Parlamentul European: Masinile noi cu motoare cu combustie interna, interzise la vanzare din 2035

Parlamentul European: Masinile noi cu motoare cu combustie interna, interzise la vanzare din 2035

Masura se incadreaza in pachetul legislativ ce are ca scop combaterea schimbarilor climatice si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera.

Proiectul legislativ interzice comercializarea vehiculelor noi care emit CO2

Parlamentul European a aprobat miercuri un proiect legislativ ce interzice din anul 2035 comercializarea vehiculelor noi care emit CO2. Eurodeputatii s-au manifestat fata de proiect cu 339 de voturi “pentru”, 249 de voturi “impotriva” si 24 de abtineri. Concret, masura, care face parte din pachetul legislativ „Pregatiti pentru 55 in 2030”, prevede noi norme in privinta standardelor de performanta privind emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele si camionetele noi.

Pana in 2035 se doreste reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 55% pana in 2030 pentru autoturisme si cu 50% pentru camionete, iar pana in 2035 tinta este de reducere cu 100% a emisiilor fata de anul 2021 si atingerea neutralitatii climatice pana in anul 2050. 

Parlamentul European va incepe negocierile cu statele membre (Consiliul UE).

Masurile propuse de Parlamentul European includ:

- eliminarea mecanismului de stimulare pentru vehiculele cu emisii zero si cu emisii scazute, deoarece nu isi mai serveste scopul initial;

- un raport al Comisiei privind progresul catre o mobilitate rutiera cu emisii zero pana la sfarsitul anului 2025 si ulterior anual, care sa acopere impactul asupra consumatorilor si ocuparii fortei de munca, nivelul de utilizare a energiei regenerabile, precum si informatii despre piata de autovehicule second-hand;

- reducerea treptata a plafonului pentru ecoinovare, in conformitate cu obiectivele mai stricte propuse (limita existenta de 7g CO2/km ar trebui sa ramana pana in 2024, urmata de 5g din 2025, 4g din 2027 si 2g pana la sfarsitul lui 2034);

- un raport al Comisiei, pana la sfarsitul anului 2023, care detaliaza necesitatea unei finantari directionate pentru a asigura o tranzitie justa in sectorul auto, pentru a atenua ocuparea fortei de munca si alte impacturi economice negative;

- o metodologie comuna a UE, pana in 2023, pentru evaluarea ciclului complet de viata al emisiilor de CO2 ale masinilor si camionetelor introduse pe piata UE, precum si pentru combustibilii si energia consumate de aceste vehicule.

Inca din 2021, Comisia a prezentat o propunere legislativa de revizuire a standardelor de performanta privind emisiile de CO2 pentru autoturisme si vehiculele utilitare usoare noi. Propunerea urmareste sa contribuie la obiectivele climatice ale UE pentru 2030 si 2050, sa aduca beneficii cetatenilor prin introducerea pe scara larga a vehiculelor cu emisii zero, precum si sa stimuleze inovarea in domeniul tehnologiilor cu emisii zero.