RisCo, cel mai performant sistem de verificare a firmelor, in emisiunea Biziday

RisCo, cel mai performant sistem de verificare a firmelor, in emisiunea Biziday

Riscurile pe care un antreprenor si le asuma in momentul in care hotaraste sa isi deschida o afacere constituie o problema reala a pietei din Romania. Nenumaratele cazuri de facturi neincasate, furnizori neplatiti sau plati intarziate duc la situatii de insolventa sau chiar faliment. Aceasta a fost una dintre temele dezbatute de catre Moise Guran in cadrul emisiunii Biziday din data de 10 februarie 2015, in care portalul RisCo a fost prezentat ca o solutie de siguranta a afacerii.

Apropo de luat si de dat teapa, sa stiti ca sa faci afaceri in Romania nu este tocmai usor, pentru ca foarte multe firme au probleme cu platile, iar ca patron trebuie sa fii foarte atent cu cine bati palma, pentru ca s-ar putea sa te doara dupa aia. Adica daca apuci sa dai marfa si nu mai primesti banii sau umbli dupa bani niste luni de zile, s-ar putea sa intri chiar tu in insolventa sau, Doamne-fereste, chiar in faliment.

Intrebarea urmatoare este cum te feresti de astfel de tepe care sunt inevitabile intr-un mediu de afaceri ostil cum este al nostru? Sa stiti, la noi e o adevarata jungla cand vine vorba de afaceri. Colegii mei, impreuna cu specialistii, au incercat pentru dumneavoastra sa faca un mic ghid practic; nu va ia foarte mult timp daca doriti intr-adevar sa stiti cu cine faceti afaceri, sa va documentati si sa vedeti daca exista riscuri sau nu.

Sa zicem ca sunteti patronul unei brutarii si vreti sa vindeti painea pe care o produceti intr-un alt magazin din oras. Bineinteles ca pentru asta trebuie sa va luati niste masuri de precautie, astfel incat sa nu va treziti ca magazinul respectiv nu isi va onora plata la termenul stabilit prin contract. Amanarea platii facturii inseamna automat pentru firma producatoare un blocaj, caci livrarile s-au facut, deci costul de productie a fost suportat, in timp ce incasarile intarzie. Asa ca daca nu isi ia banii pe paine, la randul lui brutarul nu va mai putea sa onoreze contractele cu furnizorii de materie prima, nu va mai putea sa achite facturile la utilitati si nici nu va mai avea de unde sa dea salariatilor bani. Daca aduna mai multe astfel de contracte paguboase, brutarul poate ajunge in faliment.

De la aceste premise pleaca tot mai multi patroni din Romania, care vor sa fie siguri ca in momentul in care incheie contract cu o alta firma au o minima garantie ca nu vor alerga dupa bani. Primul pas este documentarea; pe internet gasesti gratis pe site-ul ANAF balanta simplificata a unei firme, iar contra-cost chiar mini-analize ale situatiilor financiare. Atentie insa, acelea sunt generate de un computer si pot fi inselatoare. Totusi din evaluare iti poti face o idee daca firma respectiva are posibilitatea sa onoreze contractul.

Dupa un timp in care ai facut de mai multe ori afaceri cu o firma, in functie de cum a platit se creeaza o relatie de incredere. Daca tot mai ai dubii, poti cere unui specialist sa iti faca un raport privind probabilitatea de insolventa unei firme. Este important sa verifici daca firma cu care vrei sa faci afaceri este sau nu pe lista societatilor fantoma, pentru ca, daca este, Fiscul iti va bate si tie la usa. De asemenea, se poate verifica daca firma este in Centrala Incidentelor de Plati a Bancii Nationale, daca numele sau apare in Buletinul Insolventei, adica daca apare la Tribunal inregistrata cu vreo cerere de insolventa. Desigur, puteti cere bilete la ordin avalizate drept garantie, dar procedura nu prea este folosita decat la contracte mari.