Conceptul japonez “workation” sau despre cum poţi îmbina cu succes utilul şi plăcutul

Conceptul japonez “workation” sau despre cum poţi îmbina cu succes utilul şi plăcutul

În ultimii ani, noţiunea de muncă la birou a fost înlocuită cu muncă de oriunde. Pandemia ne-a demonstrat că pentru numeroase domenii de activitate tot ce ai nevoie pentru a-ți îndeplini sarcini de lucru cu succes este un laptop şi o bună conexiune de internet.  Prin urmare, tot mai mulţi angajaţi au concluzionat că activităţile profesionale nu au legătură întotdeauna cu un spaţiu de lucru predefinit. Prin urmare, a fost readus în prim plan un concept relativ nou pe piaţa muncii, respectiv “workation” sau aşa cum mai este denumit, “workoliday”.

Ce înseamnă workation?

Întâlnită frecvent și cu numele de „workoliday” sau „woliday”, ideea din spatele acestei noţiuni priveşte sensul literal al termenului utilizat, adică lucru + vacanță. Cu alte cuvinte, o vacanță de lucru. Prin urmare, dacă întâmpini dificultăţi în a-ţi lua concediu fără să poţi stopa munca pentru câteva zile, “ia-ți biroul cu tine”. Iniţial, conceptul nu a fost primit cu aplauze deoarece potrivit opiniei majoritare, workation ar afecta echilibrul necesar între sarcinile de lucru și timpul de odihnă. Pe de altă parte, în contextul pandemiei, care oricum a modificat conceptul tradițional de muncă, ideea de vacanţă lucrativă se bucură de o popularitate crescută.

Potrivit specialiştilor HR, workation reprezintă o vacanță care permite angajaţilor să lucreze la distanță, integrând în același timp elemente de agrement care facilitează recreerea, având un impact pozitiv asupra productivităţii. În esență, workoliday înseamnă o pauză de la locul de muncă obișnuit, dar nu de la locul de muncă în sine. Altfel spus, „muncă departe de muncă”.

De regulă, pe durata workation, ar fi recomandat ca lucrătorii să adopte un program part-time, gestionându-şi independent sarcinile de lucru pentru a beneficia de odihnă suplimentară.

Conceptul, originar din Japonia

Ideea şi-a făcut iniţial apariţia în cultura muncii japoneze deoarece ţara în cauză este recunoscută la nivel mondial pentru orele lungi de lucru și angajați care nu își pot lua concediu de odihnă întrucât nu există un echilibru între muncă şi viaţa privată. În acest context, unele companii importante, precum Japan Airlines, au introdus vacanțe de lucru cu scopul de a oferi personalului mai mult timp liber. În esenţă, organizaţii au urmărit limitarea apariţiei stresului și creşterea productivităţii.

Simultan, Guvernului, care doreşte să repună pe picioare industria turistică profund afectată de Covid-19, îi surâde ideea. Potrivit secretarul șef de cabinet, „este necesar a fi realizate investiţii în reţeaua Wi-Fi, astfel încât oamenii să poată lucra la hoteluri, fapt ce implică crearea unui echilibru între responsabilitate şi odihnă”.

Totodată, Guvernul, care a lansat în 2020 o campanie internă de călătorii (buget 1,3 trilioane de yeni, respectiv 12,6 miliarde de dolari), oferă, de asemenea, subvenții companiilor care oferă angajaţilor workation, inclusiv locuri de tabără în parcuri naționale.

Potrivit unui studiu realizat de Babbel, București ocupă locul al doilea în topul primelor 10 oraşe europene unde poţi realiza cu succes un workation.