Cat de importanta este inteligenta emotionala pentru un lider de succes

Cat de importanta este inteligenta emotionala pentru un lider de succes

 

Atunci cand avem de-a face cu doi lideri extrem de inteligenti, amandoi specialisti in domeniul lor, dar unul are mai mult succes decat celalalt, inevitabil ne punem intrebarea: Ce anume il face pe un lider sa aiba mai mult succes decat celalalt?

Raspunsul e foarte simplu si il aflam repede daca ne uitam mai atent la sportivii de performanta. Intr-o competitie sportiva, cand cei doi competitori sunt apropiati ca valoare (talent+pregatire fizica), pregatirea mentala este cea care face diferenta intre un campion si restul sportivilor. Increderea in sine, capacitatea de a-ti controla emotiile negative si de a le transforma in emotii pozitive, precum si abilitatea de a citi adversarul si de a sti cand ”sa ataci”, toate acestea sunt calitati care transforma un sportiv intr-un mare campion.

Asemenea unui campion din sport, un lider de succes este acela care se diferentiaza de ceilalti printr-o ”pregatire mentala” superioara, pregatire care se traduce in cazul nostru prin inteligenta emotionala.

 

Cum il ajuta inteligenta emotionala pe un lider sa aiba succes?

 

Inteligenta emotionala inseamna de fapt sa te cunosti pe tine insuti (self management), sa-i cunosti pe altii (people management) si sa folosesti aceste abilitati in mod pozitiv si constructiv pentru a-ti atinge obiectivele.

 

Self management ⇒ liderul isi cunoaste si-si gestioneaza emotiile mai bine, ceea ce-l va ajuta:

 

1. Sa detina autocontrol

 

Un lider care se cunoaste foarte bine pe el insusi si isi cunoaste emotiile, poate sa-si stapaneasca reactiile. Asta inseamna ca se poate controla si-si poate folosi sentimentele (atat cele pozitive, cat si cele negative) in mod constructiv. Un astfel de lider stie cand e momentul sa-si ia o pauza, stie cand a gresit si nu va da niciodata vina pe altcineva pentru erorile sale. De multe ori atunci cand tipam la o persoana de langa noi, avem aceasta reactie din cauza unei frustrari personale pe care nu reusim s-o gestionam corect sau a unor evenimente care s-au intamplat anterior si asupra carora nu am avut control. Prin urmare izbucnim si ne varsam nervii pe persoana cea mai apropiata.

Intr-o astfel de situatie, un lider cu inteligenta emotionala ridicata va sti sa-si gestioneze propriile emotii. El nu-si va consuma energia inutil dand curs emotiilor negative si astfel se va putea concentra mai usor pe gasirea de solutii.

 

2. Sa se concentreze mai bine pe realizarea obiectivelor

 

Un lider care stie sa se controleze e mult mai constructiv. El se poate concentra mai bine pe ce are de facut si pe gasirea de solutii, fiind astfel mai productiv si realizandu-si obiectivele mai repede si mai usor decat ceilalti.

 

3. Sa se adapteze mai usor unei situatii dificile si sa fie mai flexibil in gasirea de solutii

 

Gestionandu-si emotiile mai bine, un astfel de lider va fi mult mai calm si va putea face fata mai usor unor situatii stresante. De asemenea, el va fi mai dispus sa-i asculte pe ceilalti si sa accepte alte pareri, alte idei.

 

 

People management ⇒ liderul ii cunoaste pe ceilalti si gestioneaza mai bine relatiile cu ei (empatie), ceea ce-l va ajuta:

 

  1. Sa favorizeze colaborarea si astfel sa creasca productivitatea in echipa sa

 

Atunci cand un lider este empatic, inseamna ca intelege ce se intampla cu persoanele cu care lucreaza. El e capabil intr-o oarecare masura sa le recunoasca sentimentele, sa le ”citeasca” emotiile si sa le intuiasca gandurile, chiar daca acestia nu le exprima in mod explicit. In aceste cazuri, el va sti cum sa se comporte cu oamenii din echipa sa, va fi capabil sa obtina o cooperare mai buna intre acestia, sa-i motiveze si astfel sa creasca productivitatea in echipa sa.

Starea emotionala a unui lider este contagioasa. Un lider nervos, agitat si stresat tot timpul, va transmite toate aceste sentimente si asupra oamenilor din echipa sa, punand presiune pe ei si impiedicandu-i sa-si atinga potentialul maxim. Acestia nu mai reusesc sa fie productivi pentru ca sunt mai atenti la starea de spirit a liderului si isi consuma energia incercand sa-l multumeasca si sa-i schimbe starea emotionala.

 

  1. Sa gestioneze mai repede si mai usor conflictele din echipa sa

 

Atunci cand stii cum sa vorbesti cu oamenii, eviti mai usor conflictele pentru ca stii cand trebuie sa asculti si parerea celorlati si cand trebuie sa te retragi dintr-o discutie.

 

  1. Sa fie un model inspirational pentru ceilalti

 

Un lider cu inteligenta emotionala ridicata ii va influenta in mod pozitiv pe toti oamenii cu care interactioneaza. El va fi un om respectat si va reprezenta un model inspirational pentru cei din echipa sa, un adevarat mentor.

 

  1. Sa imbunatateasca relatiile cu partenerii sai de afaceri

 

Empatia poate fi folosita si in relatiile cu clientii. Un lider empatic stie sa se poarte cu echipa sa si stie de asemenea cum sa mentina relatii bune cu clientii sai.

Asadar, abilitatile tehnice ale unui lider sunt extrem de importante si necesare, insa daca acestea sunt coroborate cu abilitatile interpersonale si inteligenta emotionala, atunci acel lider va fi un campion imbatabil!

 

Te-ar putea interesa si: De ce angajatorii cauta persoane cu o inteligenta emotionala ridicata