Cum să devii de neînlocuit la locul de muncă

Cum să devii de neînlocuit la locul de muncă

Probabil că la locurile noastre de muncă am auzit cu toții de multe ori că „nimeni nu este de neînlocuit”. Cu toate acestea, nu tehnologia, produsul sau procesul fac o companie să fie de succes, ci oamenii din spatele acelei soluții grozave.

Și în timp ce unii ar putea crede că „de neînlocuit” este o afirmație foarte puternică, cred că toată lumea ar fi de acord că există angajați la care se renunță mai greu, iar managerii sunt dispuși să facă tot ce se poate ca să îi păstreze în organizație.

A fi o parte importantă a unei echipe pentru o lungă perioadă de timp înseamnă foarte mult pentru toată lumea. Nimeni nu vrea să fie cineva care poate fi ușor de înlocuit.

„Se spune că nimeni nu e de neînlocuit. Eu nu cred asta, și o spun din experiențele cu oameni care au părăsit organizații și au lăsat un mare gol de competențe, atitudine, leadership. Cred că pentru a fi dorit în organizații ideal este să fii tu, autentic, să faci ceea ce spui că faci, să înveți continuu, să fii prompt, să ai inițiative care să se materializeze, să fii credibil prin ceea ce faci, să fii pozitiv și mereu de ajutor, să dezvolți relații, parteneriate, să mergi dincolo de organizație, în comunitate, cu inițiative și implicare, să nu te limitezi la fișa postului, să fii deschis și flexibil, ferm, punctual și respectuos”, spune Corina Neagu, Consultant HR, Dare (Development Advice & Resources).

Așa că, pentru a deveni de neînlocuit, trebuie să depunem efort. Trebuie să investim. Iată care sunt comportamentele care diferențiază angajații „aproape de neînlocuit” de cei „ușor de înlocuit”:

1. Fă mai mult decât ți se cere

Majoritatea angajaților îndeplinesc doar cerințele minime din fișa postului sau din lista de sarcini dată de manager. Iată un exemplu simplu: Managerul le spune subalternilor săi: „Trebuie să comandăm tricouri pentru campania noastră. Vă rog să veniți cu sugestii în acest sens”. Angajatul ușor de înlocuit ar trimite un link de la primul furnizor pe care l-a întâlnit, printr-o simplă căutare pe google. Cel aproape de neînlocuit ar spune „Am găsit cinci soluții bune pentru tricourile noastre, cea mai ieftină este aceasta, dar cea mai bună având în vedere prețul și calitatea este aceasta. Am cerut o ofertă și am negociat o reducere și le putem livra într-o săptămână. Dar am dat și peste o ofertă foarte bună de boxe Bluetooth pe care le putem marca dacă vrem să reconsiderăm schimbarea tricourilor”. Așadar, ce trebuie reținut de aici. Întotdeauna trebuie să faci mai mult decât ți se cere, să dai dovadă că ești real implicat în activitatea ta și nu doar încerci să bifezi o sarcină ca să mai treacă o zi și tot ce aștepți de fapt este salariul de la finalul lunii.

2. Dezvoltă-ți abilitățile de comunicare

Oamenii greu de înlocuit știu să comunice și o fac cu ușurință. Ei nu vin cu explicații lungi. Respectă timpul celorlalți și practică o comunicare eficientă. Angajații de neînlocuit se ocupă de cererea unui client sau de un client care se plânge într-o conversație prin e-mail, prevăzând și alte întrebări secundare pe care le-ar putea avea acesta, în timp ce în căsuța de e-mail a angajatului ușor de înlocuit veți găsi zeci de conversații pentru aceeași problemă.

Citește în continuare pe Revista Cariere