Greseala pe care o fac antreprenorii si care le poate aduce esecul

Greseala pe care o fac antreprenorii si care le poate aduce esecul

Atunci cand pornesti un business de la zero si te dedici complet dezvoltarii si succesului afacerii tale, este important sa-ti analizezi permanent comportamentul ca si antreprenor. Exista riscul sa ajungi sa monopolizezi business-ul din dorinta de a face totul bine, de a obtine profit  si performanta. Acesta este momentul in care fie te opresti putin din goana ta si realizezi ca nu esti atotstiutorsi ca ai nevoie de o echipa in jurul tau, fie continui si ajungi sa te distrugi atat pe tine cat si afacerea.

Multi antreprenori se trezesc in aceasta situatie si nu inteleg de ce business-ul a esuat desi ei au depus efort si au cunostinte si expertiza in domeniu. Raspunsul este simplu: in afaceri, atitudinea de one man show iti aduce epuizare. Te poate impiedica sa vezi la timp riscurile si sa intelegi importanta facultatii de a asculta pe cei din jur. Chiar daca esti cel mai bun in profesia ta, ca sa dezvolti cu adevarat un business performant trebuie sa inveti sa delegi sarcini.

Un comportamentul deseori intalnit in cazul antreprenorilor la inceput de drum este caracterizat prin tendinta de a controla totul, de a face totul pe cont propriu, cerinta de tipul „totul trece pe la mine mai intai”. Mai mult decat atat, se intampla sa refuze cu vehementa orice sugestie, sa puna sub semnul intrebarii orice idee care nu le apartine, sa nu le permita celorlalti sa vorbeasca si sa aiba initiativa.

Conceptia ca afacerea e totul pentru tine, iar pentru angajati doar un job, sau ca oamenii din echipa nu au pregatirea ta si nu le poti acorda incredere, vor dauna in timp. Efectele vor fi negative pentru afacere. „A delega” nu inseamna a pierde controlul, a pierde pozitia de lider, a risca totul, ci inseamna a recunoaste faptul ca, la fel cum tu esti foarte bun in profesia ta, si ceilalti au valoare in companie. Monopolul nu este o solutie. Iata cateva sugestii:

1. Analizeaza-ti echipa si invata sa ai incredere in oameni

Evident ca nu vei delega totul „in orb”. Oamenii trebuie sa-si demonstreze abilitatile, sa-ti capete increderea, e totul un proces. Dar, si tu va trebui sa inveti sa ai incredere, sa analizezi, sa le cantaresti deciziile si ideile.

2. Acorda sanse

Daca ti-e teama sa risti incearca mai intai cu mizele mici. Alege ideea unui om din echipa ta si investeste in ea. Da-i sansa sa-ti demonstreze ca merita. Cere informatii, explicatii, consulta-te cu fiecare, dezbate orice idee si ofera permanent oportunitati.

3. Nu submina autoritatea celui pe care l-ai delegat sa ocupe o functie

Sa zicem ca business-ul a evoluat, ai parteneri noi, proiecte mai multe si ai gasit o persoana careia i-ai delegat unele din sarcinile tale. Un sef de departament, spre exemplu. Ajuta-l sa-si construiasca autoritatea. Nu le mai solicita celorlalti angajati sa vina la tine cu orice problema, situatie, propunere. Daca o fac, directioneaza-i catre acea persoana. Ai delegat sarcinile, ai delegat si increderea. Categoric vei fi permanent in contact cu acel angajat, vei analiza periodic performantele lui, rezultatele, dar intr-o maniera productiva. Monitorizezi, nu acaparezi!