Un nou loc de munca si anxietatea. Cum depasesti starile si cum faci fata stresului!

Un nou loc de munca si anxietatea. Cum depasesti starile si cum faci fata stresului!

Probabil ca unii dintre voi ati auzit de newjobanxiety, un termen ce defineste starea de panica, neliniste si teama legata de un nou loc de munca. Altii, chiar au experimentat acest complex de sentimente. Nelinistea generata de un job nou este normala, in anumite limite: daca este un sentiment temporar, daca il poti gestiona astfel incat sa nu-ti afecteze starea de sanatate si atat timp cat nu reprezinta o piedica serioasa in indeplinirea sarcinilor. Anxietatea profesionala nu afecteaza pe toata lumea, nu are manifestari general valabile, ci in functie de personalitatea si temperamentul fiecaruia si nu are o durata anume. Starea poate disparea dupa primele saptamana sau poate sa se manifesta pana la doua-trei luni.

De ce apare? Explicatia este reprezentata de un cumul de factori: colegi noi, acomodarea cu noile sarcini, dorinta de a-ti demonstra rapid calitatile, necunoscute legate de proceduri, tehnologii, politica firmei, teama de esec.

5 sfaturi pentru a depasi anxietatea provocata de noul job

Cunoaste-ti responsabilitatile- acesta reprezinta primul pas in gestionarea stresului si nelinistii provocate de un nou loc de munca. Atat timp cat de la inceput stii clar care sunt asteptarile sefilor, care sunt sarcinile pentru care raspunzi, ce proceduri trebuie sa respecti, care sunt obiectivele companiei si ale functiei tale, anxietatea se va reduce. Teama de necunoscut este normala, se manifesta atat in viata personala- intr-o relatie noua, de exemplu, cat si la nivel profesional. Important este sa descoperi parghiile pentru a gestiona starea si pentru a elimina treptat stresul.

Comunica deschis cu sefii si noua echipa- daca esti o persoana mai emotiva sau introvertita, daca functionezi mai bine primind feed-back sau daca, din contra, esti genul de one man show, spune-le oamenilor asta despre tine. Ei vor stii cum sa te abordeze si la ce sa se astepte, iar tu nu vei mai resimti anxietatea legata de parerea lor despre tine. Totodata, este recomandat ca la inceput sa pui cat mai multe intrebari. Chiar daca ai o functie similara cu cea de la fostul loc de munca, lucrurile nu stau intotdeauna la fel. Fiecare companie are propria viziune si propria politica.

Evita barfa si bisericutele– este omul nou din firma asa ca simti ca toti sunt cu ochii pe tine. De teama de a nu fi consider outsider, poate vei avea tendinta sa le aliezi cu anumite persoane, sa te faci placut, insa ai grija sa nu cazi in capcana. Este bine ca oamenii sa te aprecieze pentru munca si rezultatele tale si nu pentru barfe si intrigi. Stai departe de grupuri, de oamenii care barfesc si nu emite judecati, mai ales ca nici nu iti cunosti bine colegii. Acestea se pot intoarce impotriva ta.

Organizare si responsabilitate- Ti-e teama sa nu gresesti? Te sperie esecul la noul loc de munca? Toti gresim la un moment dat, tuturor ne este frica sa nu esuam. Important este sa nu te lasi acaparat de aceste emotii negative. Abordeaza noile sarcini cu seriozitate, organizeaza-te, prioritizeaza proiectele, acorda-ti timp si rabdare si da dovada de responsabilitate. Nu este o reteta a succesului, ci o lista de sugestii pentru a te simti mai confortabil la noul job.

Ramai echilibrat- pastreaza balanta intre viata personala si profesionala. Probabil ca nu te-ai gandit, dar si acest comportament te ajuta sa iti gestionezi anxietatea legata de noul job. Din dorinta de a arata ca esti bun(a), vei avea tendinta sa muncesti peste program, sa renunti la pauze, sa iti iei sarcini de rezolvat si acasa, sa blochezi orice contact cu prietenii si rudele, mai ales la inceput. Nu te ajuta! Fa-ti timp sa te relaxezi! Vorbeste cu prietenii despre temerile tale. Cere-le un sfat si accepta sprijinul pentru a depasi starile negative.