Concurenta la job. Cand este sanatoasa si cand devine toxica?

Concurenta la job. Cand este sanatoasa si cand devine toxica?

Un bonus, o recunoastere a meritelor de catre sefi, o promovare. Indiferent de obiectivul final, concurenta apare in general in randul angajatilor din companii. Fiecare incearca sa fie mai productiv, sa fie remarcat sau sa evolueze pe scara profesionala. De altfel, spiritul competitiv este dorit de angajatori si un avantaj in CV. Numai ca, sunt situatii in care concurenta este sanatoasa si duce la cresterea randamentului angajatilor, dar si situatii in care devine toxica, generand conflicte si un dezechilibru in companie.

Concurenta la locul de munca. Avantaje si dezavantaje.

Deseori, pentru a le oferi o motivatie extrinseca angajatilor, angajatorii vin cu diferite recompense pentru task-uri indeplinite cu succes. De la bonusuri si zile libere, la pozitii superioare in cadrul companiei. Acestea genereaza un spririt de competitie intre angajati. Pana aici, nimic rau. Oamenii sunt impulsionati sa ofere productivitate si calitate, in schimbul unei remuneratii sau a unei alte forme de rasplata. Aceasta metoda aduce avantaje atat pentru companie, cat si pentru angajati.

Problema intervine in momentul in care competitia devine toxica, iar in cursa lor pentru a-si atinge obiectivul, oamenii incep sa incalce regulile sau sa genereze o atmosfera neplacuta. Aceasta se caracterizeaza prin aparitia rivalitatilor, confruntarile verbale sau chiar anumite forme de violenta, rautatile si chiar sabotarea planurilor unui coleg, totul din dorinta de a iesi in evidenta si a obtine “premiul cel mare”. In aceste conditii, nu doar ca nu mai este benefica pentru indivizi, dar competitia toxica aduce prejudicii si companiei.

Incurajarea unei concurente sanatoase la locul de munca

Regulile clare, incurajarea bunului simt, supravegherea permanenta si interventia in cazul derapajelor, sunt elemente de gestionare a competitiei in randul angajatilor companiei. Angajatii trebuie sa inteleaga faptul ca dincolo de obiectivele personale, exista si obiectivul general al companiei, iar concurenta trebuie sa fie dozata si sa existe colaborare, acolo unde proiectele sau circumstantele o cer.

Managerul are rolul sau, la fel si specialistii de resurse umane. Contributia fiecarui angajat trebuie apreciata, iar succesul scos in evidenta. O permanenta cursa nu este sanatoasa, iar oamenii trebuie sa fie angajati si in proiecte in care sa colaboreze. Din start, trebuie exclusa mentalitatea "Scopul scuza mijloacele". Este importanta recompensarea reusitelor, dar in egala masura este esentiala imbunatatirea colaborarii intre cei din echipa.

De altfel, se recomanda organizarea de petreceri in companie, cu diferite ocazii (un proiect de succes finalizat, o etapa importanta atinsa in companie, o sarbatoare), participarea la teambuilding-uri, organizarea de dezbateri, sedinte de brainstorming, pentru a stimula creativitatea angajatilor, dar si gradul de retentie al companiei si colaborarea intre colegi.