Viitorul este aproape. Doar 4 ore de la Sydney la Londra, cu avionul

Viitorul este aproape. Doar 4 ore de la Sydney la Londra, cu avionul

Viitorul este aproape. Doar 4 ore de la Sydney la Londra, cu avionul

Foto: RisCo.ro

Distanta dintre Londra si Sidney este de 17.013 km. In zilele noastre, aceasta distanta se parcurge cu avionul in peste 24 de ore, insa in viitorul apropiat va fi nevoie de doar 4 ore pentru a o strabate. Nu este un scenariu de film science fiction, aceasta este realitatea si se pare ca se va intampla mai devreme decat ne-am fi asteptat, si anume in anii 2030.

Agentiile spatiale din Marea Britanie si Australia lucreaza impreuna la un proiect care va putea face posibil acest lucru. Este vorba despre un avion spatial cu un motor hipersonic care va propulsa aeronava cu viteze inimaginabil de mari. Denumit ”primul pod spatial din lume”, avionul va avea un motor de tip racheta SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine) care foloseste oxigenul din atmosfera pentru propulsie si poate atinge viteze de pana la cinci ori viteza sunetului.

Motorul SABRE este construit de compania Reaction Engines din Oxfordshire și este menit sa fie mai ecologic si mai ieftin decat tehnologia actuala de calatorie aeriana.

Cum functioneaza motorul de tip SABRE

Racheta hibrida hidrogen-aer a fost prezentata la Conferinta spatiala din Marea Britanie din luna septembrie a acestui an, iar tehnologia sa revolutionara a fost explicata de Shaun Driscoll, director de programe de la Reaction Engines: ”Principala caracteristica a rachetei SABRE este faptul ca functioneaza ca un hibrid intre un motor de racheta si unul de avion, iar acest lucru ii permite sa respire aer. Majoritatea rachetelor sunt lansate vertical, iar daca ne uitam atent la navele spatiale vom observa un satelit minuscul in partea de sus si o racheta masiva uriasa. Acest lucru se datoreaza faptului ca, pentru a transporta combustibil, ai nevoie de mai mult combustibil (n.r. si astfel motorul rachetei este mai mare si mai greu) si astfel se creeaza un cerc vicios.”

Spre deosebire de rachetele actuale, motorul SABRE foloseste oxigenul din atmosfera, iar acest lucru elimina necesitatea de a transporta oxigen la bord. Prin urmare, motorul SABRE va avea o greutate mai mica decat motoarele de racheta existente, iar acest lucru ii va permite avionului supersonic sa aiba o propulsie mai usoara si mai eficienta. De asemenea, performanta crescuta a sistemului va permite operatiunile de decolare si debarcare pe plan orizontal, precum avioanele.

Conform specialistilor de la Reaction Engines, spre deosebire de motoarele cu jet, care sunt capabile sa alimenteze un vehicul pana la Mach 3, adica de trei ori mai mare decat viteza sunetului, motoarele SABRE sunt capabile de Mach 5.4 atunci cand sunt setate sa respire aer si Mach 25 atunci cand sunt setate in modul racheta pentru zborul spatial. O astfel de tehnologie va revolutiona modul in care calatorim pe glob si pe orbita si va permite aparitia unei generatii intregi de vehicule aeriene si spatiale.

Avionul cu motor SABRE nu este primul avion supersonic

Primul avion supersonic a fost de provenienta rusa, Tupolev Tu-144 si a operat zboruri comerciale la sfarsitul anilor 70. Viteza maxima atinsa de Tupolev Tu-144 a fost de Mach 1.6. El a fost retras dupa mai multe teste esuate si cateva prabusiri.

Urmatorul avion supersonic a fost avionul Concorde, care a fost dezvoltat de companii anglo-franceze si a operat zboruri comerciale intre anii 1976 si 2003. Au fost construite in total 20 de aeronave, inclusiv 6 prototipuri, iar Air France (AF) si British Airways (BA) au fost singurele companii aeriene care au achizitionat si zburat cu Concorde. Aeronava era folosita in special de pasageri instariti care isi permiteau sa plateasca un pret exorbitant pentru un singur zbor, care era aproximativ de 30 de ori mai ridicat decat pretul celui mai ieftin bilet de avion pe aceeasi ruta.

Concorde a atins o viteza maxima de Mach 2.04 (de doua ori mai mare decat viteza sunetului) si avea intre 92 si 128 de locuri pentru pasageri. Aeronava a fost scoasa din uz definitiv in 2003, dupa ce in 2000 un astfel de avion s-a prabusit la decolare, ucigand 113 persoane.

Avionul cu motor SABRE va putea atinge o viteza de cel putin Mach 5.4, o viteza pe care cu greu ne-o puteam imagina acum cativa ani ca fiind posibila!

Se pare ca viitorul este chiar ”science-FANTASTIC”!

Te-ar putea interesa si: Calatoriile cu avionul, la mare cautare. Top 3 companii

Friday, 04-October-2019
Autor: RisCo.ro

Recomandari RisCo: