Cum a schimbat inteligenta artificiala (IA) e-commerce-ul

Cum a schimbat inteligenta artificiala (IA) e-commerce-ul

In momentul de fata inteligenta artificiala (IA) este prezenta in toate domeniile de activitate, insa cel mai mult in sectorul de e-commerce. IA este folosita cu succes ca un instrument de marketing pentru a cunoaste cat mai bine clientii si pentru a le oferi cele mai bune experiente online. Companiile care folosesc IA incheie parteneriate cu alte asemenea companii pentru a crea solutii mai sofisticate si mai personalizate pentru clientii sai, toate aceste eforturi avand un element comun: cresterea vanzarilor.

Astazi, activitatea noastra in online este atent monitorizata, iar felul in care cumparam si vindem se datoreaza in mare parte inteligentei artificiale. Companiile dezvolta sisteme complexe de softuri inteligente care analizeaza comportamentul nostru online, identifica anumite modele de comportament si anticipeaza anumite comportamente de cumparare din viitor.

 

Cum este folosita inteligenta artificiala (IA) in e-commerce?

 

Crearea profilului de client

 

Cu ajutorul inteligentei artificiale, firmele din e-commerce au ajuns sa stie exact care sunt preferintele noastre dintr-un anume domeniu, sa stie ce fel de produse cautam, sa stie ce activitati ne plac, cu alte cuvinte sa stie totul despre noi. Cu scopul declarat de a ne oferi cea mai buna ”customer experience”, firmele de e-commerce care folosesc tehnologie IA ne creeaza un profil de client si ne trimit oferte doar pentru produsele care ne intereseaza in mod direct. Acest lucru se intampla pentru ca IA este capabila sa analizeze un numar foarte mare de date, este capabila sa urmareasca pattern-urile din aceste date si sa actioneze in consecinta.

 

Asadar, in online, nimic nu este intamplator. Fiecare persoana primeste exact mesajul de care are nevoie pentru ca IA a invatat sa cunoasca oamenii in cele mai mici detalii. Activitatea unei persoane de pe internet, comenzile sale anterioare la diverse magazine online, articolele pe care aceasta le citeste, like-urile pe care le da pe Facebook, nimic nu trece neobservat. IA te ”citeste” si te ajuta sa iei decizii mai usor (a se citi ”iti influenteaza comportamentul in continuare”).

 

In zona de e-commerce, crearea profilului de client ajuta magazinele online sa personalizeze ofertele de produse, sa se adreseze doar potentialilor clienti care se potrivesc target-ului lor si astfel sa-si creasca exponential vanzarile.

 

Asistentii virtuali

 

Cu totii stim de Google Assistant sau o cunoastem pe Siri, asistenta draguta de pe iphone, care ne intreaba cu ce ne poate fi de folos astazi, ne cauta ce informatii vrem noi pe internet, ne pune muzica si ne spune cum este vremea! Acesti asistenti virtuali sunt de fapt programe pe calculator construite in asa fel incat sa inteleaga anumite comenzi vocale sau mesaje text si sa raspunda la ele. Asistentii virtuali sunt capabili sa mentina o conversatie, asemenea unui om cu o capacitate limitata de intelegere si analiza.

 

In domeniul e-commerce, asistentii virtuali incep sa fie si ei din ce in ce mai destepti. Conceputi cu ajutorul IA, acesti asistenti virtuali (sau chatbots cum mai sunt ei numiti) ne pot recomanda online anumite produse, ne ajuta sa facem o comanda online, ne pot oferi idei si sfaturi de cumparare. Cu asistentii virtuali, vechiul ”customer service” a trecut deja la un alt nivel, iar pentru a afla o anumita informatie despre un produs sau orice altceva, nu mai e nevoie in mod obligatoriu de interventia umana.

 

 

 Exemple de IA in e-commerce

 

H&M’s Kik chatboteste asistentul virtual al celebrului retailer de haine. El te ajuta sa-ti creezi cele mai interesante outfit-uri pornind de la o singura piesa de imbracaminte, astfel ca este un fel de stilist personal pe care-l ai la dispozitie 24 h/7. Primul pas este sa te intrebe care este stilul tau, ce fel de haine preferi, prezentandu-ti 2 imagini si punandu-te sa alegi una dintre ele. Apoi iti recomanda tinuta potrivita pentru tine si te indreapta catre site-ul companiei H&M pentru a-ti cumpara hainele respective.

 

Alexa Amazon este asistenta virtuala creata de Amazon in 2014 care a revolutionat felul in care oamenii privesc tehnologia. Alexa este de fapt un sistem foarte inteligent de control vocal atasat de boxa portabila Echo si este construit sa faca conversatie cu tine si sa te ajute la diverse activitati. De exemplu, Alexa iti poate construi agenda de lucru in fiecare zi, iti poate face lista de cumparaturi, iti recomanda produse de pe amazon, iti spune ultimele stiri, face calcule matematice, iti spune glume atunci cand esti trist, iti canta ”La multi ani” si iti pune muzica ca sa te inveselesti.

 

Pe acelasi principiu ca Alexa, functioneaza si Tmall Genie (in limba chineza), asistenta virtuala a companiei Alibaba.

 

Wayblazer este o platforma online care foloseste inteligenta artificiala pentru a-ti face cele mai bune recomandari legate de calatorii. Iti alege locatia, hotelurile, tot ce trebuie pentru a avea cea mai frumoasa vacanta posibila. Principiul de functionare este foarte simplu. Ii spui ce fel de vacanta vrei (de ex. ”o vacanta romantica cu experiente culinare deosebite”) si asistentul tau persoanl pentru calatorii te va indruma spre anumite destinatii. Personalizand cautarile, wayblazer inlatura informatiile abundente pe care operatorii de travel le furnizeaza consumatorilor online si ii face pe acestia sa se decida mai usor si sa incheie tranzactia mai repede.

 

Netflix foloseste si el asistenti virtuali pentru a recomanda unui utilizator cele mai bune programe potrivit profilului sau de vizualizare. Daca algoritmul folosit de Netflix a vazut ca unui consumator ii plac filmele horror, el ii va recomanda acelasi gen de filme in continuare. Insa, are grija sa strecoare si altfel de recomandari (cele mai populare saptamana asta) pentru a-i arata ca Netflix are o oferta variata de filme si astfel sa continue sa ramana conectat.

 

Sunt nenumarate alte exemple de IA folosita in e-commerce. In momentul de fata, ca sa reziste in acest domeniu, o companie de e-commerce este obligata sa foloseasca inteligenta artificiala. Pe masura ce oferta de produse este din ce in ce mai mare, consumatorul devine din ce in ce mai pretentios si este necesar ca o companie sa vina in intampinarea lui cu oferte personalizate, daca vrea sa obtina de la el un raspuns de cumparare cat mai prompt.

 

Inovatiile in acest domeniu sunt din ce in ce mai mari, iar companiile au inceput sa investeaza masiv in IA, așadar este foarte interesant de urmarit cum va evolua IA in e-commerce in viitorul apropiat.

 

Te-ar putea interesa si: Incheie vanzari cu aplicatia de business care te ajuta sa iti cresti afacerea!