă perspectivă asupra tehnologiei existente, având astfel posibilitatea de a se adapta mai uşor în cadrul unor eventuale oportunităţi de carieră.

➔     Abilități sociale și emoționale

Limitarea socializării a avut, cu siguranţă, efecte negative asupra dezvoltării abilităților noastre sociale și emoționale. Pe viitor, în scopul întăririi relaţiilor profesionale existente sau pentru a dezvolta viitoare relații cu potenţialii clienți, colaboratori sau parteneri, fiecare manager va trebui să pună accent pe valorificarea aptitudinilor de comunicarea în rândul angajaţilor săi, mai ales dezvoltarea inteligenței emoționale și a empatiei.

Spre exemplu, potrivit un studiu Businessolver, circa jumătate dintre respondenți sunt de părere că organizaţiile pentru care lucrează nu dau dovada de empatie. Totodată, aproximativ 77% dintre cei chestionați au declarat că ar munci suplimentar pentru un angajator empatic, iar nu mai puțin de 60% ar accepta chiar și reduceri salariale.

➔     Abilități referenţiale (cognitive)

Multitudinea de schimbări bruşte apărute pe piaţa muncii a influențat, de asemenea, procesul de rezolvare a problemelor, analiză și sinteză, necesar “supravieţuirii” la locul de muncă. Implementarea universală a muncii remote în timpul pandemiei Covid-19 a redefinit practic abordarea clasică cu privire la înfruntarea provocărilor profesionale. Din acest motiv, este mai mult decât esențial ca angajații să-și îmbunătățească aptitudinile cognitive, de raționament, pentru a putea obține o viziune ieşită din comun.

➔     Adaptabilitate și rezilienţă

Un angajat sigur pe propriile puteri va cataloga contextul actual drept o sursă de învățare, respectiv o metodă de a construi încrederea în sine. Această capacitate îi va ajuta să gestioneze corect timpul, creeze limite valide între viaţa profesională şi muncă, și nu în ultimul rând, să ţină cont de sănătatea mentală.

Pe viitor, ar fi recomandat ca organizaţiile să investească mai mult în crearea de strategii care se vor concentra pe digitalizare, competenţe socio-emoțional, adaptabilitate și reziliență, întrucât acestea reprezintă, indiferent de rolul vizat, o investiţie pe termen lung.