Principalele riscuri în gestionarea capitalului uman

Principalele riscuri în gestionarea capitalului uman

Capitalul uman este cea mai importantă resursă a unei companii, este un set de proprietăți inerente oamenilor, este despre abilități, talente, comportamente și competențe, pe scurt, reprezintă o valoare. Acesta se caracterizează prin netransferabilitatea drepturilor de proprietate, ceea ce înseamnă că acest capital uman este doar temporar la dispoziția companiei.

Această resursă importantă ar trebui gestionată rațional, adică potențialul muncii ar trebui utilizat pentru a crește eficiența funcționării și valoarea companiei. Acest proces este direct legat de risc, iar metoda de management al capitalului uman determină nivelul riscului personal. Riscul personalului poate fi modelat prin revitalizarea eficacității managementului capitalului uman.

Ce trebuie să știi despre capitalul uman?

Capitalul uman este format din oameni care știu să lucreze împreună, oameni care au legătură permanent cu compania și misiunea acesteia. Este o resursă de abilități și experiență de viață. Este despre cunoașterea, inovația, energia și motivația întruchipate în oameni. 

Există trei componente care alcătuiesc capitalul uman:

  • Competențele angajaților (profesionalism, cunoștințe teoretice, talente și competențe);
  • Agilitate intelectuală (inovare, antreprenoriat, capacitate de schimbare);
  • Motivație (dorința de a acționa, angajament, etică).

Domeniile de bază ale managementului personalului într-o companie includ: crearea capitalului uman, dezvoltarea și utilizarea acestuia, cu alte cuvinte, utilizarea unui sistem ERP potrivit pentru afacere. 

Procesul de management al capitalului uman este în mod evident asociat cu riscul. Riscul este definit ca o amenințare de pierdere sau schimbare nefavorabilă, probabilitatea unui eveniment nefavorabil sau riscul de eșec în atingerea scopului propus.

Riscuri în gestionarea capitalului uman

Riscul de personal este riscul pierderilor financiare ale companiei cauzate de imperfecțiunea umană:

  • Erori rezultate din cunoștințe insuficiente, abilități sau predispoziții inadecvate;
  • Încălcarea cu bună știință a legii sau a regulamentelor interne de către angajați;
  • Imperfecțiunea proceselor de management și managementul capitalului uman.

Riscul personalului este legat de fiabilitatea umană. Înseamnă probabilitatea de a greși în viitor de către angajat, consecințele căreia vor fi suportate de angajator.

Principalul instrument care permite influențarea nivelului de risc al personalului este metoda corectă de management al acestuia, printre altele, prin acte de drept intern, managementul eficienței capitalului uman folosind instrumente selectate de motivare a angajaților (revitalizarea managementului).

Revitalizarea managementului eficacității capitalului uman, luând în considerare riscul personalului, ar trebui înțeleasă ca un proces cuprinzător, coordonat de transformări organizaționale, sociale și economice, desfășurate într-o anumită companie. 

Acest proces este inițiat de personalul de conducere pentru a obține o valoare mai mare, o nouă calitate funcțională și a crea condiții de dezvoltare ce se bazează pe capital uman matur, minimizând în același timp apariția riscului personal.