Producatorii locali: de la taraba din piata, la business online

Producatorii locali: de la taraba din piata, la business online

Masura suspendarii activitatii pietelor din spatii inchise i-a pus din nou pe producatorii din Romania in situatia de a se adapta rapid. De joi, cand au fost anuntate, si pana luni, cand au intrat in vigoare noile restrictii impuse de autoritati, in contextul cresterii numarului de noi infectari cu virusul Sars-Cov-2, micii producatori s-au mobilizat si au trecut din nou online. Pietele virtuale, aparute in tara noastra in perioada starii de urgenta, au fost luate din nou cu asalt. Vorbim despre acele platforme unde sunt listate produse si romanii pot face comenzi pentru a le fi livrate direct la usa legume si fructe proaspete.

De la taraba, in fata calculatorului

Dupa o munca de-o vara intreaga, cu o recolta bogata, producatorii s-au trezit cu noi restrictii chiar in plin sezon de vanzari. Gogonelele, varza, ardeii capia si vinetele, atat de cautate pentru conservele de iarna riscau sa ajunga la gunoi daca producatorii nu se miscau rapid. Cu experienta din primavara si dornici sa iasa la liman pe cont propriu, fara sa mai astepte sprijin de la stat, producatorii locali au luat din nou cu asalt retelele de socializare si platformele online de vanzare produse agricole. S-au apucat de scris oferte si colectat comenzi. In cateva zile, au adunat de la clientii fideli din piata numere de telefon si adrese pentru a le livra fructe si legume proaspete direct la usa. Ziua muncesc in solarii si pe camp unde mai aduna ultima recolta, iar seara se aseaza in fata calculatorului si fac liste, preiau comenzile si isi promoveaza marfa cum stiu mai bine.

"Fructe 100% bio. Luni livram in sectoarele 2 si 3", "Morcovi, ceapa si ardei, gutui si pere, direct la usa. Pentru comanda, lasati comentariu", "Tarie de 35°. La comenzi mai mari, livram acasa" sunt doar cateva dintre exemplele de mesaje care au impanzit peste noapte internetul.

Aprozarele online abia fac fata comenzilor

Romanii au spirit antreprenorial, asta nu o poate contesta nimeni. Copiii, mai priceputi la online, posteaza anunturi si fotografii cu marfa pentru a demonstra calitatea, mamele si bunicile pregatesc pachetele, iar barbatii se ocupa de livrari. Asa functioneaza pe scurt afacerea "aprozarul online". Exista totusi o comanda minima, in general de 50 de lei, iar livrarile sunt organizate pe zile si in diferite localitati sau sectoare ale capitalei. Pe grupurile dedicate producatorilor locali, acestia pun filmulete, negocieaza preturi si fac oferte. Cosulculegume.ro sau Raftulcubunatati.ro sunt doar doua dintre platformele de vanzari dedicate producatorilor locali. La inceput de pandemie, in primavara, Ministerul Agriculturii a lansat si o platforma  www.rndr.ro/legume pentru a asigura dialogul intre micii producatori si marile lanturi de magazine. Platforma nu este insa atat de accesata, cum se asteptau autoritatile. Pentru ca nu mai trebuie sa se deplaseze pana la piata, pot sa compare direct oferte si la un cos de cumparaturi mai consistent, nu platesc transportul, romanii plaseaza comanda dupa comanda.

Aprovizionarea de sarbatori, pe net

Pietele organizate in spatii inchise vor avea activitatea sistata cel putin o luna, cu posibilitatea de prelungire a acestui termen, astfel ca, cel mai probabil, vom fi nevoiti sa facem cumparaturile de sarbatori prin comenzi online. Desi este noiembrie, in solariile din marile bazine legumicole ale tarii pare primavara. Trufandalele sunt pregatite pentru a fi livrate, iar unele platforme de e-commerce dispun si de posibilitatea efectuarii platii cu card.