Tot mai multi romani vor sa faca tranzitia catre motorizare hibrid sau electrica. Principala bariera: infrastructura insuficienta

Tot mai multi romani vor sa faca tranzitia catre motorizare hibrid sau electrica. Principala bariera: infrastructura insuficienta

Romanii sunt din ce in ce mai interesati de motorizarea electrica si hibrid. Inmatricularile de autoturisme noi sunt in crestere, la fel si atractia pentru masinile electrice sau hibrid. Un sondaj realizat recent de compania de cercetare de piata Reveal Marketing Research, pornind de la datele ACAROM, arata ca 73% dintre romani iau in considerare sa faca tranzitia catre o motorizare hibrid sau electrica pe viitor, insa infrastructura nepotrivita reprezinta o bariera puternica.

 

Achizitia de masini noi, influentata de subventiile din programul Rabla Plus

Romanii sunt receptivi la apelul autoritatilor de a reduce numarul de masini vechi si poluante de pe sosele…cel putin declarativ. Intrebati despre intentiile privind achizitia unui autoturism, 5 din 10 romani au declarat ca intentioneaza sa isi schimbe actuala masina intr-un interval de 1-3 ani. Totodata, 4 din 10 romani intentioneaza sa isi achizitioneze urmatoarea masina prin accesarea programului Rabla, potrivit studiului Reveal Marketing Research, derulat in intervalul 15.02-17.02.2023.

Jumatate dintre romanii chestionati iau in calcul accesarea economiilor personale pentru schimbarea masinii, 19% au declarat ca ar apela la credit de nevoi personale, iar 37% iau in calcul achizitia unui autoturism prin programul Rabla.

Subventiile oferite de stat sunt din ce in ce mai accesate. In 2023, potrivit Ministerului Mediului,  pe 24 martie se va deschide programul Rabla Clasic, cu un buget de 560 de milioane de lei si Rabla Plus, ce presupune achizitia unui autovehicul electric sau hibrid, cu un buget total de 780 milioane lei.

Principala bariera in calea spre motorizarea electrica/hibrid este infrastructura

Masinile electrice si cele hibrid castiga din ce in ce mai mult teren. Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, la finalul anului 2022, masinile electrice si cele full-hibrid reprezentau 21,7% din totatul masinilor noi inmatriculate pe parcursul anului. Cresterea este de peste 6 procente fata de anul anterior.

Studiul Reveal Marketing Research, arata ca 49% dintre romani iau in considerare sa achizitioneze o masina hibrid, in timp ce 24% ar alege o masina electrica, iar 27% nu iau in calcul sa schimbe motorizarea pe benzina/ motorina.

Printre avantajele luate in calcul de soferii care se gandesc sa treaca la motorizare electrica/hibrid sunt: diminuarea poluarii, costurile, caracterul inovativ al masinilor. Bariera principala ramane infrastructura insuficienta.

Nici infrastructura europeana si nici cea din Romania nu sunt pregatite pentru masini electrice. Datele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, de la nivelul anului 2021, aratau ca  este un numar insuficient de puncte de incarcare electrica de-a lungul retelelor rutiere in majoritatea tarilor UE si majoritatea acestora nu se incarca suficient de repede. Romania era in partea a doua a clasamentului, pe locul 20, cu 1,3 incarcatoare la suta de kilometri.

La finalul anului 2022, numarul crescuse, dar era in continuare insuficient. Aveam putin peste 3000 de puncte de incarcare.

Institutiile publice si primariile au la dispozitie Programul privind dezvoltarea infrastructurii de reincarcare pentru vehicule electrice si/sau hibrid plug-in in localitati, prin instalarea de statii de reincarcare cu putere normala, derulat de Administratia Fondului pentru Mediu.