Ministerul Finanţelor anunţă o nouă serie de modificări ale Codului Fiscal. Află cum influenţează acest lucru afacerea ta

Ministerul Finanţelor anunţă o nouă serie de modificări ale Codului Fiscal. Află cum influenţează acest lucru afacerea ta

Miercuri (26 ianuarie 2022), actualul Ministru de Finanţe a prezentat un nou rând de schimbări care vizează Codul Fiscal, şi în consecinţă cel de Procedurã Fiscală. Scopul principal: prevederi fiscale simple, clare şi previzibile. Totodată, oficialul a subliniat faptul că, în contextul ultimilor doi ani, prin intermediul modificărilor propuse, autorităţile doresc să sprijine sectorul antreprenorial. Mai mult, Ministrul afirmă că majoritatea sugestiilor constituie rezultatul unui dialog fructuos cu mediul de afaceri.

Cum va fi modificat Codul Fiscal?

În principiu, din perspectiva Codului Fiscal, vorbim despre trei schimbări esenţiale, după cum urmează:

  1. Declararea de către notarii publici a tranzacțiilor care privesc transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia situate sub pragul neimpozabil de 450.000 - prin urmare vor fi avute în vedere situațiile în care contribuabilii persoane fizice nu au înregistrat în cartea funciară imobilele ce fac parte din patrimoniul afacerii ţinând cont că acestora le revine obligația de a plăti impozitul pe venitul din activități independente.
  2. Autorizarea antrepozitelor fiscale, destinatarilor, expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați se va realiza de Autoritatea Vamală Română - stabilirea procedurilor specifice se va concretiza prin ordin al ministrului Finanțelor, la propunerea președintelui Autorității Vamale Române.
  3. Operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul acceptatoare de bancnote sau monede au obligația de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale până la 31 decembrie 2021 - măsura are scopul de a evita sancţionarea persoanelor juridice dacă obligaţia nu a putut fi dusă la îndeplinire din motive temeinice.

Dar cel de Procedură Fiscală?

În ceea ce privește Codul de Procedură Fiscală, proiectul legislativ specifică următoarele:

➔     Simplificarea procesului de accesare a eșalonării la plată - astfel cererea de eșalonare va putea fi depusă și de către debitorii aflați în insolvență, condiția fiind ca până la data emiterii deciziei de eșalonare aceștia să nu mai aibă calitatea de parte în procedura amintită.

➔     Stoparea obligațiilor declarative pe perioada inactivității/suspendării activității pentru contribuabilii care au specificat în registrul comerțului mențiunea specifică despre inactivitatea temporară sau suspendarea activităţii - decizia urmărește obținerea la cerere a unui regim de declarare derogatoriu, aşa cum este posibil în cazul profesiilor liberale.

➔     Reglementarea modalității de restituire a impozitului pe dividende atunci când din regularizarea anuală a dividendelor distribuite parțial în cursul anului fiscal rezultă sume de înapoiat din buget - măsura este necesară întrucât Codul de procedură fiscală menţionează limitativ doar varianta în care societatea efectuează distribuiri de dividende parțiale în cursul anului, acestea fiind achitate alături de impozit.

➔     Reglementarea obligației de raportare (furnizare de informații) a contribuabililor care pun la dispoziţie consumatorilor mijloacele necesare pentru realizare tranzacțiilor online (piață online, platformă, portal etc.) - modificarea urmăreşte identificarea și mai ales, impozitarea persoanele fizice care comercializează produse în mediul virtual, fără a declara veniturile obținute astfel.

Întregul proiect de act normativ poate fi consultat aici.