Cum sa fim mai motivati la job? Sfaturi de pus in practica!

Cum sa fim mai motivati la job? Sfaturi de pus in practica!

Cum sa fim mai motivati la job? Sfaturi de pus in practica!

Foto: RisCo

 

Mai mult de jumatate din timpul nostru din fiecare zi il petrecem la serviciu. Mai mult de jumatate din viata o petrecem la serviciu. Asadar, nu este de mirare ca tot ceea ce se intampla acolo (munca pe care o facem si oamenii cu care ne petrecem acest timp) ne influenteaza enorm starea de spirit si ne stabileste daca vom avea o zi buna sau rea.

Daca te trezesti dimineata cu un gol in stomac la gandul ca trebuie sa mergi la job, atunci e clar ca ai o problema cu job-ul respectiv. Daca ai face orice numai sa nu te duci astazi la serviciu, e clar o problema pe undeva. Cel mai probabil ti-ai pierdut motivatia de a mai merge la job-ul respectiv si asta nu poate avea decat efecte negative asupra starii tale generale. E cazul sa-ti schimbi atitudinea fata de job si asta poti face doar daca iti dai seama de cauza pierderii motivatiei.

 

De ce ne lipseste motivatia la job?

 

Sunt doua categorii de motivatii: extrinseca si intriseca. Motivatia extrinseca este cea care nu depinde direct de individ, ci este generata de surse exterioare. Recompensele financiare, laudele, recunoasterea publica sunt cateva exemple de motivatie extrinseca. Cea intrinseca depinde direct de individ pentru ca este generata de nevoile si dorintele sale. Interesul pentru un anume job, placerea pe care i-o ofera un anumit proiect sunt exemple de astfel de motivatie.

De obicei, motivatia intrinseca este de mai lunga durata si este intotdeauna de preferat. Satisfactia pe care o ai pentru ca ti s-a marit salariu va dura foarte putin, pe cand faptul ca-ti place ceea ce faci iti poate tine motorul turat ani intregi. Asadar, atunci cand ne pierdem motivatia pentru munca pe care o facem, cel mai bine este sa cautam resurse interne pentru a o regasi, nu sa asteptam o motivatie extrinseca.

Doua dintre cele mai intalnite cauze care duc la pierderea motivatiei la job sunt:

 

  • Atitudinea mentala si emotionala
  • Plictisul

 

Atitudinea mentala si emotionala

Daca dupa o zi petrecuta la birou te simti mai obosit decat un muncitor de pe santier, atunci e clar ceva in neregula, pentru ca munca mentala, singura, nu oboseste pe nimeni. Daca dormim noaptea bine, daca ne hranim si bem apa suficient, creierul nostru are suficienta benzina pentru a functiona. El nu oboseste, ci atitudinea noastra mentala si emotionala ne face sa obosim. Grijile, stresul, incordarea continua, fricile si supararile, acestea sunt cele mai importante cauze ale oboselii si a epuizarii mentale.

Daca nu stii sa te relaxezi si te gandesti tot timpul la ce se poate intampla rau, ai cele mai mari sanse sa obosesti. Daca esti mereu preocupat sa nu gresesti, sa nu dezamagesti pe cineva sau sa nu fii judecat, atunci ai cele mai mari sanse sa te epuizezi mental.

 

Plictisul

Rareori ne plictisim atunci cand facem ceva interesant si incitant, asadar nu e de mirare ca plictisul ne produce oboseala si ne face sa ne pierdem motivatia. Rutina zilnica ne plictiseste si ne omoara entuziamul. Incearca sa stai mai multe ore fara sa faci nimic si vei fi mai obosit decat daca te-ai fi catarat pe un munte.

Asadar, ce este de facut?

 

Cum ne gasim motivatia?

 

 

1. Inconjoara-te de oameni motivati si fereste-te de colegii care se plang intr-una de orice (de job-ul lor, de sefi, de salariu, etc). Incearca sa te feresti de colegii care gasesc nod in papura la orice. Sunt multi cei carora nu le convine nimic din ce spune seful, sunt multi cei care ba sunt nemultumiti de salariu, ba se simt discriminati sau nebagati in seama. Mediul in care-ti desfasori activitatea este extrem de important si-ti influenteaza starea de spirit. Daca oamenii cu care-ti petreci timpul au o atitudine negativa in fiecare zi, sunt posomorati, agitati si nervosi, ei iti vor transmite si tie starea respectiva. In schimb, daca te inconjori de oameni pozitivi, care incearca sa faca lucrurile bine si sa vada tot timpul partea buna dintr-o situatie, atunci si tu vei face acelasi lucru.

 

2. Foloseste-te de puterea citatelor motivationale! Chiar daca nu esti mare admirator al cartilor de dezvoltare personala, ai putea incerca sa citesti doar cateva citate motivationale. E plin internetul de astfel de vorbe intelepte si gasesti pentru orice domeniu te-ar putea interesa. Lipeste-ti citate motivationale acasa sau la birou si acorda-ti cateva minute in fiecare zi pentru a le citi. Vei avea surpriza de multe ori sa vezi ca ele chiar functioneaza!

 

3. Nu te stresa din cauza lucrurilor pe care TU nu le poti controla! Nu poti schimba tu chiar totul in organizatia din care faci parte. Sunt unele lucruri care se decid undeva foarte sus si tu chiar nu ai ce face. Incearca sa te concentrezi pe job-ul tau, sa-ti faci treaba cat de bine poti si nu te stresa aiurea! Spune-ti punctul de vedere si urmeaza-ti principiile, iar daca asta contravine cu politica si cultura companiei in care lucrezi, poate e timpul sa te reorientezi!

 

 

 

4. Gaseste provocari in munca pe care o faci! Orice ai face la birou, incearca sa-ti gasesti tot timpul ceva nou, care sa te provoace si sa te scoata din zona ta de confort. Nu trebuie sa strabati 100 de km dintr-odata, ci sa faci pasi mici in fiecare zi, in mod constant! Implica-te in proiecte noi, incearca sa fii azi mai bun ca ieri, ajuta un coleg, orice te scoate din rutina!

 

5. Inceteaza sa mai fii atat de perfectionist(a)! Orice ai face, nu poti face lucrurile perfect! Oricat de bun ai fi, exista cineva mai bun decat tine! Daca inveti sa-ti accepti limitele si sa accepti ca poti oricand gresi, vei fi mai relaxat, vei lucra mai cu spor si vei avea rezultae mai bune. Perfectionismul nu este o calitate. Ba, dimpotriva, este un rezultat al fricii: frica de a nu gresi, de a nu fi evaluat sau judecat samd. Perfectionismul este atunci cand iti setezi niste standarde aberante si muncesti pe branci ca sa le indeplinesti pentru a nu dezamagi pe cineva. Crezi ca pari mai destept si mai competent daca esti perfectionist, cand de fapt esti mai putini productiv, dar mai stresat, obosit si agitat!

 

6. Gandeste-te la imaginea de ansamblu pe care vrei s-o creezi pentru tine! Aminteste-ti de ce esti la acest job. Poate ai nevoie de bani o perioada pana te pui pe picioarele tale, poate vrei o promovare in 6 luni, orice ar fi, gandeste-te ca este o etapa din viata ta si te poate ajuta sa devii cel pe care ti-l imaginezi tu. Incearca sa inveti orice lucru de la acest job. Cu siguranta exista ceva de invatat de oriunde si de la oricine. Job-ul pe care-l detii in momentul de fata poate fi o experienta pentru ce va urma in viata ta.

 

7. Ia o pauza si relaxeaza-te! Invata sa te relaxezi in fiecare moment al zilei. Fa pauze de 5-10 minute la fiecare ora, fa exercitii de respiratie, fa cateva exercitii fizice de intindere a muschilor incordati. Nu dureaza mult si au efect de lunga durata!

 

8. Invata sa fii productiv! Lipsa de productivitate ne poate aduce o oboseala mentala si multe insatisfactii. Invata metodele cele mai eficiente de a fi productiv si pune-le cat mai repede in practica!

Tuesday, 14-May-2019
Autor: RisCo

Recomandari RisCo: