Ce documente trebuie sa primesti daca ai incetat contractul de munca?

Ce documente trebuie sa primesti daca ai incetat contractul de munca?

Este o intrebare frecventa, mai ales in situatiile in care colaborarea angajat-angajator nu se incheie in conditii amiabile. Mare parte din petitiile si reclamatiile inregistrate anual de Inspectoratele Teritoriale de Munca au ca subiect problema refuzului angajatorului de a-i elibera fostului salariat documentele de vechime si cele care atesta conditiile in care a desfasurat activitatea si nivelul salarial.

Modalitati de incetare a contractului de munca

Legea prevede trei situatii in care poate inceta contractul de munca al unui angajat. Prima varianta este incetarea de drept (deces salariat sau angajator; atingerea stadiului minim de cotizare pentru pensie; condamnare la inchisoare; expirarea contractului incheiat pentru o perioada determinata; retragerea autorizatiilor necesare desfasurarii activitatii etc). O alta varianta este incetarea contractului de munca prin acordul partilor. Este cea mai intalnita in prezent si se refera la un acord intre angajator si salariat privind incheierea raportului de munca. Data se stabileste de comun acord, la fel si compensatiile.

Incetarea CIM se poate face si ca urmare a vointei unilaterale a uneia dintre parti. Formele pe care le poate capata aceasta varianta sunt: demisie sau concediere. 

Demisia se refera la incetarea contractului de munca prin notificare scrisa de catre angajat. Angajatorul ii va inregistra cererea si va fi stabilita perioada de preaviz. Sunt situatii in care angajatorul accepta incetarea raportului de munca fara preaviz, insa de cele mai multe ori termenul de preaviz este respectat. Acesta este de maximum 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, si de maximum 45 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de conducere. Concedierea este varianta in care angajatorul cere incetarea contractului de munca din diferite motive (abateri ale salariatului, arest preventiv sau la domiciliu, inaptitudinea fizica sau psihica a salariatului etc). 

Acte eliberate de angajator

Indiferent de solutia la care se recurge pentru incetarea contractului individual de munca, salariatul are dreptul sa i se elibereze de catre angajatorul documentele care sa ateste vechimea, salariul, conditiile de desfasurare a activitatii si foarte important- extrasul din REVISAL.

Adeverinta de vechime este documentul care arata tipul de activitate prestat de salariat, durata, salariul, vechimea in specialitate. La momentul incetarii raporturilor de munca, angajatorul trebuie sa elibereze si decizia de incetare a CIM, nota de lichidare, copii ale documentelor existente in dosarul personal/profesional (acte de la momentul angajarii, certificari, acte aditionale, CIM). Dosarul personal este responsabilitatea anagajatorului care poate fi sanctionat daca nu este pastrat in conditii de securitate si nu il poate prezenta ITM.

Foarte important de retinut pentru salariati este faptul ca documentele trebuie sa fie eliberate in copie certificata pentru conformitate cu originalul, iar termenul este de 15 zile lucratoare de la data solicitarii.

Salariatul va semnat pe fiecare document pentru a atesta primirea lor.

Angajatorul nu poate refuza eliberarea documentelor. Refuzul reprezinta o incalcare a Codului Muncii care prevede:

ART. 34 5) La solicitarea salariatului angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in muncă, in meserie si in specialitate.

ART. 40 (2) Angajatorului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:

h) sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului

Tot in Codul Muncii este prevazuta si sanctiunea pentru angajatorul care nu elibereaza la cererea angajatului documentele care dovedesc vechimea. Astfel:

ART. 260  Raspunderea contraventionala

(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza astfel urmatoarele fapte:

 b) amenda de la 300 lei la 1.000 lei - refuzul de a elibera  un document care sa ateste activitatea desfasurata de salariat, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate;