RisCo intreaba, specialistul raspunde. Ce face managerul de resurse umane?

RisCo intreaba, specialistul raspunde. Ce face managerul de resurse umane?

Nu degeaba se spune ca sa lucrezi cu oamenii nu este usor! Din acest punct de vedere, managerul de resurse umane are una dintre cele mai importante misiuni intr-o companie. De tehnicile sale, pregatirea profesionala si maniera in care alege sa implementeze o startegie depinde in mare parte productivitatea unei echipe. Pentru ultima parte a interviului RisCo intreaba, specialistul raspunde, realizat alaturi de Cristina Florescu, specialist HR, am ales sa discutam despre rolul unui manager de resurse umane, greselile pe care le poate face in activitatea sa si impactul asupra companiei, dar si cateva tips&trick pentru a creste fidelitatea angajatilor fata de firma.

Ca sa ai siguranta unor angajati competenti si compatibili cu rolul asumat in companie, trebuie sa te asiguri ca ai ales in primul rand un manager de resurse umane eficient si capabil.

Cum recunosti un bun manager de resurse umane?

Managerul de resurse umane este in top 3 cei mai importanti oameni dintr-o firma. Daca CEO-ul conduce strategia de business, CFO-ul gestioneaza toate resursele financiare, HR Managerul coordoneaza cea mai importanta resursa dintr-o companie: resursa umana. Astfel ca el trebuie sa fie un excelent antreprenor si un bun negociator. Este initiatorul codului de etica si conduita profesionala intr-un business/afacere/companie. Este omul indreptat spre rezultate, care lucreaza pe obiective si este leader de exceptie. Bun cunoscator al evolutiei pietei fortei de munca, capabil sa faca previziuni astfel incat sa tina indicele de retentie sub control si sa pastreze in companie cei mai valorosi angajati. Stie sa faca o sinteza, o analiza si o intepretare corecta a proceselor si datelor privind resursele umane astfel incat sa poata fi evaluat in timp real impactul fortei de munca in rata de succes a companiei dar si sa previna aparitia unor eventuale crize interne. Controleaza si gestioneaza eficient si intr-o maniera profesionala orice conflict intern astfel incat brandul companiei sa nu fie afectat.

Ce calitati trebuie sa aiba?

Dincolo de multe alte alte calitati profesionale, managerul de resurse umane este cel mai echilibrat om din companie pentru ca el este liantulintre cei trei clienti ai sai: conducerea companiei, angajatii companiei si mediul extern. Este uman, onest, stie sa asculte activ si are simtul umorului.

Daca la celelalte caracteristici ne-am fi asteptat, Cristina a tinut sa sublinieze foarte bine importanta simtului umorului. Desi poate parea doar o insusire optionala, in momentele in care apar tensiuni in echipa, in care se produc si crize interne sau pur si simplu angajatii se resimt in urma unei perioade stresante, managerul de resurse umane intervine si cu aceasta calitate a sa. De a detensiona, a crea o atmosfera placuta intre oameni.

Din punctul dumneavoastra de vedere, ca specialist, care sunt cele mai intalnite trei greseli pe care le face managerul de resurse umane?

Cred ca le-as pune intr-un top, in functie de gravitate. In primul rand, nu isi construieste o strategie si o politica a resurselor umane eficiente si potrivite tipului de companie in care activeaza.Subiectivismul este o alta eroare grava: atunci cand managerul de resurse umane este indreptat 100% spre companie si isi vede angajatii doar ca pe niste instrumente de lucru care livreaza ceva zi de zi si atat. Nu in ultimul rand, o greseala majora este sa nu se informeze la timp despre evolutia pietei fortei de munca si astfel este luat prin surprindere de angajatii care migreaza spre alte companii.

Care ar fi in practica trei dintre cele mai bune tehnici pentru a mobiliza personalul, a creste fidelitatea fata de companie si totodata productivitatea?

Aici este rolul managerului de resurse umane sa implementeze cu atentie si obiectiv valorile, misiunea si viziunea companiei astfel incat angajatii sa le poata intelege si apoi insusi. Fidelitatea si productivitatea muncii se cultiva si deriva din pasiunea cu care oamenii vin la lucru, cu alte cuvinte din mediul creat la birou, de recunoasterea primita de catre angajati din partea companiei, well-being si nu in ultimul rand din CSR (implicarea companiei in campanii de donatii).