Pe tocuri, in business. Provocarile si sfaturile femeilor-antreprenor

Pe tocuri, in business. Provocarile si sfaturile femeilor-antreprenor

Antreprenoriatul feminim este pe drumul cel bun in Romania. Cu determinare, hotarare, atitudine proactiva, cu viziune si o strategie bine pusa la punct, tot mai multe femei aleg sa paseasca in lumea afacerilor. Pe tocuri, in business, nu este intotdeauna usor, dar doamnele si domnisoarele demonstreaza ca pot tine pasul cu barbatii antreprenori. Fie ca opteaza pentru sectoare cu traditie in antreprenoriatul feminin cum sunt cel de beauty, resurse umane sau relatii publice, fie ca aleg sa concureze direct cu barbatii in IT, inginerie, publicitate, domeniul bancar sau retail, femeile isi pun din ce in ce mai mult amprenta in sectorul business. Iata si cateva curiozitati despre antreprenoriatul feminin!

Un studiu realizat in 2020, de un furnizor de solutii business information din Romania arata ca avem peste 500.000 de femei in calitate de actionari in companii active pe piata din Romania. Datele din 2019 aratau, de asemenea, ca in cele mai mari companii din tara noastra, 33,8% din functiile CEO erau ocupate de femei, iar Romania stapanea topul cu cele mai multe femei cu pregatire tehnica din lume. Remuneratia este cea care inca face diferenta intre femeile si barbatii aflati in functii de conducere. Desi doamnele au un avant puternic, in continuare sunt mai slab platite decat domnii. Profilul femeii-antreprenor din Romania a fost conturat de datele statistice astfel: varsta intre 35 si 49 de ani, studii superioare, experienta in sectorul in care activeaza. Antreprenoriatul feminin a atins varful in Romania in anul 2016.
Ingredientele succesului unei femei-antreprenor sunt: perseverenta, compasiunea, abilitatea de bun comunicator si negociator, integritatea, atitudinea pozitiva si curajul de a-si asuma riscul.


Provocari si povesti ale femeilor-antreprenor

Dincolo de tiparele si standardele impuse de societate, am ales sa dam cuvantul unor femei, mame si antreprenoare cu propriile lor viziuni si experiente in lumea business-ului.

Monica Moldovan este Managing Director la Cambridge Centre Timis. A pornit pe acest drum in urma cu doi ani, iar alegerea a venit spontan. “In urma unei delegatii (lucram in vanzari si aveam deplasari periodic in Milano), fiul meu, pe atunci in varsta de 3 ani, m-a intrebat daca eu ma voi muta sau raman in casa in care este el si tatal lui. Acela a fost momentul in care am spus STOP si mi-am impus propriile reguli. Mi-am dat seama ca al meu copil nu are nevoie lucruri materiale, ci se bucura de prezenta meaAm ales ca pe noul drum sa impun ritmul meu si sa am propriul program. Rolurile de mama si antreprenor le-am impletit, dar nu a fost usor. Femeile-antreprenor muncesc mai mult decat barbatii  pentru a dovedi ca pot face performanta. Este vorba de o eticheta care inca persista si astazi. La o greseala facuta de o femeie apare inevitabil reactia- trebuia sa ma astept la asta! Nu la fel se intampla si in cazul unui barbat. Si in etapa in care lucram in vanzari, dar si acum, observ ca eu, ca si femeie, sunt mai intai analizata si apoi ascultata. E sentimentul acela ca oamenii pun la indoiala capacitatea ta de om de business atunci cand esti femeie. Trebuie sa demonstrezi totul, de la credibilitate, la abilitatea de a face performanta”, este de parere Monica.


Cristina Florescu a patruns in lumea antreprenoriatului cu un business in resurse umane in care a pus la bataie toate cunostintele sale de HR. Dupa ce a reusit sa obtina o pozitie superioara in cadrul
companiei in care lucra, a decis sa porneasca pe cont propriu. “ Mi-au folosit toate economiile, am evoluat treptat, am invatat din mers si am pus suflet in fiecare proiect, am dat tot ce aveam mai bun
pentru fiecare contract. La inceput, faceam mai mult voluntariat. Oamenii au probleme in acest domeniu, dar nu au mereu resurse pentru a plati un consultant. Si acum mai tin webinarii gratuite. Partea mea umana invinge mereu. Dar am inteles si faptul ca business-ul e business si pentru a continua, cifrele trebuie sa fie pozitive. Cea mai mare provocare a fost sa trec de la voluntariat la servicii platite. Acum Business Power Development ofera servicii de recrutare, salarizare, managementul performantei si administrare personal. Ca femeie de afaceri am simtit ca exista inca unele bariere pentru noi. Lucrez cu firme care au la conducere barbati si simt ca inca au conceptia ca noi nu putem livra ce doresc, imi solicita recomandari si ne privesc uneori pe noi femeile ca fiind mai neajutorate. Sfatul meu pentru doamnele care doresc sa devina antreprenoare este sa asculte povesti si sa intre in comunitati de femei de afaceri. Ne ajutam foarte mult intre noi”, spune Cristina.


Petronela Prunianu a inceput in 2010 un business atipic, brandul “Hartie plantabila”, un produs ecofriendly, 100% biodegradabil. Era avocata in urma cu 11 ani cand a decis sa investeasca intr-un
hobby. Acum s-a transformat intr-o afacere. “Hartia plantabila este un produs care povesteste despre reciclare, despre viata si un nou inceput. Se transforma in flori sau plante aromatice. Cel mai mare
obstacol de care m-am lovit la inceput a fost faptul ca am iesit cu un produs nou pe o piata virgina. I-am ales acest nume sugestiv tocmai ca sa fie usor de inteles ca si concept. Astazi e mai simplu, desi inca mai exista oameni care abia afla despre noi. Un alt obstacol important a fost lipsa timpului: oricat de organizata eram, niciodata nu reuseam sa fac tot ce imi propuneam intr-o zi. Aveam multe idei faine, dar impartindu-ma intre familie, job si afacere, simteam ca nimic nu fac bine. Atunci mi-am dat seama ca trebuie sa renunt la ceva ca sa fac loc in viata mea pentru altceva mai bun. Nu a fost o decizie usor de luat, insa am cantarit bine si am ales sa renunt la avocatura. Este o profesie care mi-a adus enorm de multe satisfactii de-a lungul anilor, insa volumul mare de munca, drumurile dese la diverse instante din tara si-au spus la un moment dat cuvantul. In plus, incepusem sa simt ca acel mediu conflictual nu se mai potrivea cu ceea ce imi doresc de la viata: armonie, echilibru si bucurie. Am avut curaj si in business asta este un atu. Viitoarelor antreprenoare le transmit doar sa creada in ideea lor. Daca ai sa cazi de 100 de ori , ridica-te de 101 ori. Si implementeaza, pune in practica”, este sfatul Petronelei.


Gianina Mihai este wedding planner de 7 ani. Ca femeie in industria evenimentelor poate parea o alegere perfecta. Ca antreprenor la Daneli Wedding Planner, Gianina a invatat ca nu exista succes fara
obstacole de trecut. „Marea provocare in acest business este organizarea perfecta. Mereu trebuie sa ai cei mai buni colaboratori, sa fii la curent cu tot ceea ce apare nou in acest domeniu, sa fii cat mai bine organizat si sa te bazezi pe o echipa determinata. Dincolo de pasiune, inseamna multa munca, negocieri, contracte, ceea ce m-a facut sa invat mai mult, sa ma pregatesc mai bine, sa trec peste
situatii-limita. Oricat de mult ar fi hobby, am inteles ca odata transformat in business, de mine ca antreprenor depinde succesul sau esecul afacerii. Cred cu tarie, ca noi, femeile, avem aceasta
capacitate de a rezolva orice situatie in orice moment. Pentru clientii mei sunt si prestator de servicii, si prietena, si consilier sau uneori psiholog in momentele stresante. In acest domeniu trebuie sa ai puterea de a le transmite oamenilor increderea de care ei au nevoie. Pozitia pe care o ocup acum ma completeaza, fac ce-mi place, ma face fericita si astfel la randul meu ii pot face fericiti pe clienti. Mai
degraba decat un sfat, femeilor antreprenor le-as spune sa isi repete mereu ceea ce imi repet si eu NU RENUNTA, oricat de greu este drumul”, ne-a marturisit Gianina.


Elena Ion Cauris a ales calea antreprenoriatului in urma cu mai multi ani si a avut mai multe incercari. Acum a transformat bucuria copilariei intr-un business. Kidstory -magazin online cu jucarii este afacerea despre care spune ca ii aduce implinire. Este si mama si provocarea este cu atat mai mare. “ Un antreprenor munceste dublu fata de un angajat, iar echilibrul intre personal si profesional este mai greu de atins. Kidstory este un vis implinit. Dupa 20 de ani de lucru intr-o corporatie, am pornit cu speranta pe drumul antreprenoriatului. Copiii mei m-au inspirat sa pasesc impreuna cu ei in universul copilariei si astfel a luat nastere brandul . Un magazin online de jocuri si jucarii educative si creative. De anul acesta, am devenit importator si distribuitor unic pentru brandul BabytoLove, dedicat produselor inovative pentru bebelusi si a brandului Imagine Station cu jucarii STEM. Din punctul meu de vedere, calitatile femeii antreprenor sunt intuitia in relatiile sociale, multi-taskingul (desi unii specialisti zic ca nu exista, il vad mai degraba ca apanajul unei femei), ancorarea mai usoara in comunitatile in care se prezinta un brand. Cel putin in cazul business-ului meu, care are de-a face in 90% din cazuri cu mamici, o femeie-antreprenor se poate conecta mai usor. Incurajez toate doamnele care doresc sa incerce viata de antreprenor sa o faca, insa cu o dozare corecta a asteptarilor”, este sfatul Elenei.