Modificări fiscale care se vor aplica de la 1 octombrie 2021

Modificări fiscale care se vor aplica de la 1 octombrie 2021

Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată Ordonanța de Urgenţă nr. 8/2021 pentru modificarea şi completarea Codului fiscal. Actul normativ prevede o serie de noutăți ce au fost deja adoptate de către Guvern. Prin urmare, dacă de regulă “toamna se numără bobocii”, de data aceasta se numără... modificările fiscale. Astfel, începutul lunii octombrie 2021 aduce un val de schimbări fiscale relevante mai ales pentru mediul de business.

1. Contribuțiile sociale obligatorii datorate în România

Din perspectivanoilor prevederi, în cazul persoanelor fizice care obțin avantaje în bani și/sau în natură de la terți care nu sunt rezidenți fiscali români, angajatorul rezident fiscal român (sau nerezident fiscal român) și care intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, are posibilitatea de a opta pentru obligația de calcul, reținere și plată a contribuției asiguratorie pentru muncă. Conform ultimelor reglementări legislative, regulamentul fiscal va fi aplicabil începând cu veniturile aferente lunii octombrie 2021.

2. Contestațiile fiscale nu vor mai fi soluționate de ANAF

În Monitorul Oficial nr. 606 din 17 iunie 2021 a fost publicată OUG nr. 51/2021 care a prelungit termenul referitor la preluarea de către Ministerul Finanțelor a activității de soluționare contestații formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal. Iniţial, termenul de aplicare al noii proceduri a fost 21 iunie 2021, ulterior fiind amânat de către Guvern pentru 1 octombrie 2021.

3. Eșalonarea la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central

Potrivit Ordonanţei de Urgenţă menționate, se introduce o nouă secţiune care reglementează o procedură permanentă de eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile bugetare administrate de organul fiscal central. Iniţial, acest mecanism a fost reglementat temporar prin intermediul OUG 181/2020, aplicându-se (până la 30 septembrie 2021) doar pentru datoriile acumulate în timpul crizei generate de pandemie.

Cu alte cuvinte, conform ultimelor modificări, cu ajutorul acestui beneficiu fiscal se dorește asigurarea suportului financiar necesar continuării activității de către contribuabilii care se află temporar în dificultate financiară. Procedura se va aproba pe o perioadă de cel mult 12 luni, vizând obligațiile fiscale principale și accesorii restante care sunt administrate de organul fiscal central și a căror vechime este de maxim 12 luni anterioare datei depunerii cererii și nestinse până la data eliberării de către ANAF a certificatului de atestare fiscală. Dispozițiile privind eșalonarea la plată se vor aplica începând tot cu data de 01.10.2021.

Totodată, nu uita că 1 octombrie 2021 este şi ultima zi în care poţi depune declarația anuală privind beneficiarii reali ai firmei. Întrucât, pandemia Covid-19 încă îşi face simţită prezenţa, ONRC recomandă ca transmiterea cererilor să se realizeze online (prin intermediul portalului de servicii ONRC).