Cum oferi un feedback constructiv - ghid pentru management eficient

Cum oferi un feedback constructiv - ghid pentru management eficient

Sa oferi un feedback constructiv este foarte important in companie. Este esential pentru orice angajat, deoarece il ajuta sa stie unde se afla din punct de vedere profesional si ce trebuie sa faca in continuare pentru a-si imbunatati performanta.

Din punct de vedere al managerului, felul in care acesta acorda feedback este crucial. Atunci cand are de oferit un feedback pozitiv, sarcina managerului este destul de simpla, insa ce face atunci cand trebuie sa transmita un feedback negativ? Isi critica angajatul cu riscul de a-l pierde, omite sa-i ofere orice fel de feedback sau il transforma intr-un feedback constructiv?

Cea mai buna varianta este bineinteles ultima, si anume sa transforme feedback-ul negativ intr-unul constructiv. Doar asa va reusi managerul sa-si motiveze angajatii si sa le ofere acestora un cadru optim pentru a se dezvolta, pentru a-si atinge potentialul si pentru a obtine performante ridicate.

Interesul oricarui manager este ca angajatii sai sa creasca, sa evolueze din punct de vedere profesional, insa sa acorzi feedback constructiv nu este chiat atat de simplu. Aceasta reprezinta o abilitate pe care un manager o cultiva in timp, cu multa practica si rabdare. Pentru a reusi, el are nevoie de mult tact, de cateva cunostinte de psihologie umana si inteligenta emotionala si de cateva sfaturi de la specialistii in resurse umane.

Iata, asadar, cateva recomandari despre ce trebuie sa faca un manager ca sa ofere un feedback constructiv!

 

Cum oferi un feedback constructiv

 

Acorda feedback la timpul potrivit, nu doar la evaluarea anuala

 

Daca nu este dat la timp, feedback-ul isi pierde din efectul pe care ar trebui sa-l aiba. Trebuie sa inveti sa acorzi feedback imediat sau la scurt timp dupa eveniment, pentru a putea fi specific si obiectiv. Ii poti spune angajatului cum sa faca o prezentare mai buna, cum sa-si dezvolte abilitatile de a vorbi in public samd. Cu cat lasi sa treaca mai mult timp, cu atat feedbackul va fi mai general, mai putin bazat pe fapte concrete si prin urmare, mai putin eficient.

 

Nu recurge la atacuri la persoana, rezuma-te la fapte

 

Atunci cand oferi feedback nu trebuie sa fii agresiv. Gandeste-te ca feedback-ul trebuie sa-l ajute pe angajat sa-si imbunatateasca performanta si sa fie mai productiv. Nu vei realiza acest obiectiv daca il jignesti, il acuzi sau il tratezi cu superioritate. Asadar, discutia trebuie sa aiba la baza exemple concrete si sa se construiasca in jurul observatiilor, nu a evaluarii. Criticile repetate la adresa unei persoane nu vor face decat sa-i scada increderea in sine respectivei persoane si ca rezultat, ea nu va mai putea niciodata sa se ridice la nivelul la care se asteapta de la ea.

O recomandare ar fi sa critici proiectul sau prezentarea realizata de angajat, in loc sa aduci acuze la adresa caracterului sau capacitatilor profesionale ale respectivului angajat. De asemenea, poti incerca sa descrii reactiile si consecintele comportamentului angajatului pentru ca acesta sa inteleaga mai bine de ce nu este bine cum a procedat.

 

 

 

Sugereaza solutii la problemele intalnite

 

Vrei sa oferi un feedback constructiv? Fii specific, foloseste-te de exemple concrete si incearca sa sugerezi modalitati de imbunatatire pentru data urmatoare. Atunci cand o persoana stie exact ce are de facut si ce se asteapta de la ea, aceasta poate avea performante mai bune. Incearca sa-i explici problema din mai multe perspective pentru a o intelege mai bine, ofera-i ajutor, intelegere si suport. Asta nu inseamna ca angajatul trebuie sa profite de buna intentie a managerului. Daca vezi ca nu exista nici un efort si nici o dorinta de imbunatatire din partea angajatului, atunci e cazul sa iei altfel de masuri.

 

Criticile nu se fac in public

 

Daca laudele publice sunt bine primite, nu se poate spune acelasi lucru despre critici. Atunci cand ai de facut o critica, fa-o in privat. Discuta cu angajatul fata in fata, nu este necesar sa-l faci de ocara in fata colegilor sau a clientilor. Il pui pe el intr-o situatie ingrata, iar situatia nu se va remedia, ba dimpotriva, se poate starni un adevarat conflict inutil.

 

Apreciaza si lucrurile pozitive

 

De multe ori, ne simtim obligati sa dam feedback doar atunci cand acesta este negativ. Insa, de cele mai multe ori, un feedback pozitiv este mult mai productiv. Daca un angajat se simte apreciat, atunci el este mult mai motivat sa performeze si sa aduca valoare companiei prin contributia sa. Ca sa fie constructiv, feedback-ul trebuie sa fie echilibrat, cu lucruri pozitive pe de o parte si lucruri de imbunatatit, pe de alta parte. Angajatul trebuie sa ”guste” putin si din succes, pentru ca data viitoare sa faca tot posibilul sa mai aiba parte de el.

 

Asculta atent ce are de spus angajatul ca raspuns la feedback-ul dat

 

Dupa ce i-ai dat feedback unui angajat, opreste-te putin si lasa-l sa vorbeasca. Acorda-i oportunitatea de a-si spune punctul de vedere si de a clarifica anumite comportamente. Trebuie sa existe un dialog intre manager si angajat, nu un monolog din partea superiorului ierarhic. Ca si manager, ai multe de invatat de la angajatii tai si-ti va folosi foarte mult sa stii ce-i motiveaza, ce-i deranjeaza si ce-i impiedica sa performeze. Discutia nu trebuie sa fie de genul ”atac-aparare”, ci trebuie sa fie constructiva si sa se incheie cu un plan de actiune pentru viitor.

 

Rezerva-ti timp pentru follow-up

 

Dupa ce ati stabilit ce trebuie facut in continuare pentru imbunatatirea performantei, rezerva-ti timp in perioada urmatoare pentru a vedea daca lucrurile au inceput sa functioneze mai bine. Daca este cazul, stabiliti o intalnire de comun acord in care sa reluati discutia.

Sa oferi feedback constructiv este unul dintre cele mai importante unelte de dezvoltare personala si profesionala. Foloseste-l adecvat si vei avea parte de performante inalte din partea angajatilor tai!

Te-ar putea interesa si: De ce se instaleaza anxietatea dupa succes. Invata sa-ti gestionezi emotiile!