Transportul feroviar de marfa, in declin sau pe calea cea buna?

Transportul feroviar de marfa, in declin sau pe calea cea buna?

Transportul feroviar de marfa, in declin sau pe calea cea buna?

Foto: RisCo

Cand vorbim de transport de marfa, de cele mai multe ori ne gandim la transportul rutier si maritim. Transportul feroviar este insa unul dintre cele mai sigure si fezabile transporturi de marfa (din punct de vedere economic si logistic).

Avantajele transportului de marfa pe calea ferata sunt indiscutabil mai mari fata de transportul rutier, care poate este cel mai raspandit transport de la noi din tara. Pe langa faptul ca timpul de livrare poate fi mult mai scurt cu trenul, cantitatea transportata pe cale feroviara este mult mai mare decat cea transportata cu tir-urile. Pe calea ferata nu sunt accidente, asa cum sunt pe sosea, limita de viteza pentru tren este mai mare, trenul este mai lung, iar conditiile meteo nu limiteaza transportul feroviar asa cum face cu cel rutier.

Potentialul acestei piete de desfacere este foarte mare, asadar nu este de mirare ca in ultimii ani s-au infiintat in Romania tot mai multe companii private de transport feroviar de marfa. Iata cum aratau in 2017 situatiile financiare (cifra de afaceri si profit) ale celor mai importante companii de transport de marfa feroviar de la noi din tara:

 

Cat castiga companiile de transport feroviar 

 

 

 

CFR Marfa SA

 

CFR Marfa este compania nationala de transport feroviar din Romania. Infiintata in anul 1998, compania isi desfasoara activitatea pe intreaga retea feroviera si ofera, pe langa transport de marfa, si alte servicii conexe, precum inchiriere material rulant, intretinere, reparatii si alte servicii. Compania transporta pe plan intern si international carbune, metale, produse petroliere si minereuri.

 

 

 Situatia financiara a CFR Marfa este una foarte delicata. Desi are incasari destul de consistente, compania este pe pierdere si are datorii foarte mari. Cifra de afaceri a scazut considerabil in ultimii 4 ani, ajungand de la 918 milioane de RON in 2014 la 729 milioane de RON în 2017.

Despre profit nu se mai poate vorbi din 2007. Din acel an, CFR Marfa este numai pe pierdere, valoarea acesteia fluctuand de la an la an. Astfel, in 2017 pierderea a fost de 157 milioane de RON, mai mica cu 19% fata de anul anterior.

 

GRUP FEROVIAR ROMAN

 

S.C. Grup Feroviar Roman S.A. sau pe scurt GFR si-a inceput activitatea in 2001 ca operator de manevra. In 2002, GFR debuteaza pe piata de transport feroviar efectuand servicii pentru Petrom, iar in anii urmatori si-a dezvoltat treptat portofoliul de clienti si serviciile oferite. Astazi, GFR este cea mai mare companie privata de transport feroviar de marfa din Romania si a doua companie dupa cea de stat.

 

 

 Afacerile companiei GFR merg foarte bine, dovada stau cifrele de afaceri extrem de ridicate pe care le inregistreaza aceasta in fiecare an. 2012 a fost pentru GFR anul cu cele mai mari incasari din istoria sa, si anume 813 milioane de RON. De atunci, cifra de afaceri a tot scazut, inregistrand diverse fluctuatii de valoare si ajungand in 2017 sa fie 724 milioane de RON.

In ceea ce priveste profitul, dupa scaderea dramatica din anul 2015, acesta s-a stabilizat in urmatorii doi ani in jurul valorii de 2 milioane de RON.

 

E-P Rail SRL

 

E-P Rail SRL este o companie din Romania cu capital intregral privat care ofera servicii de transport feroviar de marfuri si servicii conexe, precum inchiriere de material rulant, activitate de manevra, activitati de exploatare feroviara si altele. Compania a fost infiintata in anul 2013, are sediul in Bucuresti si detine subfiliale in Slovacia, Slovenia, Ungaria, Austria si Germania.

 

 

E-P Rail are in ansamblu incasari mult mai mici decat cele doua companii prezentate anterior, insa chiar si asa, compania nu se poate plange din punct de vedere financiar. Incasarile au fost in crestere si in plus de asta, compania a inregistrat profit in fiecare an, de la infiintare si pana in prezent.

In perioada 2014-2016, atat cifra de afaceri, cat si profitul companiei au crescut constant. Insa anul 2017 s-a dovedit a fi unul mai greu, afacerile companiei scazand vizibil. Prin urmare, in 2017 cifra de afaceri a E-P Rail SRL a fost de 297 milioane de RON, cu 7,8% mai mica fata de anul precedent.

In ceea ce priveste profitul, acesta a avut mai mult de suferit, micsorandu-se cu peste 45% fata de 2016 si ajungand la o valoare de 2,5 milioane de RON.

Calea ferata poate fi o alternativa foarte buna la transportul de marfa rutier si este interesant de urmarit cum vor evolua lucrurile in anii urmatori.

RisCo a realizat acest articol utilizand serviciul SellNet - Selectii Liste si Firme. Daca si tu lucrezi intr-o industrie competitiva si te intereseaza situatia primilor jucatori, urmareste articolele noastre sau foloseste serviciul recomandat de specialistii nostri.

Daca acest articol ti s-a parut interesant, urmareste-ne si pe paginile de FacebookTwitter, sau LinkedIN

Te-ar putea interesa si: Cat de practice sunt calatoriile cu trenul? Ce arata incasarile companiilor!

Wednesday, 12-June-2019
Autor: RisCo