ASA NU! Cele mai mari greseli la inceput de business

ASA NU! Cele mai mari greseli la inceput de business

De la idee la afacere nu mai este o cale atat de lunga in societatea actuala. Totusi, atunci cand pornesti la drum pentru a-ti dezvolta un business, obstacole vor aparea la tot pasul. Antreprenoriatul nu este pentru oricine. Cere rabdare, strategie si planificare, analiza si curaj in luare deciziilor, pentru ca in final sa ajungi pe drumul care duce spre profit. Nimeni nu s-a nascut invatat, asa ca educatia este prioritara. Si prin educatie se intelege si capacitatea de a invata din greselile altora. Nu exista modelul perfect de business si nimeni nu iti poate garanta ca investitia va genera profit. Pana si marile companii globale au trecut prin etape dificile si multi antreprenori au fost la un pas de faliment inainte de a atinge culmile succesului. Evolutia mediului de afaceri a aratat ca exista cateva greseli "ucigatoare de business-uri" pe care le fac antreprenorii la inceput de drum si pe care ar fi bine sa le eviti.

  1. Nu stii ce vrei

Ai o suma pe care vrei sa o investesti, iti surade ideea de a porni pe cont propriu, te visezi in pozitia de antreprenor, dar cu toate acestea nu stii ce vrei. Cand nu ai o idee clara despre business-ul pe care vrei sa-l construiesti, riscul unui esec este iminent. Sa intrebi in stanga si in dreapta ce afacere ar trebui sa incepi este cea mai mare greseala. Nu te poti baza pe pareri si nici nu este cazul sa investesti in iluzii. Mai mult, daca tu habar nu ai despre domeniul in care intentionezi sa activezi, nu vei putea stabili o strategie, vei resimti permanent nesiguranta, ai toate sansele sa cazi in capcane si nu vei fi un lider pentru echipa ta. Pentru oamenii tai trebuie sa reprezinti sursa de inspiratie. Daca tu ai indoieli cu privire la reusita unei afaceri, nu te astepta ca ceilalti sa creada in ideea ta. Lipsa unei strategii, a unor obiective clare (SMART), a competentei in domeniu si estimarile nerealiste duc la esecul unei afaceri.

  1. Ignori piata si concurenta

Nu inventezi tu roata. Poate ai un produs original, oferi un serviciu complet, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa iei in calcul concurenta si nevoile pietei. Si prin concurenta trebuie sa intelegi alternativele pe care potentialul tau client le are si modul in care alte produse ii satisfac cerintele. Nu trebuie astfel sa omori din fasa o idee, ci doar sa cauti o cale inovatoare, sa dai ceva in plus peste concurenta, sa gasesti o modalitate mai buna, ingenioasa, de a atrage clientul. 

  1. Copiezi un business care a dat lovitura

Faptul ca un antreprenor a gasit o nisa buna, ca planul lui de afaceri a reusit, nu inseamna ca urmandu-i modelul te vei imbogati peste noapte. Este cel mai rau atunci cand iti fac asteptari nerealiste. Ia in calcul ca business-ul pe care tu incerci sa-l copiezi a ajuns la profit in timp, a fost poate revolutionar intr-un anumit moment. Asta ar trebui sa te determine sa evaluezi situatia mai bine, sa faci niste studii de piata, sa vezi daca si in ce conditii, o afacere similara ar mai fi necesara pe piata, si-ar mai gasi locul si clientela.

  1. Faci economii fix la promovare si marketing

Poti sa ai cele mai bune servicii si produse, daca nu stiu si clientii tai acest lucru, atunci este egal cu zero. Partea de promovare si marketing este consumatoare de timp, energie si bani la inceput. In timp insa, va veni si rasplata. Trebuie sa te asiguri ca mesajul tau ajunge la client. Nu te astepta sa vinzi peste noapte fara sa investesti in branding si marketing. Pentru asta, trebuie sa ai un profil al clientului pentru a merge direct la tinta. Afla mai intai cui te adresezi de fapt si apoi tinteste. Nu ignora nici social-media, nici publicitatea traditionala.

  1. Adopti atitudinea “one-man show”

Sugestia ca tu sa investesti in ce stii mai bine sa faci, in domeniul pe care esti stapan, nu inseamna ca trebuie sa iei toata responsabilitatea asupra ta. Trebuie sa te folosesti de cunostintele pe care le ai pentru a alege oamenii potriviti alaturi de care sa pornesti afacerea. Atitudinea de one-man show nu te va ajuta. Un business implica timp, energie si daca te incapatanezi sa faci totul singur, te va epuiza rapid. Fix cand afacerea ta va avea cea mai mare nevoie de tine, tu nu vei mai avea resursele necesare.