Mediul de afaceri - 4 noi raportări fiscale pentru firme începând cu 2022

Mediul de afaceri - 4 noi raportări fiscale pentru firme începând cu 2022

Ca urmare a demarării procesului de standardizare a transferului de informații între administrațiile fiscale și contribuabili, dar şi al numeroaselor noutăţi legislative, în cursul noului an îşi vor face simţită prezenţa patru noi raportări cu implicaţii semnificative pentru companiile din România.

1. Bilanţuri adiționale pentru organizațiile neguvernamentale

În conformitate cu Ordinul Ministerului Finantelor 1240/2021, persoanele juridice fără scop patrimonial (ONG-urile) au posibilitatea de a opta pentru un exercițiu financiar diferit faţă de anul calendaristic. Astfel, organizaţiile care iau această decizie sunt obligate să notifice autoritățile competente despre acest fapt înainte de începerea exercițiului financiar diferit sau imediat după înființare.

Ca urmare a operaţiunii amintite anterior, organizaţiilor neguvernamentale le revine îndatorirea de a depune raportări contabile suplimentare în termen de 150 zile de la încheierea anului calendaristic. Întrucât noile reglementări se vor aplica efectiv începând cu bilanţurile contabile anuale finite pentru anul 2021, prima raportare anuală oficială se va depune în 2022.

2. Declarația de TVA pentru tranzacțiile online derulate în UE

Prin intermediul Directivei pe TVA 2006/112 / CE, au intrat în vigoare noi reglementări privind taxa pe valoare adăugată ce vizează atât piețele/platformele online (în interiorul/din afara UE), cât şi operatorii poștali, firmele de curierat, administrațiile vamale și nu în ultimul rând, consumatorii.

Astfel, în urma introducerii a trei sisteme diferite de TVA pentru tranzacţiile online realizate în cadrul Uniunii, avem în vedere o nouă obligaţie de raportare. Este vorba despre posibilitatea oferită contribuabililor de a folosi ghișeul unic (One Stop Shop) pentru declararea TVA-ului aferent tuturor tranzacțiilor derulate în UE printr-o unică declarație lunară sau trimestrială, după caz. Totodată, obligația declarativă menţionată va fi îndeplinită prin intermediul Formularului 398.

[Citeşte mai multe despre noile reguli privind taxa pe valoare adăugată în UE. ]

3. Declarația privind beneficiarii reali

Eliminată iniţial în 2020, la începutul acestui an a fost reintrodusă declarația anuală privind beneficiarii reali. Prin urmare, conform proiectului de lege care modifică Legea 129/2019, depunerea declaraţiei este menţinută în continuare, însă cu aplicativitate limitată, respectiv doar pentru societățile care au în structura acționariatului entități stabilite în state cu risc de spălare a banilor. Altfel spus, numărul firmelor care vor depune declaraţia şi în 2022 a scăzut semnificativ.

4. Raportarea fișierului SAF-T

La acest moment, raportarea priveşte doar companiile care întrunesc anumite criterii pentru a fi considerate mari contribuabili. În principiu, cine a primit deja titulatura aferentă va avea obligația depunerii fișierului standard de control fiscal (Declarația 406) din 1 ianuarie 2022. Pe de altă parte, firmele care devin mari contribuabili începând cu 1 ianuarie 2022, vor raporta fişierul SAF-T din 1 iulie 2022. Mai mult, se preconizează că Fișierul Standard de Audit pentru Taxe va deveni obligatoriu pentru afacerile medii din 1 ianuarie 2023, iar pentru cele mici, la începutul anului 2025.

Deși obligația de raportare a fişierului SAF-T va intra în vigoare oficial în mai puţin de o lună, potrivit unui sondaj PwC, 42% dintre respondenți spun că nu au realizat niciun demers pentru noua raportare. În acelaşi timp, 22% au relatat că se află în proces de stabilire a unei  proceduri IT, iar alți 22% că au discutat cu diverși consultanți în domeniu.