Ce reprezinta Dundee Design Festival 2019 si de ce este renumit?

Ce reprezinta Dundee Design Festival 2019 si de ce este renumit?

Intre 21 si 28 mai, localitatea Dundee din Scotia a intrat in lumina reflectoarelor: este unul dintre cele 6 orase scotiene in care se desfasoara simultan un celebru festival international de design, Festivalul de Design al celor 6 Orase. Evenimentul aduna specialisti din domeniu si pasionati din toate colturile lumii.


Dundee este un oras dinamic cu o puternica identitate culturala si o lunga istorie de inovatie si creativitate. Meritele comunitatii de acolo au fost recunoscute de UNESCO pentru contributia adusa in domenii precum cercetarea medicala (acolo a fost descoperita aspirina), industria benzilor desenate si a jocurilor video (acolo a fost creat celebrul Grand Theft Auto). Mai mult, in Dundee a fost deschis primul muzeu de design din intreaga Scotie. Nu e de mirare deci ca Dundee a primit in 2014 titlul UNESCO de Oras al Designului.


Festivalul de anul acesta a fost organizat sub tema “Liveable/Lovable Cities” – un joc de cuvinte care inseamna in traducere “Orase in care merita sa traiesti/orase adorabile”. Organizatorii au pregatit o multime de surprise, printre care demonstratii live, tutoriale, ateliere la cerere si happeninguri produse de Agency of None, un studio de design din Dundee – orice pentru a-ti umple timpul liber.


Demersul festivalului e motivat de faptul ca orasele se schimba constant si ca spatiile create pentru economia si oamenii din trecut nu mai au aceeasi utilitate si sunt abandonate, transformate sau demolate. Un oras modern si progresist e un oras care isi intelege rolul pe care il are pentru prezent, iar identitatea lui e modelata de cetatenii din prezent in functie de nevoile si interesele contemporane.


Si nu intamplator: in timp ce in alte locuri de pe planeta exista localitati monoindustriale care dispar treptat pe masura ce tehnologia avanseaza, Dundee a reusit sa se adaptaze de-a lungul timpului, de la centrul mondial al industriei textile pentru produsele realizate din iuta, in secolul al 19-lea, pana la unul dintre cele mai importante centre ale industriei media digitale in prezent.


Nici spatiul unde s-a desfasurat festivalul nu a fost ales intamplator: Keiller Shopping Center era in anii 80 un foarte aglomerat magazin de tip mall. El a fost construit pe locul unei fabrici de dulciuri de la inceputul secolului 20.


Festivalul de anul acesta a pus accent pe implicarea oamenilor in design si nu neaparat a specialistilor in domeniu pentru care AutoCad 2020, de exemplu, nu are niciun secret, ci a oamenilor simpli si a nevoilor lor. Organizatorii au pus la punct un program ambitios prin care procesul de design este explorat si facut accesibil tuturor. Denumit Afterworks, acesta e compus dintr-o serie de evenimente amuzante si solicitante din punct de vedere intelectual. Participantii au fost invitati sa isi aleaga o tema si sa creeze propriul afis publicitar. Proiectele erau apoi printate si lipite pe panouri special amenajate. O alta activitate a constat in crearea unui brand modern pentru orasul Dundee. Fiecare participant a avut la dispozitie un kit cu ajutorul caruia trebuia sa modeleze propria imagine despre brandul orasului. Nu a fost uitata nici inovatia in domeniul muzical: un studio a fost pregatit pentru artistii amatori care au compus si au mixat melodii special pentru festival. Creatiile lor au fost difuzate de centrul media al festivalului.