De ce sa practici recunostinta la job?

De ce sa practici recunostinta la job?

Este perioada anului cand iti indrepti atentia spre a oferi multumiri, aratandu-ti gratitudinea catre prieteni sau familie. Dar cand este ultima data cand le-ai multumit angajatilor? Colegilor? Sau sefului?

Daca nu ai recunoscut munca echipei tale in ultima perioada, trebuie sa repari acest lucru cat mai repede, mai ales de Ziua Recunostintei!

Profesorul de psihologie Robert Emmons,  autor al cartii The Little Book of Gratitude: Creating a Life of Happiness and Wellbing by Giving Thanks, considera ca “Multe dintre orele noastre sunt petrecute la job, tocmai de aceea recunostinta este o cerinta absolut normala si umana.” Recunostinta reprezinta subiectul multor studii, intrucat aduce multe beneficii la job:

1. AJUTA CULTURA CORPORATE

Emmons atragea atentia ca lipsa de recunostinta este un factor major de nemultumire, absenta, si stres la job: “In multe organizatii, cultura de la job este toxica. Simptomele sunt: harturirea, plangerea, autoritatea, barfa, negativitatea.” Poti combate aceste efecte prin faptul ca iti exprimi recunostinta. Cei care abordeaza o astfel de atitudine sunt mai sensibili fata de ceilalti si nu cauta sa se razbune cand apar situatii negative la locul de munca.

 2. FORTIFICA ECHIPE

Recunostinta ii face pe oameni sa fie altruisti si sa creeze un spatiu al relatiilor puternice si sustenabile. Emmons crede ca o echipa devine mai puternica daca emotiile sunt facute publice si practicam actiuni ale reciprocitatii. In mediul organizatiei, recunostinta ii apropie pe oamenii din echipe, lucru care creste si increderea.

3. MOTIVEAZA MAI MULT DECAT BANII

Cercetatorii de la London School of Economics au observat ca stimulentele financiare pot sa aiba un efect contrar, in ceea ce priveste motivarea angajatilor. In acest caz, aprecierea este un factor motivator mult mai bun.

Studiul realizat de Glassdoor arata ca 80% dintre angajati sunt dispusi sa lucreze mai mult pentru un sef care ii apreciaza, si 70% s-ar simti mai bine daca eforturile lor ar fi sesizate si seful le-ar multumi pentru implicare, in mod regulat.

Profesorul de psihologie Emmons considera ca recunostinta este mai mult decat necesara, intrucat “toata lumea isi doreste sa se simta apreciata, incurajata, recunoscuta”.

Se poate practica si prin gesturi mici ca un “multumesc” sau oferirea unei maini de ajutor cand cineva se gaseste intr-o situatie mai neplacuta. Dar este foarte important ca angajatii sa fie recunoscatori in mod autentic, nu sa joace un rol la job, pentru a obtine diverse avantaje.

Un loc de munca in care atmosfera este pozitiva ii va pastra pe angajati si ii va motiva pe termen lung sa isi doreasca performanta.

 

 

Sursa: Fastcompany.com