Renunti la un angajat capabil, dar care nu poate lucra in echipa?

Renunti la un angajat capabil, dar care nu poate lucra in echipa?

Munca in echipa are foarte multe avantaje pentru companie: productivitate crescuta, rezultate eficiente in timp scurt, eliminarea burnout-ului si crearea de conexiuni.

Angajatul “one man show”

Munca in echipa este eficienta intr-o companie, iar faptul ca fiecare angajat isi asuma un anumit rol (lider, creator, pragmatic, jucator) ofera perspective diferite si oportunitati inedite de abordare a proiectelor. Numai ca, nu intotdeauna si nu oricine poate actiona in echipa. Sunt persoane care tind sa-si asume riscuri pe cont propriu, care nu au nevoie de validare, carora le este greu sa se adapteze la ritmul colegilor si simt ca pierd timp si energie asteptand dupa ceilalti. La fel cum, sunt angajati care au nevoie de confirmare, lucreaza bine in echipa, se coordoneaza cu ceilalti fara probleme. Fiecare om are propria personalitate, propriul ritm, calitati si defecte, iar ambele tipuri de angajati pot dovedi capacitate si productivitate. Ce faci insa atunci cand ai de-a face cu un angajat capabil, eficient, dar care nu poate lucra deloc in echipa? Renunti la un angajat bun, dar care este perfectionist, nerabdator si independent? Raspunsul general este NU! Cu exceptia situatiilor in care angajatul respectiv, prin atitudinea sa, produce daune companiei.

Renunti la un angajat capabil, dar care nu poate lucra in echipa?

Un bun manager va stii cum sa gestioneze situatiile in care un angajat isi asuma rolul de “one man show”. In primul rand trebuie sa analizezi bine activitatea salariatilor. Este important sa comunici deschis cu cei din subordine, sa asculti activ si sa cauti variante pentru a suda echipa. Daca este o echipa formata de putin timp, este normal sa apara unele neconcordante. Organizarea unor activitati de grup, team building, brainstorming, reprezinta o solutie. Este recomandat sa creezi sentimentul de apartenenta la grup si la organizatie. Oamenii vor avea ocazia sa interactioneze, sa dea frau liber ideilor, sa ne cunoasca mai bine. In urma acestor activitati, ca manager, poti trage propriile concluzii. Apoi, urmareste derularea unui proiect. Cine si ce rol isi asuma? Exista dialog? Cum se iau deciziile? Daca identifici situatii repetate de stres, conflicte, dezinteres, intarzieri in derularea unui proiect, este momentul pentru o interventie.

Angajatul care nu da randament intr-o echipa nu inseamna ca nu este eficient, ci doar ca productivitatea lui este mai mare pe cont propriu. Daca l-ai identificat, pasul urmator este sa comunici cu persoana respectiva, sa ii afli nemultumirile, ce il motiveaza, care sunt punctele sale tari si punctele slabe. Nu este o idee buna sa tragi concluzii si sa iei decizii fara sa analizezi inainte oportunitatile. Poate ai de-a face cu un angajat excelent, daca ii permiti sa lucreze independent.

Pasul urmator este sa identifici oportunitati pentru ca angajatul respectiv sa poata da randament. Alege sa-i distribui sarcini pe care le poate duce la bun sfarsit in mod independent, apeleaza la el pentru diferite etape ale unui proiect, nu-i cere neaparat o implicare totala in echipa, da-i sansa sa demonstreze ce poate realiza pe cont propriu. Treptat, echipa nu il va mai vedea ca pe un outsider, ci ca pe un profesionist la care oamenii pot apela punctual.