Liber la rable si evaziune fiscala in Romania. Samsarii au unda verde

Liber la rable si evaziune fiscala in Romania. Samsarii au unda verde

Eforturile autoritatilor din Romania de intinerire a parcului auto si de reducere a evaziunii fiscale in tranzactiile cu masini sunt doar la nivel declarativ. O confirma vestea primita zilele trecute de samsarii de masini care au unda verde sa aduca in continuare rable in Romania. Motivul este dat de faptul ca Parlamentul a respins definitiv proiectul de lege care interzicea persoanelor fizice sa vanda in tara noastra masini aduse din strainatate. Potrivit actului normativ, la al treilea autoturism comercializat intr-un an, se impunea plata contributiilor catre bugetul de stat. Ce inseamna acest lucru? Din venitul net obtinut (venit total - cheltuieli forfetare= venit net), 35% s-ar fi dus catre bugetul statului reprezentand CAS si CASS. Potrivit aceluiasi proiect respins, doar dealerii autorizati ar fi putut comercializa masini second-hand. Reamintim faptul ca proiectul a fost depus in urma cu patru ani, de parlamentarii PSD. Acestea fiind spuse, samsarii au liber la tranzactii, ANAF este legat de maini, iar pe sosele se inmultesc rablele.

"Afacerile" samsarilor aduc prejudiciu bugetului national

In acest circuit al achizitionarii si comercializarii de masini second-hand aduse din strainatate, persoanele fizice omit achitarea TVA si impozit pe profit. In ultimii ani, anchetele derulate in Romania au aratat ca samsarii castiga milioane de euro anual. Un singur "bisnitar" aduce si vinde zeci de masini.

In luna martie a acestui an, oamenii legii au scos la iveala un prejudiciu de 20 de milioane de euro. Au fost perchezitii in Bucuresti, Ilfov, Bacau, Brasov, Calarasi, Giurgiu, Ialomita si Vaslui, in doua dosare penale care vizau cinci retele suspecte de evaziune in tranzactiile cu masini la mana a doua aduse de peste hotare. Autoturismele erau aduse din tari ca Franta, Olanda, Belgia, Germania sau Spania.

Rable pe soselele patriei

Dincolo de componenta fiscala, o alta consecinta a activitatii samsarilor o reprezinta imbatranirea parcului auto national. In zadar incearca autoritatile sa scada varsta masinilor care circula pe soselele din Romania prin programe ca Rabla sau Rabla Plus. Statisticile aratau ca 4 din 5 autoturisme din tara noastra au peste 10 ani. Daca analizam datele facute publice de Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania, observam ca romanul cumpara mai mult la mana a doua. Asta pentru ca oferta e mare si variata, iar venitul romanilor este in continuare mic. In 2020, de exemplu, datele ACAR arata ca au fost inmatriculate 126.351 unitati din categoria masini noi, cele mai multe Dacia si Skoda. La polul opus, numarul autoturismelor second hand inmatriculate pentru prima data in Romania a fost de 405.045 unitati.

Vechi ne permitem, dar macar sa fie in stare buna! Realitatea este insa alta: 45% dintre cele 64.096 de vehicule verificate de inspectorii RAR anul trecut deficiente tehnice majore si periculoase si au fost declarate neconforme. Printre neregulile constatate Registrul Auto Roman a precizat: defectiuni periculoase la sistemele de franare, directie, la punti si fuzete, ITP fals, emisii poluante, iar unele erau adevarate bombe cu ceas.