Raportul Limite Plati la Termen oferit de sistemul RisCo

Raportul Limite Plati la Termen oferit de sistemul RisCo

In relatia cu un client, este important sa stii cata marfa poti livra si in ce conditii, astfel incat sa fii sigur ca vei incasa contravaloarea la termenele stabilite. Orice companie isi doreste sa aiba cat mai multi clienti, care sa ii asigure o cifra de afaceri in crestere si o profitabilitate pe masura.

Dar la fel de important este sa transformi vanzarile in sume incasate si deci, bani disponibili pe cont.

Raportul Limite plati la termen iti arata care sunt sumele maxime in lei pentru care le poti oferi clientilor tai marfuri sau servicii cu plata la termen, astfel incat sa poti incasa contravaloarea lor fara probleme.

Sumele calculate in raport se refera doar la legatura dintre compania ta si clientul pe care il analizezi, in conditii normale de afaceri. Asadar, sumele sugerate in raport sunt calculate numai pe baza datelor financiare ale companiei si nu tin cont de relatiile speciale pe care le poti avea cu un anumit client – relatii de lunga durata, singurul client etc.

Atunci cand incepi o relatie de afaceri cu un client nou, al carui comportament de plata nu il cunosti, este esential sa ai o prima baza de calcul cu privire la valoare marfurilor sau serviciilor pe care i le poti livra cu plata la termen.

Pe de alta parte, pentru clientii vechi ai companiei, carora ai tendinta sa le livrezi marfa in cantitati tot mai mari cu plata la termen, este bine sa stii care sunt limitele maxime pe care este recomandabil sa le utilizezi.

In calculul limitelor platilor la termen am tinut cont de cifra de afaceri a firmei analizate, de ciclul ei de rotatie a numerarului, de sectorul economic in care activeaza si de alti factori economici specifici, precum si de termenele de plata si de instrumentele de plata utilizate, ca asigurare a platii.

Cu cat termenul de plata al facturii este mai indelungat, cu atat compania dispune de mai mult timp pentru a genera venituri din care sa plateasca factura respectiva, dar in acelasi timp riscul de neplata creste din cauza evenimentelor neasteptate care pot aparea. In consecinta, cu cat termenele de plata a facturilor sunt mai indelungate, cu atat sumele maxime recomandate pentru a livra marfa clientilor descresc.

Daca pe langa factura, clientul emite bilete la ordin sau cecuri ca o garantie de efectuare a platii, limitele aferente fiecarei maturitati vor creste. Aceasta se intampla deoarece platile prin instrumente de plata (cecuri si bilet la ordin) sunt mai sigure decat simpla emitere a unei facturi, in sensul ca orice refuz de plata este incris in Centrala Incidentelor de Plati si va fi evidentiat in aceasta baza de date timp de 7 ani de la eveniment. Astfel, toti partenerii de afaceri ai firmei respective vor fi informati prin intermediul CIP ca firma nu si-a indeplinit obligatiile de plata fata de parteneri.

In cazul in care rezultatul raportului Limite plati la termen indica sume negative, aceasta inseamna ca firma respectiva are un dezechilibru intre datorii si creante.

Spre exemplu, daca firma are vanzari importante, dar nu incaseaza bani de la clientii sai, ea trebuie sa finanteze din alte fonduri acest deficit de incasari. In acest caz, este posibil ca unele dintre platile pe care firma trebuie sa le faca sa nu fie efectuate la timp. Plata furnizorilor este de obicei prima optiune a managerilor, in situatia in care alte obligatii (taxele la stat, salariile angajatilor, ratele la creditele bancare) sunt mult mai greu de ocolit. Daca ai un client aflat in aceasta situatie, ar fi recomandat sa ii ceri plata in avans a marfurilor sau serviciilor oferite, pentru a nu risca sa nu fii platit.