Ministerul Muncii a adus cateva modificari masurii Kurzarbeit

Ministerul Muncii a adus cateva modificari masurii Kurzarbeit

Kurzarbeit, programul de inspiratie germana care permite angajatorilor sa reduca numarul de ore lucrate ale angajatilor, se modifica. Astfel, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) a pus in dezbatere un proiect privind modificarea procedurii de decontare si de plata a sumelor acordate pentru reducerea timpului de lucru.

Ce prevede masura reducerii timpului de lucru

Reglementarea initiala a mecanismului Kurzarbeit se facea prin OUG 132/2020, prevazand urmatoarele lucruri:

- reducerea activitatii sa fie justificata de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioara aplicarii masurii Kurzarbeit sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel putin 10% fata de luna similara din anul anterior;

- masura sa afecteze cel putin 10% din numarul de salariati ai unitatii;

Daca aceste conditii sunt intrunite, angajatorii beneficiaza de decontarea unei indemnizatii de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat. Aceste conditii de eligibilitate au ramas insa aceleasi, modificarile operate survenind in ceea ce priveste mecanismul de decontare.

Ce modificari au fost aduse masurii Kurzarbeit

Astfel, initial mecanismul prevedea ca cererea angajatorilor pentru decontarea indemnizatiei in cazul reducerii timpului de munca pentru salariati sa fie insotita de documentele prevazute in noua versiune a OUG 132/2020: copia deciziei privind reducerea timpului de munca, balanta lunara care demonstreaza diminuarea cifrei de afaceri din luna anterioara aplicarii masurii, lista salariatilor care beneficiaza de indemnizatia Kurzarbeit si copia documentelor de plata a salariilor, cu evidentierea platii indemnizației.

Acum, insa, aceste documente sunt introduse si in procedura efectiva de decontare a sumelor la care se refera HG 719/2020, lucru care anterior nu era necesar.

Totodata, proiectul actual mai prevede si faptul ca firmele obligate sa tina contabilitatea in partida simpla pot depune cererea si documentele de mai sus, cu excepția balantei lunare de verificare, dar si a registrului-jurnal de incasari si plati, in extras.

Nu in ultimul rand, prin OUG 211/2020 din decembrie 2020 se clarifica faptul ca interdictia cumulului indemnizatiei pentru reducerea timpului de lucru cu alte masuri de sprijin se aplica doar daca perioadele de acordare a acestora se suprapun.