Viitorul automobilului electric, in impas? Decizia Chinei care ar putea schimba radical regulile jocului

Viitorul automobilului electric, in impas? Decizia Chinei care ar putea schimba radical regulile jocului

Guvernul de la Beijing a anuntat o decizie care ar putea schimba complet regulile jocului pe piata producatorilor de vehicule electrice.

In conditiile in care marile companii auto de declara deja intr-un mare impas, din cauza costurilor mai mari ale noilor tehnologii, eliminarea subventiilor pentru producatori de catre cea mai mare putere economica si cea mai mare piata auto deopotriva, la nivel mondial, nu va ramane fara consecinte.

Astfel, China va reduce subventiile pentru vehiculele cu energie noua (NEV), cum ar fi masinile electrice, cu 30% in 2022 si le va retrage complet la sfarsitul anului, a anuntat vineri Ministerul de Finante de la Beijing pe site-ul sau web .

Ministerul a declarat in aprilie 2020 ca subventiile NEV vor fi reduse din 2020 pana in 2022 cu 10%, 20% si  respectiv cu 30%.

In ceea ce priveste NEV pentru transportul public, subventiile ar fi reduse cu 10% in 2021 si cu 20% in 2022, informeaza Reuters.

Obiectiv: 20% din vanzarile de masini pana in 2025

China, cea mai mare piata auto din lume, si-a stabilit obiectivul ca vehiculele NEV, inclusiv hibridele plug-in si vehiculele cu celule de combustibil cu hidrogen, sa constituie 20% din vanzarile de masini pana in 2025.

Iar producatorii mondiali de automobile precum Volkswagen, General Motors Co, Toyota Motor Corp si Tesla Inc isi intensifica productia de vehicule electrice in China.

Producatorul local NIO a declarat vineri ca cei care cumpara vehiculele sale ES8, ES6 si EC6 si care au platit un depozit la sau inainte de 31 decembrie 2021 si primesc livrarea achizitiilor inainte de 31 martie 2022, se pot bucura in continuare de subventii in cadrul planului 2021.

 Orice deficienta in cadrul politicii din 2022 va fi suportata de firma cu sediul in Shanghai, a aratat acesta.

China va inaspri supravegherea problemelor de siguranta pentru NEV

Ministerul a mai spus ca China va inaspri supravegherea problemelor de siguranta NEV pentru a preveni accidentele.

Organismul patronal din industrie, Asociatia Producatorilor de Automobile din China, a estimat la inceputul lunii decembrie ca vanzarile de NEV in China vor creste cu 47%, pana la 5 milioane in 2021.

Trebuie precizat ca analistii estimeaza ca vehiculele electrice cu baterie si vehiculele propulsate de motoare cu ardere interna ar putea atinge paritatea costurilor abia in a doua jumatate a acestui deceniu.

50% costuri suplimentare fata de un vehicul conventional

Guvernele si investitorii doresc ca producatorii de masini sa accelereze tranzitia la vehiculele electrice, dar costurile sunt “dincolo de limitele” a ceea ce poate sustine industria auto, a declarat recent directorul executiv al Stellantis, Carlos Tavares.

Decizia guvernului chinez de a elimina subventiile pentru producatorii de vehicule electrice ar putea avea consecinte importante, in conditiile in care electrificarea aduce 50% costuri suplimentare fata de un vehicul conventional.

“Nu putem transfera 50% din costurile suplimentare catre consumatorul final, deoarece majoritatea clasei de mijloc nu vor putea plati.”, a explicat Carlos Tavares.

Industria auto, la limita

”In urmatorii cinci ani, trebuie sa ne adaptam unei productivitati de 10% pe an... intr-o industrie care este obisnuita sa ofere o imbunatatire a productivitatii de 2 pana la 3%”, a atras atentia directorul executiv al Stellantis.

”Viitorul ne va spune cine va putea digera acest lucru si cine va esua”, a mai spus Tavares. ”Punem industria la limita”, a completat Directorul executiv al Stellantis.

Uniunea Europeana, California si alte jurisdictii si-au stabilit obiective de a pune capat vanzarilor de vehicule cu combustie pana in 2035. Regatul Unit a stabilit 2030 ca termen limita pentru trecerea la vehicule exclusiv electrice.

Producatorii de autovehicule s-au aratat insa mai degraba sceptici cu privire la atingerea acestor tinte de timp.