Nu stim ce produse si marci alimentare ne fac rau. Amenzile ANPC nu opresc incalcarea legii

Nu stim ce produse si marci alimentare ne fac rau. Amenzile ANPC nu opresc incalcarea legii

Controalele si amenzile date de ANPC au devenit o rutina pentru multi comercianti si producatori. Chiar daca prin practicile lor pun in pericol sanatatea consumatorului, legea este inca prea blanda. Potrivit Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor, doar 20% dintre amenzile aplicate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, intr-un interval de 5 ani, au fost achitate. Dincolo de prejudiciul cauzat statului, problema principala este ca de multe ori consumatorul nu afla care sunt producatorii si marcile de care trebuie sa se fereasca. Multe comunicari ale comisarii de la Protectia Consumatorilor nu includ denumirea produselor, ci doar o referire generica, asa cum s-a intamplat la bilantul celui mai recent control cand acestia au anuntat ca au fost descoperite mai multe sortimente de otet falsificat, dar nu si care sunt acestea.

10.000 de lei- o amenda prea mica

Ca avem prea putine controale ale ANPC, nu este o noutate. Autoritatea se scuza de fiecare data prin faptul ca nu exista personal suficient in teritoriu, iar lucratorii de la Comisariatele regionale si judetene pentru Protectia Consumatorilor nu reusesc sa acopere intreaga piata. Totusi, chiar si atunci cand se fac aceste controale, cei care incalca legea nu sunt opriti sa o faca in continuare de amenzile aplicate, pe care nu le platesc, iar consumatorul nu stie nici la ce marci ar trebui sa fie atent. 

"Actiunile de control ale ANPC-ului fara a face cunoscut consumatorilor denumirea marcilor falsificate si denumirea producatorilor au efect zero pentru consumatori. Amenzile aplicate de ANPC celor care falsifica alimente sunt insignifiante pentru acestia raportat la castigurile lor din astfel de activitati! O amenda de 10.000 lei nu-i va descuraja in veci pe falsificatori! De cele mai multe ori aceste amenzi nu sunt platite de societatile comerciale (...) Conform raportului de audit realizat de Curtea de Conturi a Romaniei privind activitatea ANPC pentru perioada 2015 - septembrie 2019, valoarea totala a amenzilor aplicate de ANPC pentru aceasta perioada a fost de 376,8 milioane lei , iar suma incasata de statul roman a fost de 75 de milioane lei! Acest lucru a fost posibil pentru ca ANPC nu a notificat ANAF cu privire la procesele verbale de contraventie care nu au fost atacate de agentii economici in termen de 15 zile, respectiv hotararile judecatoresti ramase definitive si favorabile ANPC", a semnalat presedintele Asociatiei Pro Consumatori, Costel Stanciu.

Cum se poate informa consumatorul?

Pentru ca in comunicarile ANPC lipsesc detaliile despre denumirea exacta a produselor cu probleme, singura sansa a consumatorilor sa afle care sunt acestea ar fi accesarea SistemulUI Rapid de Alerta pentru Alimente si Furaje – SRAAF, un instrument prin care se realizeaza un schimb de informatii intre Autoritatile Competente Centrale pentru alimente si furaje din cadrul Statelor Membre in cazurile in care s-a identificat un risc la nivelul Uniunii Europene pentru sanatatea publica si au fost luate masuri adecvate cum ar fi retinerea, retragerea, confiscarea sau respingerea produselor in cauza.

Prin accesarea portalului dedicat consumatorilor, veti gasi o lista a alertelor emise. Pentru fiecare alerta este prevazuta o categorie, data, detalii despre neregulile inregistrate, tara si gradul de risc. Prin accesarea sectiunii „Detalii”, veti putea afla si numele produsului.

Totusi, putini consumatori reusesc sa acceseze aceste date. Pe de alta parte, autoritatile din Romania transmit pe platforma RASFF a Comisiei Europene foarte putine notificari comparativ cu alte state U.E.