Războiul din Ucraina dă o grea lovitură automobilelor electrice. Planurile producătorilor, date grav peste cap

Războiul din Ucraina dă o grea lovitură automobilelor electrice. Planurile producătorilor, date grav peste cap

Războiul din Ucraina dă o grea lovitură automobilelor electrice, care oricum s-au impus până acum cu greu pe piață, din cauza costurilor ridicate.

Creșterea costurilor materiilor prime, agravată de invazia Ucrainei de către Rusia, ar putea anula visul companiilor auto de a lansa vehicule electrice mai accesibile, scrie Euronews.

Astfel, creșterea prețurilor internaționale la nichel, litiu și alte materiale amenință să încetinească și chiar să inverseze temporar tendința pe termen lung de scădere a costurilor bateriilor, cea mai scumpă parte a vehiculelor electrice, împiedicând adoptarea mai largă a tehnologiei, a declarat Gregory Miller, analist la Benchmark Mineral Intelligence, potrivit sursei citate.

Și asta se adaugă la un lanț de aprovizionare deja răvășit de pandemia COVID-19 și de deficitul global de cipuri.

Premieră negativă

”Creșterea prețurilor materiilor prime are cu siguranță potențialul de a întârzia termenul de paritate a costurilor între vehiculele EV și ICE, ceea ce ar putea împiedica adoptarea mai largă a vehiculelor electrice”, a spus Miller, referindu-se la vehiculele cu motoare cu ardere internă care domină piața.

Anul acesta ar putea marca prima creștere de la an la an a prețului mediu al bateriilor cu litiu-ion, a adăugat el.

Conflictul din Ucraina nu a făcut decât să ridice miza, împingând prețurile nichelului la un nivel maxim din ultimii 11 ani, din cauza temerilor că exporturile de la principalul producător Rusia ar putea fi perturbate.

Prețurile litiului au crescut și ele, mai mult decât dublându-se de la sfârșitul anului, deoarece oferta nu a răspuns cererii mult mai mari.

Rusia, producător important de materii prime

Rusia produce aproximativ 7% din nichelul extras din lume. Este, de asemenea, un mare furnizor de aluminiu și paladiu.

Creșterea prețurilor vehiculelor contează, deoarece consumatorii de masă nu vor plăti un preț foarte ridicat pentru o tehnologie pe care mulți încă nu o îmbrățișează pe deplin, arată sursa citată.

În timp ce consumatorii își fac mai puține griji acum că pot rămâne blocați fără energie electrică pe marginea drumului, prețul rămâne o preocupare majoră pentru ei și o piedică pentru atractivitatea modelelor electrice. 

”Orice se adaugă la costuri va împiedica adoptarea vehiculelor electrice”, a spus analistul Cox Michelle Krebs.

Vehiculele electrice au reprezentat aproximativ 9% din totalul vânzărilor globale de vehicule anul trecut, conform Agenției Internaționale pentru Energie, iar firma de consultanță AlixPartners se așteaptă ca această cotă să atingă aproximativ 24% până în 2030.

Acumulatorii eletrici s-au scumpit

Mai mult de jumătate dintre consumatori nu sunt pregătiți să plătească în avans 500 de dolari (460 de euro) în plus pentru a cumpăra un vehicul electric, în ciuda costurilor de operare mai mici, potrivit unui studiu din 2021 al OC&C Global Speedometer privind consumatorii din Statele Unite, China și alte țări.

Acest lucru i-ar putea pune pe producătorii de vehicule electrice în dificultate dacă doresc să atragă cumpărători de masă, mai degrabă decât clienții de lux cărora li se adresează în prezent.

Producătorii de baterii au de obicei contracte pe termen lung cu producătorii de automobile, în baza cărora prețurile cresc pentru a reflecta costul crescut al materiilor prime cheie, cum ar fi litiu, nichel și cobalt, au spus oficiali din industrie.

LG Energy Solution, un furnizor al Tesla și General Motors Co, a declarat că materiile prime reprezintă 70% sau 80% din costul bateriilor sale.

Benchmark Mineral Intelligence a declarat că producătorii de baterii au început să crească prețurile celulelor cu litiu-ion încă de la sfârșitul anului trecut, ca răspuns la prețurile mai mari ale materiilor prime pe care le-au văzut în 2021.