CFR Calatori se digitalizeaza, dar trenurile din Romania circula si cu 20 km/h

CFR Calatori se digitalizeaza, dar trenurile din Romania circula si cu 20 km/h

Pare ca asistam treptat la tentative de digitalizarea a institutiilor si companiilor de stat din Romania, dar problemele vechi sunt impinse precum gunoiul sub pres. CFR Calatori face un prim pas spre modernizarea experientei celor care aleg sa mearga cu trenul, prin lansarea unei aplicatii mobile pentru cumpararea biletelor si alegerea facilitatilor de calatorie. Aplicatia este disponibila pentru dispozitivele cu Android. Un lucru bun, am putea spune, daca si calatoriile in sine s-ar imbunatati. Totusi, in Romania, in continuare sunt trenuri care circula si cu 20 km/h pe numeroase trasee, desi viteza oficiala anuntata pentru 2020 era de peste 60 km/h. Asta in timp ce in Spania, Franta sau Italia se circula pe sine cu peste 150 km/h. Sa nu mai vorbim despre starea infrastructurii feroviare, cu bucati de sine care stau sa se desprinda si tronsoane unde acestea au fost taiate si vandute la fier vechi. O solutie ar putea fi PNRR cu cele 5 miliarde de euro prevazute pentru modernizarea transportului feroviar, dar deocamdata suna bine doar pe hartie.

Ce ofera aplicatia mobila a CFR Calatori?

Aplicatia mobila pe care o lanseaza CFR Calatori va permite utilizatorilor de telefoane cu sistem Android sa achizitioneze mai rapid biletele standard, dus-intors, dar si sa selecteze paturile pentru vagoanele de dormit sau tip cuseta, sa adauge bilete pentru animalele de companie sau pentru bicicleta. Denumita simplu  "CFR Calatori mersul trenurilor si bilete online", aplicatia este disponibila in testare deschisa pentru o perioada de 30 de zile.

Pasii pentru utilizarea aplicatiei:

-descarcarea aplicatiei pe dispozitiv

-confirmarea email-ului direct in aplicatie

-autentificarea pe o perioada nedeterminata

-sunt afisate ultimele 50 de comenzi descrescator

- achizitionarea de bilete standard sau de bilete dus-intors, pentru toate categoriile de pasageri disponibile online

 -selectii ale paturilor, adaugarea de bilete pentru animale de companie sau de bicicleta

Potrivit comunicatului CFR Calatori: "aplicatia dispune de functionalitate offline iar odata incarcata lista comenzilor si vizualizat PDF-ul biletului, aceste operatiuni pot fi facute si fara conexiune la internet, spre exemplu la prezentarea in tren catre conductor intr-o zona fara semnal".

Infrastructura feroviara din Romania

Desi reprezinta o solutie la indemana si oportuna pentru a evita sufocarea arterelor rutiere si aglomeratiile din zilele de vacanta, calatoria cu trenul este evitata in continuare de multi romani. Motivele? Intarzierile prea mari, lipsa confortului, mai ales vara - pe timp de canicula, dar si timpul foarte mare intre destinatii. In anul 2021, caile ferate din Romania inca se mai confrunta cu terasamente instabile, terasamente situate in zone inundabile, poduri cu defecte aparute in exploatare, carenta in intretinerea corespunzatoare a caii ferate. In aceste conditii si viteza cu care se deplaseaza trenurile este foarte mica in comparatie cu alte state europene.

 

Raportul Corpului de Control al primului-ministru realizat la Compania Nationala de Cai Ferate in 2020 arata ca  "a fost diminuata viteza medie tehnica cu care se poate circula pe infrastructura feroviara la 68,86 km/h, in comparatie cu viteza proiectata a retelei de 86,30 km/h". Problema este ca in realitate, pe numeroase trasee, viteza medie nu este de aproape 70 km/h, ci chiar de 20 km/h. Mai mult nu se poate, pentru ca in cauza infrastructurii slabite, trenurile ar zbura de pe sine.

Prin PNRR, Romania si-a asumat ca in urmatorii ani sa refaca si sa modernizeze infrastructura feroviara prin: optimizarea mecanismului institutional de gestionare a investitiilor in domeniul feroviar si de furnizare a serviciului public, achizitia de material rulant verde pentru reteaua nationala, modernizarea materialului rulant existent pe reteaua feroviara nationala, achizitia materialului rulant pentru reteaua feroviara metropolitana si modernizarea punctelor de oprire. Insa acestea, sunt doar planuri pe hartie.