Romania, hub al comertului electronic in Europa de Est

Romania, hub al comertului electronic in Europa de Est

Nu mai este o noutate faptul ca pandemia a oferit un “boost” sectorului e-commerce din Romania, mai ales in primul an, dar evolutia continua. Comertul electronic plaseaza tara noastra pe un loc fruntas la nivel european, mai exact, o transforma in ceea ce specialistii in domeniu au numit “hub al comertului electronic in Europa de Est”.

Romania detine jumatate din vanzarile online din Europa de Est

Raportul 2022 privind comertul electronic european ofera cifrele oficiale din industria vanzarilor online. Potrivit documentului, la nivel european, comertul electronic european a atins pragul de de 718 miliarde de euro, in 2021, inregistrand o crestere de 13%. In ceea ce priveste vanzarile online din Romania, cifra de afaceri a ajuns la 6,2 miliarde de euro in 2021, respectiv o crestere cu 11% fata de anul anterior. Daca in 2020 si 2021 ectorul e-commerce a evoluat “sub auspiciile” pandemiei, sunt semnale ca apetitul romanilor pentru cumparaturi la un click distanta se pastreaza si in 2022, an pentru care estimarile indica o crestere de 13%, pana la 7 miliarde de euro.

Daca in Europa de Est, comertul online a ajuns la pragul de 14 miliarde de euro, se constata faptul ca Romania insumeaza jumatate din vanzari.

Avantajele care au plasat Romania in top

Sectorul e-commerce din Romania a cunoscut o evolutie fara precedent in ultimii ani si datorita contextului pandemic, dar au contribuit si extinderea serviciilor de internet, campaniile sezoniere (Black Friday, winter sales, summer sales, evenimente tematice –Valentine’s Day sau Back to School), investitiile facute de antreprenorii din domeniu in logistica, formarea continua a personalului, educatie si deschiderea spre oportunitatile oferite de mediul digital.

Prezenta digitala nu mai este un moft sau o varianta pentru companii, ci este necesara si obligatorie, pentru business-urile care vor un loc in liga mare. Numarul utilizatorilor este in continua crestere, conexiunile se imbunatatesc, iar instrumentele digitale de stimulare a vanzarilor evolueaza permanent.

Raportul 2022 privind comertul electronic european a fost intocmit de Centrul pentru Perspectiva de Piata al Universitatii de Stiinte Aplicate din Amsterdam la solicitarea Ecommerce Europe si EuroCommerce si cuprinde 37 de tari de pe continentul european.

La nivel european, topul e-commerce este dominat de tarile din Europa de Vest, urmate de cele din Europa de Sud, pe locurile urmatoare aflandu-se Europa Centrala si Europa de Nord, iar Europa de Est se situeaza pe ultimul loc. In 2021, 73% din populatia online a Europei a cumparat online.