Vacanta distrusa de zborul anulat? Poti cere despagubiri de 600 de euro!

Vacanta distrusa de zborul anulat? Poti cere despagubiri de 600 de euro!

Pandemia a lovit in companiile aeriene, care au renuntat in ultimii ani la o parte din personal. In contextul sezonul concediilor, acestea nu mai fac fata valului de turisti, iar zborurile sunt anulate din cauza numarului insuficient de piloti.

Drepturile clientilor companiilor aeriene si agentiilor de turism

“Zbor anulat” este mesajul pe care niciun turist, care a asteptat cu nerabdare concediul si ridicarea restrictiilor de calatorie, nu-si doreste sa-l citeasca pe panoul informativ din aeroport. Cu toate acestea, se intampla din ce in ce mai des. Luna iunie este cea care da startul vacantelor, iar destinatiile din strainatate sunt preferate de romani vara aceasta. Numai ca, foarte multi au resimtit efectele pandemiei asupra companiilor aeriene. Unele au redus schema de personal in ultimii doi ani, asa ca acum, in plin sezon, s-au trezit in situatia de a anula zboruri pe banda rulanta.

Un zbor anulat se traduce pentru client in pierderi financiare: avansul sau chiar suma integrala achitata pentru cazare, alte servicii (transport de la aeroport, facilitati), dar si ratarea zilelor de concediu. Daca esti intr-o astfel de situatie, trebuie sa stii ca ai dreptul la despagubiri.

Directorul ANPC, Paul Anghel, a explicat concret cum pot fi obtinute:

Conform Reglementarilor UE EC 261, puteti avea dreptul sa solicitati pana la 600 € despagubire pentru un zbor anulat? Acest lucru este valabil chiar in conditiile in care compania aeriana a asigurat un zbor alternativ. Daca nu rezolvati amiabil problema cu operatorii de la care ati cumparat biletele, puteti face o sesizare la ANPC , dar si la eccromania. Agentia de turism are obligatia sa furnizeze turistilor, in scris, in vederea incheierii contractului, informatii referitoare la: localitatea de destinatie; ruta de parcurs; mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile si categoria acestuia/acestora; tipul unitatilor de cazare, adresele si categoriile de clasificare a acestora; serviciile de masa oferite si categoria de clasificare a unitatilor de alimentatie; durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii; informatii generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie si sejur; cuantumul avansului, daca este cazul, precum si termenul pentru achitarea restului de plata; numarul minim de persoane necesar pentru realizarea programului si termenul limita pentru informarea turistului, in caz de anulare a calatoriei turistice; posibilitati de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta in caz de boala, accidente si altele asemenea; durata pentru care opereaza oferta turistica”, a transmis acesta, pe pagina sa de socializare.

Micul ghid pentru turisti intocmit online de directorul ANPC ofera si indicatii pentru turisti:

Agentia de turism touroperatoare sau detailista este obligata sa furnizeze turistului un bon de comanda numai in cazul solicitarii unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agentiei de turism: contractul ia nastere in momentul in care turistul primeste confirmarea scrisa a rezervarii, ce se transmite de organizatorul sau detailistul calatoriei turistice, care actioneaza in numele organizatorului, in cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda. In cazul in care continutul bonului de comanda difera de continutul confirmarii calatoriei turistice sau daca aceasta confirmare nu s-a facut in termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda, turistul poate considera ca voiajul nu a fost rezervat si are dreptul la rambursarea imediata a tuturor sumelor deja platite” sustine directorul ANPC. 

Zborul anulat presupune despagubiri pentru client

Daca zborul a fost anulat, compania aeriana iti poate oferi fie o redirectionare, fie tichete de cazare, masa, dar clientul are dreptul si la despagubire financiara. Compensatia este obligatorie in caz de zbor anulat, zbor intarziat, refuzarea imbarcarii sau legaturi pierdute. Despagubirea variaza de la 250 de euro pana la 600 de euro pentru distante de zbor incepand de la 1500 de km, pana la peste 3500 de km.

Pentru a solicita compensatia poti apela la un avocet, o firma de intermediere (companie specializata in despagubiri in materie de zboruri) sau puteti face pasii pe cont propriu.

Companiile aeriene resimt presiunea si reiau angajarile

Unele companii aeriene au inceput deja sa ia masuri pentru a evita litigiile. Una dintre companiile aeriene ultra-low-cost, care opereaza si in Romania, a anuntat angajarea a peste 1.000 de insotitori de bord si 400 de piloti in primele cinci luni din 2022.