Facturi la energie intarziate, sume cumulate de mii de lei, consumatori disperati

Facturi la energie intarziate, sume cumulate de mii de lei, consumatori disperati

Ne asteapta o iarna dificila, iar facturile la utilitati reprezinta principala grija a romanilor. Cresterea preturilor si problemele intampinate cu furnizorii ameninta sa-i aduca in pragul disperarii. Unii nu au mai primit facturile la energie din luna mai, in ciuda numeroaselor solicitari si telefoane date companiilor care furnizeaza curentul electric. Din estimarile facute, consumatorii casnici care au inregistrat un consum mediu lunar de peste 300 de kWh, vor primi facturi de mii de lei si mai grav este ca se vor suprapune cu cele de iarna, care oricum se anunta a fi uriase.

Patru luni, o verificare a indexului, o factura din mai

29 septembrie 2022. O familie dintr-o localitate de langa Bucuresti primeste o factura la energia electrica. Factura de regularizare, suma 400 de lei, perioada de facturare 17.05-15.06. si data scadenta la jumatatea lui octombrie, cu mentiunea ca urmatoarea factura va fi emisa la final de octombrie.

Factura vine dupa patru luni in care au fost facute solicitari, telefoane catre furnizor, transmiterea indexului electronic si o verificare a indexului la fata locului, dupa mai bine de cinci luni in care niciun lucrator al distribuitorului nu s-a prezentat pentru citirea contorului. In aceste conditii, urmatoarele facturi pentru cele trei luni care s-au scurt se vor suprapune cu cele pentru consumul din lunile de iarna, care oricum va fi mai mare, iar pretul mai piperat. Ceea ce se traduce in mii de lei de achitat deodata.

Scenariul este acelasi in multe gospodarii din Romania. Oamenii asteapta cu sufletul la gura postasul sau notificarea din aplicatia furnizorului. Asta in conditiile in care clientii casnici de energie electrica care au consum peste 300 de kWh nu primesc niciun fel de sprijin de la stat.

Controale ANRE si ANPC

Desi ar trebui sa vegheze la siguranta consumatorului, ANRE si ANPC s-au sesizat abia la inceput de toamna, dupa ce romanii au trimis nenumarate plangeri si au cerut sprijin. Oamenii nu stiu ce consum au avut, care va fi baza finala de calcul si ce sume vor avea de plata, in toiul iernii, caci abia atunci este posibil sa ajunga cu facturile la zi.

Ambele institutii au anuntat verificari si au confirmat faptul ca furnizorii au intarzieri majore in emiterea facturilor, iar sumele de plata vor fi foarte mari.

In contextul cresterii numarului de reclamatii inregistrate de la consumatori in ceea ce priveste modul de calculare a facturilor la energie electrica, din ultima perioada, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a demarat deja o serie de actiuni de control, la nivelul intregii tari, in acest domeniu, ca urmare a unei tematici nationale, in acest sens. Mentionam ca, pentru a putea stabili daca reclamatiile sunt fondate sau nu, comisarii ANPC analizeaza cu mare atentie toate documentele necesare, in fiecare caz in parte”, se arata in comunicatul de presa  transmis de institutie.

ANRE verifica modul de indeplinire a obligatiei legale privind citirea indexului grupului de masurare al clientilor casnici la un interval de maximum 3 luni, in vederea emiterii facturilor de regularizare” a precizat si Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei.