Nou proiect legislativ pentru 2022: amenzi de 40.000 lei pentru firmele care nu respectă cadrul legal privind tranzacţionarea de conținut digital

Nou proiect legislativ pentru 2022: amenzi de 40.000 lei pentru firmele care nu respectă cadrul legal privind tranzacţionarea de conținut digital

Recent, Ministerul Economiei a prezentat opiniei publice o serie de proiecte care interesează mediul de business și cumpărătorii în aceeaşi măsură. Astfel, potrivit autorităţii menţionate anterior, obiectivul general al noilor propuneri este de a asigura o dezvoltare mai rapidă a pieței unice digitale, atât în beneficiul consumatorilor, cât și al companiilor. Totodată, proiectul analizat urmăreşte transpunerea în legislația internă a Directivei europene 2019/770.

Furnizarea de conținut digital și servicii digitale

În primul rând, dispoziţiile stabilite prin intermediul proiectului legislativ vor reduce gradul de incertitudine cu care se confruntă atât companiile cât și consumatorii din cauza schimbărilor legislative frecvente. Simultan, costurile suportate de firme vor fi micşorate semnificativ datorită armonizării legislaţiei naţionale cu dreptul Uniunii Europene.

Astfel, proiectul stabilește principalele reguli privind contractele de furnizare de conținut digital sau servicii digitale, după cum urmează:

➔     reguli de conformitate cu contractul

➔     măsuri pentru cazul în care conținutul digital sau serviciul digital nu este conform sau nu este furnizat

➔     conținutul digital include programe de calculator și aplicații mobile, precum și fișiere video și audio în formă digitală

➔     dacă serviciile digitale includ soluţii de tip cloud sau social media

Cui se aplică noile dispoziţii?

În principiu, proiectul de ordonanță de urgență vizează orice contract în care o parte (comerciant) furnizează conținut digital sau servicii digitale celeilalte părţi (consumator), pentru care aceasta din urmă plătește sau se angajează să plătească un preț stabilit de regulă în bani.

Pe de altă parte, prevederile menţionate îşi vor găsi aplicativitatea şi atunci când consumatorul nu se obligă să plătească un preț, însă oferă sau se angajează să furnizeze date cu caracter personal comerciantului, cu excepția cazului în care datele cu caracter personal vor fi prelucrate numai în scopul furnizării conținutului digital sau a serviciului digital sau în scopul respectării cadrului legal de către comerciant.

Ce înseamnă conţinut digital/serviciu digital?

Conform Directivei europene 2019/770, pentru a ține pasul cu ultimele noutăţi tehnologice rapide, prin noțiunea de conținut digital sau de serviciu digital se înţelege, printre altele, software-ul, aplicațiile, fișierele video, fișierele audio, fișierele de muzică, jocurile digitale, cărțile electronice sau alte publicații electronice și, de asemenea, servicii digitale care permit crearea, prelucrarea sau stocarea de date în format digital ori accesul la acestea, inclusiv software-ul sub formă de servicii, cum ar fi partajarea materialelor video și audio și alte tipuri de găzduire de fișiere, procesarea de text sau jocurile oferite în mediul de tip cloud și platformele de comunicare socială.

Deoarece există numeroase modalități prin care poate fi furnizat conținutul digital (transmiterea pe un suport material, descărcarea pe dispozitive, streamingul etc.), noile reguli se vor aplica indiferent de mijlocul utilizat pentru transmiterea materialului în cauză. Cu toate acestea, proiectul legislativ nu ar trebui să se aplice serviciilor de acces la internet.

Conform proiectului de ordonanță analizat, abaterile vor fi considerate fapte contravenţionale, fiind sancționate cu amendă de 10.000 - 40.000 lei.