Multitasking-ul la job: cat de periculos este?

Multitasking-ul la job: cat de periculos este?

Traim in era vitezei si totul se desfasoara conform normalitatii la care ne-am “abonat” cei mai multi dintre noi, fara sa cerem acest lucru. Numarul task-urilor creste de la o zi la alta, stresul se strecoara in viata noastra, iar de cele mai multe ori ne trezim ca avem facturi si plati care au depasit de mult termenul. Iar in toata aceasta agitatie, care ne ofera confort si siguranta financiara, ne straduim sa pastram relatiile de prietenie, sa fim prezenti pentru cei dragi sau sa ne ocupam timpul liber cu activitati care ne relaxeaza.

Pentru cei mai multi dintre noi, multitasking-ul a devenit un mod de viata. Este solutia “salvatoare” in goana dupa mai mult, mai bine, mai eficient. Dar cat de sanatos este multitasking-ul la job?

 

Ce inseamna multitasking

 

Multitasking inseamna sa desfasori mai multe activitati in acelasi timp. Cu alte cuvinte, te declari o persoana capabila sa indeplineasca mai multe task-uri pe parcursul unei zile de munca, insa acest obicei, daca iti vine sa crezi, nu constituie un avantaj pentru tine. Psihologii sunt de parere ca multitasking-ul nu este deloc sanatos, pentru ca doar iti creeaza impresia ca faci totul bine. Mai mult decat atat, noi, oamenii, nu am fost programati sa desfasuram mai multe activitati in acelasi timp. Desigur, ai putea spune ca totul este un nonsens, ca te descurci foarte bine cu diferitele task-uri pe care trebuie sa le faci in acelasi timp si ca esti precum pestele in apa de cele mai multe ori, mai ales ca unele actiuni sunt deja automatisme, nu?

Trebuie sa iti spunem ca, indiferent cat de eficient crezi ca este multitasking-ul, doar ai impresia ca esti capabil sa faci fata si ca vei obtine rezultate bune. Realitatea insa este alta, iar cifrele de la final de luna, acolo unde este cazul, vor confirma cele spuse.

Ce se intampla cand pui accent pe multitasking? Te concentrezi prea mult pe schimbarea rapida a task-urilor si nu te concentrezi cu adevarat asupra fiecarui task in parte. Ajungi sa nu atingi performantele dorite si cerute sau, mai rau, ajungi la epuizare. Foarte multi oameni se confrunta cu aceste efecte negative ale multitasking-ului, iar cele mai intalnite cazuri sunt in marile companii, unde angajatii primesc si accepta task-uri in plus, fara sa tina cont de capacitatea lor de a le rezolva sau de timpul de care dispun efectiv pentru a le duce la indeplinire.

 

Efectele negative ale multitasking-ului

In continuare, daca crezi ca multitasking-ul este eficient, este important sa facem urmatoarele precizari:

Te incetineste: Fara sa iti dai seama, multitasking-ul iti scade productivitatea si iti incetineste ritmul, ceea ce inseamna ca te vei trezi in imposibilitatea de a livra la timp unele proiecte sau minutele si orele lucrate peste program vor deveni o normalitate.

Este un factor de stres: Crezi ca poti termina la timp toate task-urile pe care le desfasori? Vei observa cum stresul isi va face loc incet, incet si totul se va transforma intr-o adevarata corvoada pentru tine.

Vei face foarte multe greseli: Oameni suntem si cu totii facem greseli, in special la job, dar de ce sa nu le eviti, daca poti? Multitasking-ul, de exemplu, este menit sa duca la foarte multe greseli, pentru ca nu te concentrezi asupra fiecarui task in parte si pentru ca te grabesti sa rezolvi totul cat mai repede.

Iti scade creativitatea: Pentru a indeplini mai multe activitati in acelasi timp, creierul foloseste mai multe resurse. Daca ai proiecte in care trebuie sa iti folosesti creativitatea, nu le inghesui in “folder"-ul cu task-uri pe care le desfasori in acelasi timp. Ai nevoie de o minte limpede pentru a gandi creativ, iar multitasking-ul genereaza foarte mult stres.

 

Ce poti sa faci

 

Daca nu vrei sa cazi in capcana multitasking-ului, este bine sa ai o strategie foarte buna de munca. Iata, asadar, cateva solutii care te pot ajuta sa iti desfasori mai bine activitatea:

 

Aplica regula 20/80

 

Ai auzit de regula 20/80? Aceasta inseamna ca 20% din activitatile pe care le desfasori iti pot aduce 80% rezultate. Cei mai multi oameni considera ca este bine sa fie cat mai ocupati in timpul unei zile de munca, insa aceasta strategie nu este deloc eficienta. Nu te gandi ca trebuie sa elimini din task-uri pana cand uiti de ele, insa poti sa identifici care sunt cele mai importante sarcini pe care le ai si pe acelea sa le faci cel mai bine. Te poti ocupa de restul sarcinilor, cele mai putin importante, atunci cand nu ai stres sau termene limita.

 

Rezolva fiecare task pe rand

 

Crezi ca poti sa rezolvi toate sarcinile in acelasi timp? Nimic neadavarat, daca esti o persoana competenta, insa cat de bine le faci? Pentru a evita strecurarea greselilor majore, cel mai bine este sa rezolvi fiecare task pe rand. Astfel, vei avea mai mult timp sa te concentrezi si nu va mai exista nicio forma de stres. In plus, cu cat aloci mai mult timp doar unui task, cu atat iti vei da seama mai usor ce poti imbunatati sau cum poti rezolva mai usor unele aspecte.

 

Verifica-ti mesajele de cateva ori pe zi

 

Oamenii cei mai eficienti au un program foarte bine stabilit. Pe langa obiceiurile pe care le au in fiecare dimineata inainte sa ajunga la birou, care ii ajuta sa fie productivi si sa se concentreze asupra sarcinilor pe care le au in timpul zilei, ei au si un plan pe care il respecta cu strictete. De exemplu, ei isi verifica mesajele doar de cateva ori pe zi, la intervale bine stabilite. Este o metoda pe care poti sa o pui si tu in practica si care in mod sigur iti va eficientiza munca. Verifica mesajele la prima ora, pentru a te asigura ca nu iti scapa nimic important, raspunde la mesajele urgente, apoi mai verifica mesajele o data sau de doua ori pana la finalul zilei, in functie de frecventa mesajelor primite.

 

Programeaza intalnirile

 

Job-ul pe care il ai presupune si sa te intalnesti cu potentiali colaboratori sau cu diversi clienti? Daca nu vrei sa iti fie afectat randamentul, este bine sa programezi intalnirile, iar de regula sa alegi acele zile sau ore in care ai un program mai lejer si nu ai proiecte cu termen limita. De asemenea, si intalnirile cu sefii si colegii ar fi bine sa le programezi, deoarece aceasta metoda te va ajuta sa duci la indeplinire toate task-urile si sa iti cresti productivitatea.

 

Nu iti asuma responsabilitati noi

 

Crezi ca poti sa le faci pe toate intr-un timp foarte scurt si astfel sa poti accepta si responsabilitati noi? Foarte multi anagajati gresesc tocmai in acest punct, pentru ca nu analizeaza foarte bine sarcinile pe care le au sau pentru ca vor sa faca o impresie buna. Este important sa retii ca in cele mai multe companii accentul este pus pe calitate, nu pe cantitate. Inainte sa accepti o noua responsabilitate, este foarte important sa stii daca ai capacitatea sa o duci la indeplinire.

Te-ar putea interesa si: Prieteniile la job - cat de mult iti afecteaza cariera!