O joaca profitabila! Industria de gaming din Romania, pe val in primul an de pandemie

O joaca profitabila! Industria de gaming din Romania, pe val in primul an de pandemie

Daca multe companii au fost lovite de criza provocata de pandemie, pentru industria de gaming din Romania anul 2020 a fost unul infloritor. Creatorii si dezvoltatorii de jocuri video au avut mai multa inspiratie ca oricand. Drept dovada bilantul lui 2020 a indicat o cifra de afaceri de 218 milioane de dolari. Nici nu e de mirare avand in vedere ca un studiu al Asociatiei Dezvoltatorilor de Jocuri Video din Romania, arata la nivelul anului 2020 ca aproape 8 milioane de romani jucau jocuri video. Primul val al pandemiei a insemnat restrictii de deplasare si a redus interactiunea sociala, asa ca inchisi in case multi si-au descoperit aceasta pasiune. 

"Jocurile reprezentau deja o cultura dominanta a vremurilor noastre, insa in timpul pandemie industria a crescut chiar mai mult in ceea ce priveste veniturile dar si in rolul sau in societate, modeland culturi, unind oamenii si provocand schimbarea (...) Mai multi oameni au vazut jocurile ca pe un mijloc de entertainment in perioadele grele de izolare, dar si ca modalitati de comunicare cu altii online si de a se simti conectati la ceilalti prin intermediul jocurilor", se arata in Raportul despre Industria Jocurilor Video din Romania. 

Cifrele pandemiei in industria jocurilor video

Datele oficiale ale Asociatiei Dezvoltatorilor de Jocuri Video din Romania arata ca in tara noastra sunt 127 de studiouri in care carora sunt dezvoltate jocuri video, mai mult de jumatate dintre ele in capitala. Cluj-Napoca se situa pe locul II, cu 15% din studiourile locale, oras urmat de Iasi si Timisoara. In total vorbim despre peste 6000 de angajati in aceasta industrie. Pentru acest sector primul an de pandemia a adus o crestere de 19% a cifrei de afaceri fata de anul precedent. In topul companiilor de gaming din Romania regasim potrivit celor mai recente date, pe primele cinci locuri: Ubisoft Romania, Electronic Arts Romania, Gameloft Romania, Amber Studio si Playtika. 

Un pas important pentru Asociatia Dezvoltatorilor de Jocuri Video din Romania in anul pandemic 2020 a fost si conturarea profilului jucatorului roman. 

Astfel, 52% dintre jucatorii romani sunt barbati, iar 48% femei. In general, un jucator foloseste 2-3 dispozitive de joc. Dispozitivele unde se acceseaza cel mai des jocurile sunt in ordine telefonul mobil (64%), laptop (60%), tableta (20%) si consola (15,5%). 

Experienta work from home si-a spus cuvantul

Daca in multe sectoare nevoia de a trimite angajatii sa lucreze de acasa a produs un dezechilibru in companie, nu acelasi lucru s-a intamplat si in industria jocurilor video. Aici experienta si-a spus cuvantul. Angajatii experimentasera aceasta forma de lucru si erau pregatiti. 

"In primele luni ale pandemiei, cand multe afaceri se inchideau sau reduceau personalului, angajatorii din industria de dezvoltare a jocurilor erau in plin val de angajari, industria la nivel global, inregistrand o crestere constanta si astfel o nevoie tot mai mare de angajati.  Avand deja experienta cu lucrul la distanta ocazional incurajat chiar si inainte de pandemie, industria a avut o tranzitie lina de la munca offline la munca la distanta(...)Conform editiei din 2021 a Studiului Randstad Romania Employer Brand Study, Ubisoft Romania este cel mai de dorit angajator din sectorul IT din tara. Ubisoft Romania si Electronic Arts Romania sunt, de asemenea, printre primii 100 angajatori preferati conform studiului Most Desirable Employers 2021 realizat de compania Catalyst Solutions, in domeniile IT&C, Afaceri, Inginerie si Stiinte Social, se arata in raportul Asociatiei Dezvoltatorilor de Jocuri Video .